اوضاع کرونایی قرمز است مردم آبی فکر می‌کنند!

ایسنا/مازندران “اوضاع کرونایی قرمز است اما مردم آبی فکر می‌کنند” موضوعی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در شبکه تبرستان به این موضوع اشاره کرده بود، بحثی که چند روز پیش، ایسنا به آن اشاره کرد که با وجود بهبود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نظارت در برخورد با متخلفان ضعیف بوده و این امر حتی مورد انتقاد این مسئول نیز قرار گرفت.

سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل معتقد است که شیوع کرونای انگلیسی در همه کشور نه تنها کنترل نشده بلکه صعودی شده است تا جایی که الان نزدیک به ۳۹۶ شهرستان کشور را درگیر کرده است و با سرایت‌پذیری چند برابری و بالاتر، درگیری سنین پایین جامعه، نیاز به بستری داشته و مرگ و میر بالاتری از ویروس چینی دارد البته علایم بالینی همان است.

با این وجود جلالی معتقد است متاسفانه در کشور میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۵۰ درصد بوده و در استان مازندران حدود ۵۲ درصد است، در حالی که اگر حدود ۹۰ درصد نباشد اثر پیشگیری‌کننده ندارد، موضوع بسیار مهمی که این روزها به عینه در مازندران دیده می‌شود.

یک کسبه رامسری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این شهرستان به این موضوع اشاره کرد که وقتی در مسئولان در کنترل بازار و تعطیلی اماکن کسب سطح دو تا چهار نظارت کافی ندارند، مشکلات زیادی به وجود می‌آید و نتیجه آن قانون‌شکنی و کاهش اطاعت‌پذیری است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که ۱۰ روز کشور را تعطیل کرده‌اند اما بانک‌ها و ادارات مالی و اقتصادی همچون اداره امور مالیاتی به کار خود ادامه می‌دهند، گفت: با این وضعیت اقتصادی، بانک‌ها باید چک‌های مردم را نگه دارند یا با تسهیلات بدون بهره و مدت‌ زمان زیاد، شرایط را برای وضعیت اقتصادی مردم، بهتر کنند.

به گزارش ایسنا، موضوع مهم دیگری که نباید از آن غافل شد، شلوغی بازارهای شب عید و بلاخره شروع سفرهای نوروزی بود که دست به دست هم داد و همه را درگیر کرد، هر چند مازندرانی‌ها بر خلاف مسئولان، مهم‌ترین دلیل شیوع گسترده ویروس را آغاز سفرهای نوروزی در این استان می‌دانند اما آنها معتقدند وقتی تصمیم به تعطیلی ۱۰ روزه گرفته شد، باید همه جا را تعطیل کرد تا فشار به مردم وارد نشود.

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل به یک موضوع عجیب و البته درخور تامل اشاره و خاطرنشان کرد که، تقریبا در کل کشور از هفته گذشته آمار ابتلا و بستری‌ها دو برابر شده است، در مازندران که پیک سوم طولانی‌تری نسبت به کشور شدیم بدون استراحت و ریکاوری وارد پیک جدید شدیم ولی خوشبختانه جزو ۱۳ استان وخیم نیستیم. 

جلالی اظهار کرده که، کادر درمان مازندران در نگرانی به سر می‌برد و در هر ساعت به پایش بیماران می‌پردازد، خوشبختانه هنوز آمار مرگ و میر استان تک رقمی است، میانگین مرگ و میر در بیمارانی که به آی‌سی‌ سو می‌رسند حدود ۵۰ درصد است، در کل آمار فوتی مازندران در سه پیک قبلی نسبت به کشور بهتر بوده است گرچه در پیک اول وضع خوبی نداشتیم امیدواریم پیک چهارم را کنترل کنیم.

کارشناسان پزشکی معتقدند افزایش یکباره بیمار به ویژه در شرایط این روزهای کرونایی ممکن است موجب کمبود دارو و یا آسیب دیدن برخی دستگاه‌های مورد نیاز پزشکی شود، جلالی نیز با تایید این مطلب، اظهار کرده که، نگران این هستیم که درگیری همزمان شهرها و استان‌ها مشکلاتی در بخش دارو و خرابی دستگاه‌ها و موارد دیگری را به بار بیاورد.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که، اوضاع بدتر از قرمز و به سیاه نزدیک است ولی دل و دماغ بسیاری از مردم هنوز آبی باقی مانده! در این ساعت که نزدیک ممنوعیت است رعایت‌ها حداقلی است، تعطیلی‌ها عمدتا کلامی است و عملیاتی نیست و نظارت ضعیف است.

یک شهروند فریدونکناری نیز چند روز پیش با گلایه از ضعف در نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی در این شهرستان، گفته بود که، از اساس با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی بارازها مخالفیم، چرا که بازار در فریدونکنار منشا گسترش ویروس کرونا نیست اما حالا که این تصمیم اشتباه گرفته شد باید با ابزارهای قانونی و به جد، در مقابل این تخلفات بایستند و مسئولان مقابله با تخلفات را با یکدیگر پاسکاری نکنند.

به گزارش ایسنا، هم‌اکنون ۱۵۰۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ یا مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی زیرنظر دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا