وزیر ارتباطات: ابلاغیه‌ مراجع فرهنگی، بسته‌های اینترنت شبانه را حذف کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی پرسش و پاسخ با مردم در گروهی تلگرامی، دلیل حذف شدن بسته‌های اینترنت شبانه و گران شدن طبیعی اینترنت با مصوبه‌ی مجلس را اعلام کرد. اگر اکنون به وب‌سایت اپراتورها سر بزنید، متوجه خواهید شد که به‌جز یک طرح که توسط همراه اول ارائه می‌شود، بسته‌ی اینترنت شبانه‌ای برای کاربران در نظر گرفته نشده است.

بسته های اینترنت شبانه همراه اول

به ‌گفته‌ی محمدجواد آذری جهرمی، ارائه‌ی بسته‌های شبانه اینترنت از سوی اپراتورها یک درخواست درست و منطقی است و این بسته‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا هم ارائه می‌شود؛ اما اعتراض‌ مراجع فرهنگی در کشور منجر به ابلاغیه‌ای برای جلوگیری از ارائه‌ی آن‌ها شد. جهرمی گفت:

واقعیت این است که اعتراض‌هایی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند. چرا که تأثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت و آن‌ها را شب بیدار نگه می‌داشت و صبح نمی‌توانستند سر کلاس حاضر شوند.

اما به ‌گفته‌ی وزیر ارتباطات،  چنین ابلاغیه‌ای منطق را زیر پا می‌گذارد؛ در نتیجه وزارت ارتباطات دوباره به اپراتورها اعلام کند که بهتر است بسته‌های شبانه را ارائه کنند تا بخشی از بار شبکه به ساعت‌های کم‌باری انتقال یابد. جهرمی افزود:

البته ما دخالتی در این موضوع نداریم و به نظر می‌رسد اگر یک اپراتور بسته‌ی شبانه ارائه کند، در بازار رقابتی اپراتورهای دیگر نیز چاره‌ای ندارند جز اینکه بسته‌ی شبانه تعریف کنند.

به هر صورت، با توجه به مسائل پیش‌آمده در مورد افزایش مالیات اپراتورها و وادار نشدن آن‌ها به ارائه‌ی بسته‌ی شبانه، به نظر نمی‌رسد آن‌ها دیگر قصد اضافه کردن این بسته‌ها را داشته باشند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • مصوبه افزایش سهم دولت از اپراتورها برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

وزیر ارتباطات بار دیگر به گران شدن اجباری اینترنت با توجه به مصوبه‌ی جدید مجلس اشاره کرد. به‌ گفته‌ی جهرمی:

در رابطه با مصوبه‌ی مجلس برای افزایش حق‌السهم باید منتظر بمانیم. گفتنی‌ها را گفته‌ایم. مجلس به مصوبه‌ی قبلی ابهام وارد کرده و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده است. ۱۴ اسفند کمیسیون تلفیق در این زمینه جلسه‌ای داشته‌اند که هنوز اطلاع رسمی از نتیجه‌ی این جلسه اعلام نشده است و بعد اینکه‌ی مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن به تصویب برسد.

آذری جهرمی اضافه کرد که در صورت تصویب افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها، نیاز نیست که اجازه‌ی افزایش بهای تعرفه به اپراتورها داده شود؛ چرا که به‌صورت طبیعی اینترنت گران می‌شود. او توضیح داد که اکنون هر کیلوبایت ۰٫۴ ریال است یعنی ۴۰ هزار تومان برای هر گیگ و با افزایش مالیات اپراتورها، آن‌ها می‌توانند سقف مجوز تعرفه را بالا ببرند. جهرمی اضافه کرد که این مصوبه قطعا باعث گرانی اینترنت خواهد شد و گرانی اینترنت ضد توسعه و رشد فناوری اطلاعات در کشور است. وزیر ارتباطات اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر گران نشدن اینترنت را غیر کارشناسانه خواند.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه قیمت اینترنت موبایل در ایران گران نیست، اظهار کرد: «ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان را دارد که شاید این امر بی‌ارتباط با کاهش ارزش ریال در کشور به ‌دنبال تحریم‌ها نباشد.» او در این مورد توضیح داد:

اول اینکه پول ایران ارزش خود را به ‌شکل قابل توجهی به‌ خاطر تحریم‌ها از دست داده ‌است. نکته‌ی دوم این است که اپراتورها در مقطعی در یک رقابت منفی، قیمت‌ها را پایین آوردند تا سایر رقبا‌شان، یعنی شرکت‌های اینترنت خانگی را از مدار خارج کنند.

او اضافه کرد که رقابت‌ها تا جایی پیش رفت که کاربر به این فرایند عادت کرد و اپراتورها دیگر امکان افزایش قیمت به شیوه‌ی سایر نقاط دنیا یا روال منطقی ندارند. جهرمی گفت:

مقاله‌های مرتبط:

  • مخابرات: دولت پهنای باند را آزاد کند تا عقب‌ماندگی اینترنت ثابت جبران شود
  • وزیر ارتباطات: مخابرات به ‌خاطر اجرا نکردن مصوبه بیت استریم جریمه می‌شود

واقعیت این است که شاخصی که باید بسنجیم، مقرون‌به‌صرفه بودن است. این شاخصی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از مقرون‌به‌صرفه بودن دیگر الزاما ارزان بودن نیست، در این شاخص در حال حاضر ایران مطابق با آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در جمع ۲۵ کشور اول دنیا است و در اینترنت موبایل در شاخص مقرون‌به‌صرفه بودن، مناسب است و به نظرم زیر ۱۵ کشور است. اما چیزی که اشکال وجود دارد در اینترنت خانگی است. ظاهرا اینترنت خانگی در ایران پایین‌تر از اینترنت موبایل است.

به‌ گفته‌ی جهرمی، قیمت اینترنت خانگی در ایران به ‌نظر ارزان‌تر از موبایل است؛ اما نسبت به جهان، خدمت گران‌قیمتی محسوب می‌شود و اینترنت موبایل در ایران مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ حال آنکه در سطح دنیا، اینترنت موبایل لوکس است و بیشتر از اینترنت خانگی استفاده می‌شود. جهرمی با اشاره به اتفاقات سال ۸۸ و خصوصی‌سازی مخابرات گفت:

این اتفاق دو اثر داشت: رشد همراه اول بسیار بالا رفت. اثرات مثبت و حاکی از این بود که یک مدیریت صحیح در این مجموعه انجام شد و رقابت خوبی بین ایرانسل  و همراه اول شکل گرفت. بنابراین فضا منطقی رشد کرد. اما در اینترنت خانگی و مخابرات پس‌رفت داشتیم و سرمایه‌گذاری سال‌ها است به صورتی که باید باشد نبوده است.

به ‌گفته‌ی جهرمی، دلیل به‌ نتیجه ‌نرسیدن توافق با مخابرات، درآمد کم این شرکت به‌ گفته‌ی خودشان و لزوم افزایش تعرفه‌های مخابرات عنوان شده است. او توضیح داد:

منطق ما هم بر این است که سرویس جدید دایر کنید تا تعرفه بر آن اساس بالا رود. بالا رفتن تعرفه روی سرویس قدیمی امکان‌پذیر نیست. این کشمکش‌ها مثل یک لوپ است که باید از آن خارج شد. سهام‌داران اپراتورها باید بخش اعظمی از هزینه‌ی لازم برای سرمایه‌گذاری را بیاورند، چون وزارت ارتباطات نمی‌تواند از جیب مردم همه‌ی هزینه را تأمین کند. ما هم به‌عنوان دولت اعلام کردیم که آورده‌ی خود را از طریق ۲۰ درصد سهامی که داریم، حاضر هستیم بیاوریم و مابقی سهام‌داران مخابرات هم این را بپذیرند. زمان زیادی گذاشتیم ولی به نقاط خوبی می‌رسیم که مخابرات از بن‌بست خارج شود و تن به رقابت و سرمایه‌گذاری دهد و ما رشد توسعه‌ی اینترنت خانگی را داشته باشیم.


مرورگر Brave موتور جست‌وجوی اختصاصی برای رقابت با گوگل راه‌اندازی می‌کند
ارائه اینترنت 5G خانگی از مبین ‌نت آغاز شد
دیجی‌پی فروش اقساطی را در فروشگاه‌های اینترنتی بیشتری آغاز می‌کند
حساب آی کلاد یکی از کاربران به‌دلیل نام‌خانوادگی‌اش قفل شد
تلاش همشهری برای بازگشت به بازار آگهی‌های آنلاین

منبع Telegram

  • اینترنت و شبکه
  • فناوری ایران



zoomit