ستاد کرونا: مردم می‌توانند با پرداخت هزینه زودتر واکسن کرونا دریافت کنند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تکذیب پولی‌بودن واکسیناسیون علیه کرونا در ایران گفت اگر کسانی برای واکسن‌زدن عجله دارند، می‌توانند با پرداخت هزینه، واکسن شرکت‌های واردکننده را تزریق کنند.

علیرضا رییسی در گفت‌وگو با میزان توضیح داد:

در برنامه ملی واکسیناسیون، گروه‌های هدف در کشور تعیین شدند و در این برنامه، واکسیناسیون چه با واکسن خارجی چه ایرانی رایگان خواهد بود. برخی عجله دارند و صبر نمی‌کنند تا طبق سند ملی واکسیناسیون واکسن را دریافت کنند؛ این افراد برای دریافت واکسن کرونا به خارج از کشور مراجعه می‌کنند که ممکن است از آن‌ها کلاهبرداری شود یا اصلا واکسن تقلبی به آن‌ها تزریق شود، بر همین اساس، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده تا افراد یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن‌های وارد شده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • ایران ۶۰ میلیون دُز واکسن دیگر از روسیه خرید

سخنگوی ستاد کرونا اضافه کرد که بعید می‌داند مردم از این موضوع استقبال کنند چرا که طبق سیاست‌های وزارت بهداشت، همه مردم تا پایان سال جاری به‌صورت رایگان واکسینه خواهند شد. بااین‌حال وی افزود: «اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به‌عنوان نمونه آذرماه است، می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.»

طبق شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای واردکنندگان واکسن تعیین کرده، واکسن‌های وارداتی حتما باید از واکسن‎‌های معتبر مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشند و واردکنندگان نیز باید در مورد قیمت‌ها با سازمان غذا و دارو به توافق برسند تا نتوانند واکسن را با هر قیمتی در اختیار مردم قرار دهند.

از سویی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، قیمت واکسن وارداتی را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. به گزارش سازمان نظام پزشکی، حیدر محمدی گفت:

تمامی شرکت‌های دارویی تخصصی که سابقه بازرگانی دارند، به شرطی که مدرک مستند قابل قبولی از شرکت اصلی تولیدکننده دارو بیاورند و آن سند توسط سفارت ما در آن کشور تأیید شود، می‌توانند بر اساس دستورهای مقام عالی وزارت به واردات واکسن اقدام کنند.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تا امروز ظهر، ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دوز واکسن در فاز اول واکسیناسیون به مردم تزریق شد. رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا ۱۳ بهمن اعلام کرد بهار و تیرماه ۱۴۰۰ افراد بالای ۶۵ سال، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری زمینه‌ای و افرادی واکسن دریافت می‌کنند که به‌واسطه‌ی شغل خود با مردم در تماس هستند. از مرداد تا آذر ۱۴۰۰، ساکنان مراکز شلوغ، افراد ۵۵ تا ۶۵ سال فاقد بیماری زمینه‌ای و شاغلان ضروری و کارکنان بهداشتی که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن می‌زنند. در فاز چهارم، با شروع زمستان ۱۴۰۰، مردم کشور در مقابل کووید ۱۹ واکسینه خواهند شد. هرچند اظهارنظر درمورد زمان واکسیناسیون در ایران به‌دفعات، به‌دلیل تحویل نشدن واکسن به‌میزان کافی، چند بار برنامه‌ریزی وزارت بهداشت تغییر کرده است اما به نظر نمی‌رسد که دست‌کم تا پایان بهار واکسیناسیون عمومی آغاز شود.


ایران ۶۰ میلیون دُز واکسن دیگر از روسیه خرید
رنگ سیاه به رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور اضافه شد (بروزرسانی)
ورزش منظم ممکن است به محافظت در برابر کووید شدید کمک کند
همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰]
دانشمندان برای نخستین‌بار رویان ترکیبی انسان – میمون پرورش دادند

  • ویروس کرونا
  • پزشکی و سلامت



zoomit