رای ممتنع عراق به بازگشت تحریم سازمان ملل علیه ایران

اخبار,اخبار سیاست خارجی,رای ممتنع عراق به بازگشت تحریم سازمان ملل علیه ایران

دولت عراق به قطعنامه‌ای آمریکایی که زمینه‌ساز بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران بود، رای ممتنع داد.

به گزارش عصرایران، در اقدامی کم‌سابقه دولت عراق رایی معنادار به تلاش ایالات متحده آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران داد که حاوی پیام بی‌طرفی دولت بغداد در منازعه بین ایالات متحده آمریکا و ایران است.

 

دولت آمریکا دیروز در نشست کمیته پنجم سازمان ملل با ارایه قطعنامه‌ای جدید پیشنهاد افزودن دو بند جدید در بودجه سال 2021 سازمان ملل برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران را ارایه داد.

 

استدلال دولت آمریکا این بود که با خروج آمریکا از برجام دیگر این توافق بین‌المللی وجود خارجی ندارد و بر همین اساس کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر گیرد و برای فعالیت نیاز به بودجه دارد.

 

دولت آمریکا پیشنهاد داده بود در بودجه سال 2021 سازمان ملل بودجه‌ای برای ازسرگیری کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تخصیص داده شود.

 

این قطعنامه آمریکا تنها 10 رای مثبت آورد و 110 کشور جهان به آن رای ممتنع دادند و 32 دولت از جمله عراق هم به آن رای ممتنع دادند.

 

از میان 15 کشور همسایه ایران دولت‌های روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مخالف، دولت عربستان سعودی و بحرین رای موافق و  5 کشور امارات متحده عربی، کویت، عراق، عمان و قطر هم رای ممتنع دادند.

 

دو کشور افغانستان و ترکمنستان هم در رای‌گیری این قطعنامه غایب بودند.

 

این قطعنامه واپسین تلاش شکست خورده دولت ترامپ در سازمان ملل برای تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران بود.

 

به این قطعنامه پیشنهادی آمریکا 110 کشور رای مخالف، 10 کشور رای موافق( شامل: ایالات متحده آمریکا،عربستان سعودی، اسراییل، بحرین، جیبوتی، السالوادور، هاییتی، میکرونزیا، مراکش، دولت در تبعید یمن ( دولت عبد ربه منصور هادی)، 32 دولت رای ممتنع و در نهایت 41 کشور هم در رای‌گیری غایب بودند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,رای ممتنع عراق به بازگشت تحریم سازمان ملل علیه ایران

 

 

Beytoote