قانونگذاران آمریکایی: استعمارگری به هر شکل از جمله شهرک‌های اسرائیلی غیرقانونی است

قانونگذاران آمریکایی از دو مجلس کنگره در نامه‌هایی به دولت بایدن از رژیم صهیونیستی انتقاد و تاکید کردند استعمارگری به هر شکلی، از جمله شهرک های اسرئیلی در قدس شرقی و کرانه باختری، طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است و تحمل نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست آی، در دو نامه جداگانه‌ای که جمعه برای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ارسال شد، سناتورهای ترقی‌خواه و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دولت واشنگتن خواستند تا تامین مالی آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را از سر گرفته و از تضمین حقوق فلسطینیان اطمینان حاصل کند.  

این اسناد از رشد تمایل به انتقاد از رژیم صهیونیستی در میان دموکرات‌های کنگره حکایت دارد؛ نهادی از دولت آمریکا که زیر سوال بردن حمایت از این رژیم در آن عادی است.

نامه مجلس نمایندگان آمریکا که به امضای ۱۲ قانونگذار به رهبری رشیده طلیب و مارک پوکان رسیده است، می‌گوید که وزارت خارجه باید در مورد تخریب اخیر منازل فلسطینیان در کرانه باختری به دست نیروهای اسرائیلی تحقیق کرده و آنها را محکوم کند.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفتند: ما عمیقا از مخالفت دولت بایدن با برنامه الحاق دلگرم هستیم؛ با این حال، استعمارگری کنونی اسرائیل در کرانه باختری فلسطین، از جمله قدس شرقی، در کنار تخریب منازل فلسطینیان، نوعی الحاق جاری و دوفاکتو است که باید بی چون و چرا از سوی ایالات متحده مورد مخالفت قرار گیرد.

این قانونگذاران تاکید کردند که “پیام این دولت باید روشن باشد؛ استعمارگری به هر شکلی، از جمله شهرک های اسرئیلی در قدس شرقی و کرانه باختری، طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است و تحمل نخواهد شد.”

در نامه سنا که به امضای پنج قانونگذار شامل برنی سندرز، الیزابت وارن، تام کارپر، شرود براون و جف مرکلی رسیده است، عمده تمرکز روی واکسینه شدن فلسطینی‌هایی قرار داشت که تحت اشغال اسرائیل به سر می‌برند. سناتورها گفتند: به عنوان قدرت اشغالگر تحت قوانین بین‌الملل، اسرائیل به لحاظ قانونی ملزم به تامین سلامت و رفاه تمام مردمان تحت کنترل خود است.  

رژیم صهیونیستی با اشاره به توافق‌های اسلو مدعی است که تشکیلات خودگردان فلسطین مسوول مراقبت بهداشتی در این اراضی اشغال شده است. این سناتورهای آمریکایی گفتند که توافق‌های اسلو “جایگزین مسوولیت‌های اسرائیل طبق اصل چهار کنوانسیون ژنو نمی‌شوند.”

نامه‌های این قانونگذاران آمریکایی در شرایطی ارسال می‌شود که دولت بایدن هنوز هیچ انتقادی را متوجه سیاست‌های رژیم تل‌آویو شامل مسائل شهرک‌سازی و واکسیناسیون نکرده است. وزیر خارجه آمریکا هم از تصمیم دیوان کیفری بین‌الملل برای تحقیق درباره جرایم جنگی صهیونیست‌ها علیه فلسطین انتقاد کرده بود.  

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا