بهترین روش های رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

بیشتر روزه داران در ماه رمضان با مشکل مشترکی مواجه هستند و آن بوی ناخوشایند دهان است. این بو بسیار آزار دهنده است و از این رو ناراحتی هایی را برای خود فرد و اطرافیان او ایجاد می کند. برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان, راه های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به معرفی هر یک می پردازیم.

بهترین روش های رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

البته مشکل بوی ناخوشایند دهان همیشه مربوط به ماه رمضان نیست. بلکه در بعضی از افراد در سراسر سال وجود دارد. خوشبختانه این مشکل را می توان با درمان های طبیعی و خانگی تا حدود زیادی برطرف کرد. در ادامه چند درمان طبیعی بوی بد دهان را مشاهده می فرمایید که از موثرترین روش ها محسوب می گردند.

بوی بد دهان

  • بیماری های گوارشی مانند زخم معده که علت شایع آن هلیکوباکترپیلوری است، می تواند باعث خروج بوی نامطلوب دهان در ماه رمضان شود. البته در صورت تشخیص، این بو با  تجویز داروهای خاصی کنترل و برطرف می شود.
  • بوی بد دهان گاهی به دلیل زیاده روی در غذا خوردن است. مخصوصاً غذاهایی که ترکیب گوناگون با یکدیگر دارند.
  • عدم استفاده از نخ دندان و مسواک نزدن دلیل بسیار مهمی برای توجیه بوی نامطبوع بد دهان در ماه رمضان و سایر مواقع است.
  • دلیل بارز برای بوی نامطبوع دهان در ماه رمضان, نخوردن غذاست. هنگام غذا نخوردن، بدن برای تولید انرژی به چربی های ذخیره شده رو می آورد و در فرآیند سوختن چربی در کبد، مقدار کتون تولید می شود که باعث بوی ناخوشایند دهان می شود.
  • معمولاً در روزهای اول ماه مبارک رمضان که کبد آمادگی برای سوزاندن مقدار زیاد چربی ندارد، بو بیشتر است اما زمانی که توانایی کبد برای این کار بیشتر و بهتر می شود، مقدار کتون تولید شده نیز کم می شود.

این بو طبیعی است و نیاز به درمان خاصی ندارد. فقط باید بوی آن را با روش های زیر کم کرد:

  • ابتدا باید ذکر کنیم که کسانی که به غیر از ماه رمضان، ایام دیگر را نیز روزه می گیرند، کبد آماده تری برای سوزاندن چربی ها دارند.
  • در روزهای معمولی به دلیل خوردن مایعات، آب  و چای، بزاق دهان پیوسته تازه می شود و این بو کمتر خواهد شد اما از آن جایی که روزه دار تازه شدن بزاق دهان برایش امکان پذیر نیست و همچنین به دلیل باقی ماندن غذاها در بین دندان با تولید کتون ها باعث بوی بد بیشتری می شود.

استفاده از نخ دندان

  • ترکیبات کتونی در برخی از افراد بیشتر و در برخی افراد نیز کمتر تولید می شوند. خوردن مواد قندی این میزان بو را کمتر خواهد کرد. این بو خبر از سوزانده شدن چربی ها می دهد و علت گرفتن روزه نیز همین است. بنابراین نباید نگران بود. این بو در افرادی که بدون سحری روزه می گیرند، افرادی که چاق هستند، بچه ها و خانم ها بیشتر است.

نکات لازم برای رفع بوی بد دهان

  • با رعایت بهداشت دهان و دندان ار بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید. مسواک بزنید و حتماً در وعده های سحر و افطار از نخ دندان استفاده کنید. این مسئله ضمن اینکه از بوی بد دهان در ماه رمضان و هنگام روزه داری جلوگیری می کند، موجب سلامت دندان و دهان نیز خواهد شد.

رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

  • از مصرف غذاهای ترش، اسیدی و خیلی داغ خودداری کنید و میزان آن ها را به حداقل برسانید. چون با مصرف این مواد پرزهای چشایی دهان دچار ساییدگی خواهند شد و دهان خشک خواهد شد. در نتیجه بوی دهان به ترشی خواهد زد. بنابراین خوردن چای داغ یا آب لیمو باید کم یا حذف شود.
  • ماه رمضان زمان مناسبی برای تمرین کردن اصول غذایی با نظم خاص است. در مصرف غذا زیاده روی نکنید. به عنوان مثال باید از خوردن قهوه و چای داغ خودداری کرد. چون این مسئله خشکی دهان در طی روز را موجب خواهد شد.
  • از غذاهای مانند فرنی و حریره استفاده کنید که با بافت نرم خود باعث تحریک غدد بزاقی دهان می شوند.
  • از خوراکی هایی مثل دارچین، نعناع، جعفری، میخک و… به عنوان دهان شویه طبیعی استفاده نمایید و از این طریق بو بد دهان را کاهش دهید.
  • از مصرف میوه ها و سبزی های ترش نیز خودداری کنید. چون این مواد  نیز باعث کاهش بزاق و خشکی دهان می شوند.
  • غذاهای خشک، نزدن مسواک و افزایش جرم های دندانی موجب مسدود شدن غدد ترشحی بزاق می شوند و بوی بد دهان را افزایش می دهند.

توصیه هایی دیگر برای رفع بوی بد دهان

تمیز کردن زبان

زبانتان را همیشه تمیز کنید، البته نه با مسواک، بلکه با تمیز کننده های زبان که برای این منظور تولید شده اند و با استفاده از آنها روزی دو مرتبه زبان خود را به آرامی تمیز کنید، این شیوه می تواند تاثیر زیادی در رفع بوی بد دهان در ماه رمضان داشته باشد، زیرا با این کار باکتری های باقی مانده در دهان و نیز مخاط را از بین برده و پاک خواهد کرد، شما می توانید از دندان پزشک تان برای استفاده از تمیز کننده زبان مشورت و کمک بگیرید.

نوشیدن آب

نوشیدن مقدار زیادی از آب قبل و بعد از روزه می تواند تاثیر زیادی در رفع بوی بد دهان در روزهای روزه داری داشته باشد، زیرا زمانی که دهان خشک می شود، بوی بد دهان بیشتر خودش را نشان می دهد.

بوی نامطبوع دهان در ماه رمضان

حال برای کاهش بوی بد می توانید در هنگام افطار و سحری مقدار زیادی آب مصرف کنید، همچنین در صورت مصنوعی بودن دندان هایتان لازم است در طول شب، دندان های خود را در محلول دهان شویه ضد عفونی کننده قرار دهید.

استفاده از سواک

سواک یک تمیز کننده دندانی است که از شاخه های درخت سالوادورا پرسیکا (معروف به درخت اراک) تهیه می شود و استفاده از آن در ماه رمضان برای از بین رفتن بوی بد دهان بسیار موثر می باشد، از این رو فرد روزه دار می تواند در طول روز از سواک استفاده نماید

مطالعات انجام گرفته بر روی سواک نشان داده است که اثربخشی آن بر روی دهان و دندان بسیار زیاد است، حتی حضرت محمد (ص) نیز به استفاده از آن توصیه بسیاری کرده اند.

مراجعه به دندان پزشک

لازم است هر چند وقت یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید، حتی اگر از این کار خوش تان نمی آید, زیرا امکان ایجاد حفره، شکستگی دندان و یا ایجاد فاصله در دندان ها زیاد است و در نتیجه با گیر کردن و ماندن غذا ها در این قسمتهای دندان، در طول شب بوی بد در دهان ایجاد خواهد شد، بنابراین بهتر است در طول سال حتما چند مرتبه به دندان پزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان هایتان مطمئن شوید.

بوی بد دهان در ماه رمضون

همانطور که مشاهده نمودید راهکارهای مختلفی برای از بین بردن بوی ناخوشایند دهان در ماه رمضان وجود دارد که با به کارگیری آنها می توانید مشکلات به وجود آمده در این رابطه را رفع نمایید. همچنین می توانید با مراجعه به بخش درمان خانگی و طب سنتی از دیگر راهکارها در این زمینه اطلاع یابید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga