پربازدیدترین اخبار سیاسی پنجم فروردین ایسنا

اعلام آمادگی آمریکا برای مشارکت در مذاکرت پیرامون برجام/ واکنش مجید تخت روانچی به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن/ آغاز مراسم افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد/ تاکید رییس جمهور بر تحقق شعار سال/ گزینه های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از نگاه یک نماینده مجلس و… در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید امروز، پنجم فروردین ماه ۱۴۰۰ مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید آنها را در این گزارش مرور کنید.

اعلام آمادگی آمریکا برای مشارکت در مذاکرت پیرامون برجام/ بورل: حمایت می‌کنیم

به گزارش ایسنا،‌ انتشار بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار و رایزنی درباره توافق هسته‌ای در صدر اخبار پرمخاطب قرار گرفت.

در بخشی از بیانیه مشترک آنتونی بلینکن و جوزپ بورل آمده است: بلینکن بر آمادگی آمریکا برای مشارکت دوباره در دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام توسط آمریکا و ایران تاکید کرد. بورل از چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام استقبال کرد. هر دو طرف از تلاش‌های دیپلماتیک مداوم و ارتباط هماهنگ‌کننده ارشد برجام(بورل) با تمام شرکای دخیل در توافق در راستای اطمینان یافتن از اجرایی شدن کامل تعهدات هسته‌ای و تعهد لغو تحریم‌ها در برجام حمایت کردند. آمریکا برای مشارکت در مذاکرات نتیجه‌بخش در راستای رسیدن به این هدف اعلام آمادگی کرد.

تحریم‌های بی‌رحمانه علیه ملت ایران، آمریکا را به جایی نخواهد رساند

واکنش نماینده کشورمان در نیویورک به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل درباره تعاملات با ایران پیرامون توافق هسته‌ای هم از خبرهای پربازدید بود.

مجید تخت روانچی در پیامی توییتری نوشت: آمریکا مدعی است که « توپ در زمین ایران است» اما دولت آمریکا که دو ماه از روی کار بودنش می‌گذرد، هنوز در حال تخطی از برجام[توافق هسته‌ای] و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل[سند قانونی توافق هسته‌ای] است.

وی افزود: بایدن[رئیس جمهور آمریکا] اقرار کرد که سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده است؛ با این وجود، آن سیاست هنوز بر جای خود باقیست. تحریم‌های بی‌رحمانه علیه ملت ایران، آمریکا را به جایی نخواهد رساند.

“تحریم”، غول چالش‌های سیاست خارجی در ۱۴۰۰

همچنین قهرمان پور، کارشناس مسایل بین الملل موضوع تحریم‌ها و لغو آنها را از مهم‌ترین مباحث چالش برانگیز در سال جدید دانست و گفت: مهم‌ترین مساله در ۱۴۰۰ که می تواند بر بسیاری از تصمیمات و مسایل کلان کشور تاثیر بگذارد تحریم ها و چگونگی لغو آنهاست. اگر در رابطه با لغو یا مدیریت آنها قبل از انتخابات کاری انجام نشود و چشم انداز روشنی ترسیم نشود این مساله هم به شدت از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ متاثر می شود. 

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

 تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران، مصداق تروریسم اقتصادی است

چین به دنبال گسترش اتحادها در برابر تحریم‌های غرب است

انتخابات و منافع ملی

***

آغاز مراسم افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد با حضور رئیس‌جمهور

خبر بعدی، افتتاح پنجاه و نهمین هفته از طرح‌های مهم ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید از طریق ویدیو کنفرانس با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی‌ بود.

این طرح های زیربنایی و اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و مناطق آزاد قشم، کیش و ارس قرار دارد.

شعار سال را در سراسر کشور مجسم می کنیم

در همین مراسم،‌ رئیس جمهور گفت: خوشبختانه امروز شاهد افتتاح های بسیار خوبی به ارزش ۵۸۰۰ میلیارد تومان بودیم که برای بیش از ۵۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کند. تولید و اشتغال برای ما بسیار مهم است و امسال در پی پشتیبانی و رفع موانع تولید هستیم. نام امسال نباید در حد نامگذاری بماند و در عمل در سراسر ایران آن را مجسم می کنیم. تا آخرین دقیقه دولت ما تلاش خود را انجام می دهیم.

گزینه های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از نگاه جلال زاده

پیش بینی نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی از گزینه های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری پربازدیدترین خبر بامداد امروز بود.

وحید جلال‌زاده با بیان اینکه همیشه انتخابات چالش‌برانگیز بوده و نگاه تحلیلگران سیاسی در ماه‌های باقی‌مانده به زمان برگزاری انتخابات بر روی نامزدهایی است که خودشان را در معرض رای مردم گذاشته‌اند،‌ گفت که افرادی همچون آیت‌الله رئیسی، قالیباف، جهانگیری، ظریف و سید حسن خمینی در مظان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

الزام مردم به ثبت معامله خودرو در دفتر اسناد هزینه سنگینی بر دوش آنها است

ارزیابی یک کارشناس مسائل حقوقی در رابطه با رای اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر “الزامی نبودن ثبت معاملات اموال منقول در دفتر اسناد رسمی” هم از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

عباس برزگر گفت: الزام مردم به اینکه حتما معامله ماشین را در دفتر اسناد ثبت کنند، هزینه سنگینی بر دوش آنان است و از طرف دیگر هم الزام و اجبار قانونی برای آن وجود ندارد و مردم مختارند.

جوانگرایی راه غلبه بر غیرممکن‌هاست

خبر بعدی، ‌پیام توییتری رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان بود.

محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏تحول در قرارگاه سازندگی، پایه‌گذاری شهر موشکی، نوسازی پلیس و ساخت تهران جدید فقط با میدان دادن به جوانان شدنی بود و دستاوردهای مهم در مجلس نیز با هم‌افزایی جوانان و باتجربه‌ها به دست آمده است. جوانگرایی نه آرزو که راه غلبه بر غیرممکن‌ها با نیروی ⁧علی‌اکبرهای خمینی⁩ است.»

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا