خورشت ماست اصفهان؛ خوشمزه و سنتی

برخلاف آنچه از اسم آن برمی‎آید، خورشت ماست، یک “دسر” است؛ نه غذا! تعجب نکنید. ما در اصفهان گوش‎فیل را هم  با دوغ می‎خوریم!
خورشت ماست

ما اصفهانی‎ها غیر از زاینده‎رود و میدان نقش جهان و عمارت هشت‎بهشت و چهل‎ستون و منارجنبان و آتشگاه و سی‎وسه پل و پل خواجو و کلی مکان ارزنده و دیدنی دیگر، غذاهای اصیل و مخصوص به اصفهان هم داریم که یکی از آن‎ها “خورشت ماست” است.

برخلاف آنچه از اسم آن برمی‎آید، خورشت ماست، یک “دسر” است؛ نه غذا! تعجب نکنید. ما در اصفهان گوش‎فیل را هم با دوغ می‎خوریم! هرچند شاید این ترکیب عجیب باشد، اما اگر آن را بخورید، تجربه‎ای دلنشین و خوش‎طعم خواهد بود.

اما برویم سر خورشت ماست و طرز تهیه آن.

خورشت ماست اصفهان

یک قابلمه مناسب بردارید. گوشت گردن گوسفند را با پیاز و زردچوبه داخلش بریزید. مقداری آب اضافه کرده و صبر کنید گوشت کاملاً بپزد و نرم شود. بعد از این‎که گوشت کاملاً پخت؛ آن‎را از قابلمه خارج می‎کنیم. با دقت استخوان‎های گوشت را جدا می‎کنیم و سپس آن را می‎کوبیم. به کوبیدن گوشت باید آن‎قدر ادامه بدهیم تا گوشت کِش بیاید.

خورشت ماست

سپس یک قابلمه دیگر برمی‎داریم  و در آن زرده تخم‎مرغ را همراه با شکر و ماست، می‎ریزیم و مواد را با هم مخلوط می‎کنیم. قابلمه حاوی ماست، شکر و زرده تخم مرغ را با حرارت بسیار ملایم می‎گذاریم به جوش بیاید. پس از این‎که ماست به جوش آمد، گوشت گردن کوبیده شده را به قابلمه اضافه می‎کنیم. حالا این دسر خوشمزه آماده است.  زمان پخت آن حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

چند نکته درباره خورشت ماست اصفهان

  • خورشت ماست به صورت “سرد” سرو می‎شود.
  • بهتر است بعد از پختن خورشت ماست، آن را ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا جا بیفتد.
  • از گوشتکوبی که جنس “روی” دارد، برای کوبیدن استفاده نکنید، چون رنگ آن را تیره می‎کند. گوشتکوب چوبی، گزینه‎ای ایده‎ال است.
  • خورشت ماست اصفهان را می‎توانید در وعده شام یا در ماه رمضان به‎جای افطار میل کنید.

از شما دعوت می‎کنیم با صفحه گوناگون مجله دلتا ، جامع ترین مجله ملکی ایران، همراه شوید.

deltapayam