ابراز نگرانی از سفرهای نوروزی و خیز کرونا در جنوب کرمان

ایسنا/کرمان رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از سفرهای نوروزی به عنوان عامل تاثیرگذار بر روند کرونا نام برد و گفت: اگر ترددهای نوروزی کنترل نشوند با خیز جدید کرونا روبهرو خواهیم شد.

دکتر”اصغر مکارم” در گفت و گو با ایسنا با بیان بخشی از اقدامات مدافعان سلامت در مقابله با کووید 19 در جنوب استان کرمان اظهار کرد: سالی که گذشت سال پردغدغه ای بود، و از 6043  بیمار بستری بیش از 255 نفر در  جنوب کرمان به دلیل بیماری کرونا فوت کردند.

وی اقلیم منطقه را از دلایل چرخش ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: به دلیل وضعیت اقلیمی جنوب کرمان چرخش ویروس در منطقه نسبت به سایر مناطق متغیر است و در حال حاضر وضعیت جنوب کرمان از نظر بیماری کرونا در شیب ملایم است اما ثابت هم نخواهد ماند.

مکارم  جنوب کرمان را در معرض خیز جدید کرونا دانست و گفت: شمال استان پیک خود را گذرانده اما جنوب کرمان در معرض یک خیز جدید  است.

وی با اشاره موارد موثر در افزایش آمار بیماری کرونا اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوای فصل بهار مردم به سمت استفاده از وسایل سرمایشی آنهم در محیط های کوچک می‌روند و این خطری است که اگر انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی صورت بگیرد، شرایط فوق العاده سخت تر خواهد بود و مردم دچار مشکل می شوند که نیازمند توجه بیشتر است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به صدور بارنامه های بسیار در منطقه به دلیل قرار داشتن در فصل برداشت محصولات کشاورزی و لزوم کنترل و نظارت بر ترددها کامیون ها در راستای پیشگیری از شیوع کرونا در جنوب کرمان گفت: از دیگر عوامل موثر بر افزایش آمار بیماری در منطقه افزایش سفرها به جنوب کرمان در ایام نوروز است و  به شدت متاثر از مسافران استان های همجوار هستیم که باید حواسمان باشد و نهادهای مرتبط همکاری لازم را در کنترل تردد ها داشته باشند تا با مراقبت بیشتر طی این دو هفته بهار خوبی داشته باشیم.

مکارم برگزاری مراسم عزا، عروسی و دورهمی های خانوادگی را در جنوب کرمان  از دیگر عوامل  تأثیرگذار در افزایش آمار مبتلایان عنوان کرد و افزود: اگر مراقبت های لازم در موارد مذکور صورت نگیرد دچار مشکل خواهیم شد و این می تواند، باعث خیز بعدی بیماری در منطقه باشد.

وی با بیان این مطلب که ویروس انگلیسی در استان کرمان در حال چرخش است هرچند در منطقه جنوب کرمان مورد مثبت و ثابت شده ای نداریم، اظهار کرد: اما هر لحظه امکان بروز مورد کرونای انگلیسی وجود دارد و به راحتی قابل انتقال است لذا باید خیلی مراقب باشیم و توسط حوزه بهداشت هر چه نیاز است تست گرفته شود تا زنجیره انتقال قطع و  تعیین تکلیف سریع بیماری و پیگیری لازم بر اساس طرح شهید سلیمانی اتفاق بیفتد.

مکارم با بیان اینکه جانبازان بالای 70 درصد در جنوب کرمان واکسن کرونا دریافت کردند، گفت: واکسیناسیون کرونا در جنوب کرمان طی سه مرحله انجام شده است و تاکنون یک هزارو 255  دوز واکسن کرونا به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اختصاص یافته که بخش سوم به زودی  کامل می شود و  برای واکسیناسیون شیوه نامه داریم و سلیقه ای عمل نمی شود و  اولویت ها از طرف وزارت بهداشت اعلام می شوند  و همه  مکلف هستند  اولین دوز واکسن را به افرادی که بیشترین ارتباط را با بیماران دارند تزریق کنند.

وی از راه اندازی نهضت ساخت واکسن داخلی ابراز خرسندی کرد و گفت: علی رغم اینکه کرونا برای ما مشکلات زیادی ایجاد کرد اما هنر نظام و دولت این بود که با توجه به راه اندازی نهضت واکسن سازی در کشور توانستیم توانمندی خود را به دنیا ثابت کنیم و در حال حاضر در دنیا به عنوان کشور واکسن ساز شناخته می شویم.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا