همسان‌سازی حقوق‌ها بهترین اتفاق سال ۹۹ بود

یک فعال حوزه کار بر لزوم کمک‌ها و بسته‌های حمایتی به خانوارهای کارگری در سال جدید تاکید و ابراز امیداری کرد: امسال تاثیرگذاری کرونا بر مشاغل و کسب و کارها کمتر شود.

رحمت اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی وضعیت اشتغال و بازار کار در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در سال گذشته روی بازار کار و بسیاری از مشاغل تاثیرگذار بود که امسال هم ادامه خواهد داشت و امیدواریم با توجه به اینکه واکسن آن آمده امسال مشاغل از کرونا کمتر تاثیر بپذیرند.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم منکر زحمات همه مسئولان باشیم ولی کرونا باعث شد که شرایط معیشتی بسیاری از مردم خصوصا کارگران دچار مشکل شود و به دلیل تورم زندگی کارگران سخت گذشت. معتقدم که دستمزد سال  ۱۳۹۹ کمتر از نرخ تورم بسته شد و با اتفاقات خوشایندی در تعیین دستمزد روبه رو نبودیم؛ اما خوشبختانه روند تعیین مزد سال ۱۴۰۰ روند قابل قبول و مطلوبی بود و نرخ دستمزد به دور از حواشی و جنجال با توافق و همراهی همه شرکای اجتماعی و زودتر از رویه هر سال که شب عید نتیجه اعلام می شد، به تصویب رسید که از این نظر اتفاق مثبتی بود.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: البته ما معتقدیم که این رقم با هزینه سبد معیشت کارگران هنوز فاصله دارد و انتظار داریم که در سال جدید دولت کمک‌ها و بسته‌های حمایتی برای حفظ قدرت خرید خانوارهای کارگری در نظر بگیرد.

پورموسی در ادامه بهترین اتفاق سال ۱۳۹۹ را همسان‌سازی حقوق‌ها به ویژه در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در تاریخ ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ جلسه ای به شکل ویدئو کنفرانس با وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی برگزار و در آن جلسه مقرر شد علی الحساب مبلغی در بحث متناسب سازی مرحله دوم تا پایان سال پرداخت و به حساب بازنشستگان واریز شود.

وی افزود: قطعا افزایش حقوق متناسب سازی بازنشستگان بیشتر از علی الحساب پرداختی است که واریز شد و باید منتظر بمانیم بعد از عید جداول آماری بیرون بیاید و بر اساس فرمول‌ها و محاسبات نرم افزاری مشخص شود که چه میزان متناسب سازی در حقوق بازنشستگان اعمال شده است. با قول مساعدی که داده شده از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ احکام بازنشستگان صادر و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به حقوق صندوقهای دیگر نزدیک می شود.

این پیشکسوت کارگری همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور را یک اقدام مثبت و اثرگذار دانست و گفت: خوشبختانه با اصلاحی که در احکام این گروه در مرداد سال گذشته صورت گرفت، مابه التفاوت آن به تدریج واریز شد که طی چند روز گذشته مابه التفاوت آخرین گروه هم پرداخت شد. فقط در بند سه بخشنامه شماره ۷۶ موردی به نام ضریب ترغیب آمده که ظاهرا برای این گروه از بازنشستگان محاسبه نشده و هم اکنون در حال پیگیری برای تحقق آن هستند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا