روش ساخت گل رز جاودان و نکات مهم برای نگهداری آن

به طور کلی ساخت گل رز جاودان که بدان گل رزی هم گفته می شود امروزه با استفاده از روش های شیمیایی طول عمر بالایی پیدا کرده و این روش ها بستگی به نوع رز جاوید می تواند مومیایی کردن، شیمیایی کردن و دیهیدراته کردن باشد. در واقع رز جاوید بستگی به نوع رز، رنگ رز، شکل جعبه و روش تولید انواع بسیاری خواهد داشت که امروزه به عنوان تزئین و هدیه استفاده می شود.

آشنایی با ساخت گل رز جاودان

بهتر است بدانید که گل رز یکی از با قدمت ترین و محبوب ترین گل های جهان محسوب می شود که صدها سال است با عنوان نماد عشق شناخته می شود. یقینا تنوع در گونه های گل رز طبیعی، طیف رنگی گسترده، عطر و رایحه دلنشین، زیبایی و آرام بخش بودن این گل باعث محبوبیت آن شده است. گل های رز در بسیاری از مجامع از اهمیت فرهنگی زیادی برخوردار هستند و رنگ های مختلف آن هم نشانه هایی از عواطف و احساسات انسانی مانند پاکی و سرزندگی را بازگو می کند برای مثال گل رز قرمز نشانه ای از عشق فراوان و رز سفید نماد پاکدامنی خواهد بود. در یونان باستان و روم باستان برای مدتی طولانی گل رز برای انتقال پیام هایی بدون استفاده از کلمات به یکدیگر اهدا می شود و در مصر نیز گل رز به عنوان یک هدیه مقدس از طرف الهه ابلیس شناخته می شد و کاربرد گسترده ای در بسیاری از مراسمات و جشن ها داشت. در صورتی که امروزه این گیاه کاربرد گسترده ای از جمله عطر، غذا و نوشیدنی، داروسازی و پزشکی دارد اما همچنان مهم ترین و فراگیرترین کاربرد آن به عنوان هدیه و نمادی از عشق فراوان است. اما در مورد گل رز جاودان حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی گل های زیبای رز را هدیه می گیرید علاقه مندید که ماندگاری گل را افزایش دهید. یک شرکت انگلیسی برای اولین بار رزها را به بازار عرضه کرد که ماندگاری بالایی داشتند و نام آن ها را گل رز جاودان نامگذاری نمود. این گل ها در واقع همان گل های رز طبیعی هستند که بر روی آن فرآیندی انجام شده که موجب ماندگاری طولانی آن می شود. این گل ها هیچ گونه نیازی به نگهداری اعم از آبیاری و نور آفتاب را ندارند و اگر در محفظه شیشه ای خود نگهدار شوند امکان ماندگاری از ۳ تا ۵ سال را خواهند داشت. جالب است بدانید که گل رز جاودان با نام های دیگری مانند رز دیو و دلبر، رزماندگاری، رز ابدی و رز مومیائی شناخته می شود.

چگونگی ساخت گل رز جاودان

توجه داشته باشید که پروسه جاودان کردن تنها بر روی بهترین گل های رز دنیا صورت می گیرد و همه به صورت یک دست و جذاب می باشند. در واقع این شرکت در لندن قیمت رز جاودان را از دویست تا چهار هزار دلار به فروش می رساند و پس از انگلیس در اروپا و سپس در خاورمیانه هم رایج شده اند. در حال حاضر در کشور ما گل های رز جاودان از هلند وارد می شوند و با قیمت پایین تری عرضه می شوند. امروزه گل های جاودان به عنوان بهترین هدیه برای ولنتاین شناخته شده اند. اگر تمایل دارید هدیه ای هیجان انگیز و الهام بخش را به یکی از عزیزان خود بدهید قطعا گل رز بهترین انتخاب خواهد بود این نوع رز نه تنها برای هنرمندان و طرفداران گل های زیبا جذاب است بلکه مورد پسند تمامی سلیقه ها خواهد بود. به گونه ای که می توان گل رز جاودان را به عنوان هدیه ای برتر برای روز مادر، ولنتاین، اعیاد ملی و مذهبی و تولدها استفاده کرد.

مزیت های گل رز جاودان

دستورالعمل درست کردن گل جاودان:

برای ساخت این نوع گل جاودان بایستی پارافین جامد را به خوبی خرد کنید تا لایه ای از پارافین به خوبی بر روی گل رز شما قرار بگیرد و تکه های یک اینچی از آن جدا نمایید و برای اینکه گلوله هایی از پارافین به وجود نیاید تکه ها را کوچک و ریز کنید.

سپس عمل ذوب پارافین را انجام دهید که این مرحله بایستی به آرامی صورت گیرد تا دمای آن به سرعت بالا نرود. به همین دلیل پارافین ها را درون قوطی فلزی قرار دهید و قوطی را درون آب در حال جوش بگذارید تا در اثر حرارت غیر مستقیم به آرامی ذوب شوند.

حال بایستی گلبرگ های مرده و خراب را از گل رز جدا کنید زیرا این گلبرگ های مرده نه تنها ظاهر کار را خراب می کنند بلکه در آینده می توانند جدا شوند و باعث عمر کوتاه گل شوند.

گل را درون پارافین ذوب شده غرق نمایید البته که پارافین نباید دمای بالایی داشته باشد در غیر اینصورت به گل صدمه وارد خواهد کرد. یک بار از طرف گلبرگ ها گل را تا جای ممکن درون پارافین فرو کنید و به خوبی بچرخانید تا پارافین به تمام نقاط گل برسد، سپس گل را سریعا خارج نمایید و بچرخانید تا قطرات اضافی پارافین خارج شود.

دقت داشته باشید که نقطه ضعف این روش چسبیدن گلبرگ ها به یکدیگر است و می توانید گل بدون اینکه گلبرگ ها را لمس کند باعث کنار کشیده شدن پارافین شود و راهی برای خروج بخار آب پیدا نماید که به همین خاطر بایستی آن از دهانه ی یک بطری نوشیدنی رد کنید تا سنگینی خود گلبرگ ها باعث جدا شدن آن ها از یکدیگر شود.

سپس از طرف ساقه گل را درون پارافین ببرید و خارج نمایید و توجه داشته باشید که این مرحله بسیار مهم است زیرا از خروج بخار آب از ساقه ها جلوگیری خواهد کرد.

اگر گلتان دارای برگ است یا برگ های آن را چیده اید بایستی قسمت های بریده شده و برگ ها را هم درون پارافین ببرید. اجازه دهید پارافین به صورت کامل خشک شود و سپس گل و تزئینات آن را درون باکس قرار دهید.

دستورالعمل درست گل جاودان

نکات مهم برای نگهداری گل رز جاودان:

همانطور که می دانید گل های رز جاودان تنوع زیادی در شکل و رنگ دارند اما قسمت سرسام آورشان باعث می شود خیلی ها موقع خرید جانب احتیاط را نگه داشته و حتی نزدیک شدن به آن ها را جزو منطقه ممنوعه به شمار آورند و با این حال خوب است اطلاعاتی درباره شان داشته باشید.

رز جاودان معمولا در بسته بندی و محفظه شیشه ای نگهداری می شود تا گرد و غبار روی گلبرگ هایش ننشیند.

توصیه می شود اگر گرد و غبار روی گل نشست آن را به آرامی و با فشار هوای کم گردکیری کنید.

دقت داشته باشید که هیچ پاک کننده، براق کننده، خوشبو کنده و عطر و ادکلنی نباید به گیاهتان اسپری نمایید.

بهتر است بدانید که گرد و خاک و استفاده از مواد شیمیایی عمر آن را کم خواهد کرد.

توصیه می شود که از لمس گل ها به شدت خودداری کنید زیرا در این صورت مواد روی گلبرگ ها به مرور زمان از بین رفته و گل زودتر خراب خواهند شد.

مراقب باشید که در روند ساخت گل رز جاودان به گیاه فشار وارد نشود و ضربه نخورند.

همچنین این گل های رویایی را نباید به هیچ وجه آبیاری کنید چون آب قاتل آن ها محسوب می شود اصلا نیازی به آبیاری ندارند. همچنین نباید آب را روی آن ها اسپری نمایید.

محل نگهداری گل های جاودان نیز نباید نزدیک پنجره و نور مستقیم و همچنین جایی گرم با رطوبت بالا باشد زیرا گرما و رطوبت بر کیفیت این گل ها تاثیر مستقیم دارد و باعث پژمردگی آن ها خواهد شد.

نکات مهم برای نگهداری گل رز جاودان

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت گل رز در گلدان و کاشت و نگهداری گل رز آبشار طلایی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

arga