مجلس: مخابرات اینترنت ثابت را برای مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسعه دهد

۵ اسفند مصوبه‌ای ازسوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی به صحن رسید و تصویب شد. در این مصوبه، حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورهای مخابراتی ۱۰ درصد بیشتر تعیین شد تا این مبلغ صرف تولید محتوا در فضای مجازی، نظارت بر محتوا و توسعه‌ی اینترنت ثابت شود.

در همان روز، دولت ابهامات زیادی را درخصوص مصوبه‌ی مجلس اعلام کرد. وزیر ارتباطات هشدار داد که تصویب این مصوبه، گران شدن اینترنت را در پی خواهد داشت. پس از این گفته، نمایندگان مجلس بندی را اضافه کردند که بر مبنای آن، قیمت اینترنت در سال آینده نباید گران شود. محمدجواد آذری جهرمی روز گذشته هم دوباره اعلام کرد که نتیجه‌ی چنین مصوبه‌ای، گران شدن اینترنت خواهد بود.

مصوبه‌ی مذکور ۱۲ اسفند برای بررسی بیشتر، به کمیسیون تلفیق مرجوع شد. حال کمیسیون تلفیق، افزایش ۱۰درصدی مالیات از اپراتورها را تصویب کرده است. پیش از این گفته شده بود که درآمد حاصله از اجرای این مصوبه صرف حمایت از تولید محتوا، توسعه‌ی شبکه ملی اطلاعات، نظارت صدا و سیما بر محتوای فضای مجازی می‌شود. طبق تصاویری که امروز از این مصوبه در فضای مجازی منتشر شد، توسعه‌ی زیرساخت اینترنت ثابت توسط شرکت مخابرات نیز برای مقابله و رقابت با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای کشورهای خارجی ازجمله محل‌های هزینه‌کرد این درآمد است. این درحالی است که پیش‌تر، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود هیچ مخالفتی با اینترنت ماهواره‌ای در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بخشی از منابع حاصل از افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورها صرف توسعه‌ی زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران خواهد شد که امکان ارائه‌ی سرویس‌های صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد. طبق این بند، اینترنت ثابت پرسرعت باید امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط کشورهای خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به اجرای شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۰ شد

طبق بندی که امروز به تصویب رسید، بخشی از درآمد نیز به پروژه‌ها و طرح‌های مرتبط با فضای مجازی اختصاص می‌یابد که تحت نظارت و راهبرد مرکز ملی و در راسنای مصوبات شورای عالی فضای مجازی قرار دارند؛ به‌خصوص طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، مصوب شهریور ۱۳۹۹ با اولویت بومی‌سازی تجهیزات و خدمات امنیت و سالم‌سازی، ذخیره‌سازی و پردازش کلان داده‌ها. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا به نحوی سیاست‌گذاری کند که توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال بر بستر شبکه ملی اطلاعات دارای مزیت‌های مالی و اقتصادی قابل‌توجه نسبت به توسعه‌ی آن در خارج از شبکه ملی اطلاعات باشد.

به‌علاوه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا اقدامات مشخص شده را در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات را در افق ۱۴۰۰ محقق کند. کمیسیون تلفیق مجلس همچنین تصویب کرده که سازمان صدا و سیما متناسب با توسعه‌ی زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت موظف به ارائه‌ی محتوای تولیدی در قالب تلویزیون تعاملی خود در این بستر است.

اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک باید مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور را نیز دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. درآمد حاصله تا سقف هزارمیلیارد ریال در حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.


دیجی‌پی فروش اقساطی را در فروشگاه‌های اینترنتی بیشتری آغاز می‌کند
حساب آی کلاد یکی از کاربران به‌دلیل نام‌خانوادگی‌اش قفل شد
تلاش همشهری برای بازگشت به بازار آگهی‌های آنلاین
ساترا دستورالعمل صیانت از حقوق کودکان در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را ابلاغ کرد
فیروزآبادی: طرح مدیریت VPN با طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت در حال نهایی ‌شدن است

  • اینترنت و شبکه
  • فناوری ایران



zoomit