توافقنامه‌ای برای جلوگیری از برخورد فضایی

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) و ناسا توافق‌نامه‌ای برای جلوگیری از برخورد فضاپیماها در فضا امضا کردند زیرا اسپیس‌ایکس قصد دارد شبکه‌ی بزرگ ماهواره‌های اینترنتی خود را در فضا گسترش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزویک، این توافق‌نامه در ماه ژانویه امضا شد اما ناسا در روز پنج‌شنبه آن را اعلام کرد. تحت این توافق‌نامه طرفین باید مطمئن شوند که ماهواره‌های استارلینک(Starlink) به هیچ‌ یک از متعلقات ناسا در فضا برخورد نمی‌کنند. به طور معمول شرکت اسپیس‌ایکس ایلان ماسک(Elon Musk) ماموریت‌های مربوط به این موضوع را انجام خواهد داد.

هدف آن است که ناسا و اسپیس‌ایکس به طور همزمان برای جلوگیری از برخورد تغییر جهت ندهند زیرا این موضوع می‌تواند باعث برخورد شود.

بنابراین استارلینک اسپیس‌ایکس حرکاتش را برای جلوگیری از برخورد با متعلقات ناسا تنظیم می‌کند و ناسا پذیرفته که در زمان برخورد احتمالی هیچ‌کاری انجام ندهد مگر آنکه اسپیس‌ایکس بگوید.

متخصصان فضایی از اصطلاح “conjunction ” برای اشاره به رخدادهایی که دو شی در فضا با فاصله‌ی کم از کنار یکدیگر می‌گذرند استفاده می‌کنند چنین رویدادهایی معمولا با سرعت بسیار بالا رخ می‌دهد و می‌تواند مخرب باشد.

در این توافق‌نامه بیان شده که در موقعیت‌هایی که استارلینک نتواند حرکتی برای خروج از مسیر انجام دهد این موضوع را به ناسا اعلام خواهد کرد تا ناسا حرکت مناسب را انجام دهد.

ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس دارای پیشرانه‌های یونی هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که ماهواره ‌را در مدار جابه‌جا کند. ماهواره‌های استارلینک با استفاده از این پیشرانه در صورتی که احتمال برخورد براساس مسیرهای برنامه‌ریزی شده وجود داشته باشد از مسیر فضاپیماهای ناسا خارج می‌شوند.

این مسیرهای پرواز توسط ناسا به مرکز کنترل فضای “۱۸th Space Control Squadron” ایالات متحده ارسال شده و آن‌ها پس از مطالعه این مسیرها را برای بررسی به اسپیس‌ایکس می‌فرستند.

استفان جورچیک(Stephen Jurczyk) معاون ناسا در بیانیه‌ای گفت: جامعه برای ارتباطات جهانی، ناوبری، پیش بینی هوا و موارد دیگر به قابلیت‌های مبتنی بر فضا وابسته است. اکنون که شرکت‌های تجاری ماهواره‌های زیادی به فضا می‌فرستند بسیار ضروری است که ارتباطات و تبادل داده‌ها را افزایش دهیم و بهترین روش برای اطمینان از امن بودن فضا برای همه را ایجاد کنیم.

این توافق‌نامه توسط استفان جورچیک، معاون ناسا و لی روزن(Lee Rosen) معاون عملیات های اسپیس‌ایکس امضا شد.

تاکنون ۱۳۲۵ ماهواره‌ی استارلینک در مدار وجود دارد و این شرکت  مجوز گسترش آن تا ۱۲۰۰۰ را از کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) دریافت کرده است.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا