۳۰ عکس مسحورکننده که در مسابقه عکاس سال زیر آب ۲۰۲۱ برنده شدند

حدود ۷۱ درصد از سطح زمین را آب پوشانده؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که یک مسابقه عکاسی برای جشن گرفتن ۷۱ درصد از شکوه و عظمت طبیعی جهان برگزار شود.

مقاله‌های مرتبط:

  • برندگان مسابقه عکاسی گردشگری سال ۲۰۲۰ مشخص شدند
  • تصاویر برنده‌ی مسابقه عکاسی چشم ذهن

بر اساس گزارش Bored Panda، مسابقه عکاس سال زیر آب (Underwater Photographer Of The Year) به‌تازگی برندگان خود را برای سال ۲۰۲۱ معرفی کرده و تصاویر منتشرشده کاملاً خیره‌کننده هستند. در این مسابقه همه‌ی زیبایی‌های زیر آب جشن گرفته می‌شوند و مهم نیست که سوژه عکس ارسالی از اقیانوس، دریا، دریاچه، رودخانه یا حتی استخر باشد.

مقام‌های اول، دوم و سوم و همچنین تعداد زیادی برندگان افتخاری از بین ۱۴ دسته‌ی مختلف عکاسی انتخاب شدند. رنه کاپوزولا، اس جی آلیس بنت، مارک کرکلند، کریم ایلیا و بسیاری دیگر در دسته‌های مختلف در ردیف اول قرار گرفتند و عکس‌های مسحورکننده آنان توانستند توجه افراد بسیاری را به خود جلب کنند.

Bored Panda برندگان برتر هر گروه را جمع‌آوری و فهرستی جذاب برای لذت بردن شما از آن‌ها تهیه کرده است. در پایین تصاویر توضیحاتی به نقل از هنرمند ارائه شده که درک بهتری از شرایط ثبت آن فراهم می‌کند. لطفاً پس از تماشا تصاویر زیبای برنده در مسابقه عکاسی Underwater Photographer Of The Year، نام گزینه‌ی مورد علاقه‌ی خود را در قسمت نظرات بنویسید.


نورگیر کوسه‌ها (Sharks’ Skylight) اثر رنه کاپوزولا (ایالات متحده آمریکا)

مقام اول در دسته‌ی واید انگل و برنده‌ نهایی مسابقه عکاس سال زیر آب

مکان: موره، پلینزی فرانسه

این تصویر در پلینزی فرانسه گرفته شده است که اتفاقاً یکی از مکان‌های بسیار مورد علاقه‌ی من برای عکاسی از کوسه‌ها است. در اینجا از کوسه‌ها حمایت‌های قانونی شدیدی وجود دارد که به آن‌ها امکان رشد می‌دهد تا به تعادل اکوسیستم دریایی کمک کنند. طی بازدیدم از پلینزی فرانسه، چندین غروب آفتاب را در آب‌های کم‌عمق سپری کردم و امیدوار بودم چیزی منحصر‌به‌فرد ثبت کنم. به‌جای تمرکز روی شیوه‌ای که همیشه دوست دارم موقع عکاسی به کار بگیرم، تصمیم گرفتم چیز دیگری را امتحان کنم. ایده‌ی نهایی تصویر را در ذهن خود تصور کردم و قصد داشتم کوسه‌های زیر آب را با غروب خورشید که از پنجره اسنل (Snell’s window) دیده می‌شد، شکار کنم. برای دفعات زیادی تلاش کردم؛ اما در این شب خاص که تصویر نهایی را ثبت کردم، آب آرام، غروب خورشید پرجنب‌وجوش و من بسیار خوش‌شانس بودم. از آنجا که بسیاری از گونه‌های کوسه در سراسر جهان در معرض انقراض قرار دارند، امیدوارم تصاویر این حیوانات زیبا به ارتقای شرایط حفاظت از آن‌ها کمک کند.


Bored Panda با یکی از برندگان مسابقه عکاس سال زیر آب در سال ۲۰۲۱ به نام اس جی آلیس بنت تماس گرفت. بنت یک طراح، عکاس و غواص متولد انگلستان است و اکنون در تولوم مکزیک زندگی می‌کند.

بنت یکی از عکس‌های زیر آب خود را با عنوان «Trying In» که منظره‌ای تماشایی از غار Cenote Mayan Blue است، برای مسابقه ارسال کرد. او درباره‌ی این تصویر گفت:

زمانی که این تصویر را ثبت کردم، در حال غارنوردی بودیم و یک طرح کاملا پیچیده برای اجرا داشتیم. معمولا من بدین شکل تصویربرداری از غار را انجام نمی‌دهم. بااین‌حال، هنگامی که یکی از دانشجویان غارشناسی دچار خرابی‌های متعدد در تجهیزات خود شد، طرح ارائه‌شده به شکل ناگواری شکست خود. برنامه‌ها مهم هستند؛ اما در صورت شکست باید به‌سرعت خود را تطبیق بدهید و با شرایط جدید کنار بیایید.

پس از برطرف کردن تمام مسائل موجود و تغییر برنامه برای تأمین منابع سوختی كه اکنون تقریباً از بین رفته بودند، مجدد در آب پایین رفتیم. من جلوتر شنا کردم و در مکانی که در عکس مشاهده می‌کنید منتظر باقی غواصان ماندم و شنا کردنشان به سمت خودم را هنگامی که توسط باریکه‌های نور همراهی می‌شدند دیدم. ناگهان همه چیز کاملاً برای ثبت یک تصویر زیبا در کنار هم قرار گرفت؛ بنابراین دقیقا وقتی که مکس، دانشجویی که تجهیزاتش در غواصی اول دچار اختلال شده بود، چرخید دکمه‌ی شاتر را فشار دادم.


شیردهی (Milk Feeding) اثر مایک کوروستلف (فدراسیون روسیه)

مقام سوم در دسته‌ی «رفتار»

مکان: اقیانوس هند

در این روز خانواده‌ای متشکل از ۱۳ نهنگ به من اجازه دادند که تمام روز را در کنار آن‌ها باشم. برای این انسان افتخار بزرگی است که در زیستگاه نهنگ‌ها در اقیانوس، کنارشان باشد. این موجودات احتمال شکار نهنگ‌ها در سال‌ها پیش را به یاد می‌آورند اما آن‌ها ما را بخشیده‌اند. در پایان روز، یک مادر تنها با چند متر فاصله از من شروع به شیر دادن به کودک خود کرد. از شدت هیجان خشک شدم و حرکت نکردم. دیدن چنین لحظه‌ی خاصی باورنکردنی بود.


اسب دریایی پونتویی پیگمی (Pontohi Pigmy Seahorse) اثر گالیس هوارا (نروژ)

مقام اول در دسته‌ی «ماکرو»

مکان: سیلادن، اندونزی

اسب دریایی پونتویی پیگمی (Hippocampus pontohi) یکی از کوچک‌ترین و جدیدترین اسب‌های دریایی کشف شده است. آن‌ها معمولاً روی دیواره‌ی صخره‌ها زندگی می‌کنند و یافتن آن‌ها دشوار است. ما هنگام غواصی صبحگاهی دو عدد از آن‌ها را پیدا کردیم بنابراین تصمیم گرفتم بعدازظهر خود را وقف تصویربرداری از آن‌ها کنم. خوش‌شانس بودم که این اسب دریایی را که از دیواره‌ آویزان بود پیدا کردم، زیرا این شرایط به من اجازه می‌داد با کمک رندو، راهنمای غواص من، از نور پس‌زمینه استفاده کنم. پس از تنظیم دوربین و نور، باید منتظر می‌ماندیم تا به ما عادت کند و سرانجام برای لحظه‌ای کوتاه به سمت دوربین چرخید.


بورد پاندا فرصتی پیدا کرد تا با یک برنده دیگر در مسابقه با نام رنه کاپوزولا، صحبت کند که برای شاهکار نورگیر کوسه‌ها (Sharks’ Skylight)، مقام اول را در دسته واید انگل به‌ دست آورد. این عکس دو کوسه باشکوه را نشان می‌دهد که در پلینزی فرانسه در حال شنا کردن هستند و در بالای سرشان مرغ‌های دریایی پرواز می‌کنند.

از رنه سؤال شد چرا او در وهله اول از کوسه‌ها عکاسی کرده است و آیا او حداقل از این واقعیت که می‌خواهد با کوسه‌ها شنا کند کمی ترسیده است؟

کاپوزولا توضیح داد:

کوسه‌ها یکی از موجودات بسیار مورد علاقه من برای عکاسی در زیر آب هستند. برخلاف کلیشه‌ای که کوسه‌ها را خطرناک جلوه می‌دهد، من مشاهده کرده‌ام که آن‌ها حیواناتی بسیار خجالتی و یکی از سوژه‌های دشوار برای عکاسی هستند. در این ۱۷ سال عکاسی و غواصی هرگز در کنار کوسه‌ها احساس خطر نکرده‌ام. کوسه‌ها موجوداتی عالی هستند و باید مورد احترام قرار گیرند؛ اما حیوانات زیبایی نیز هستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند.

امید من این است که تصاویری از این دست به آگاهی افراد بیشتر از حمایت‌های قانونی اضافه‌شده برای کوسه‌ها در سراسر جهان کمک کند. از آنجا که پلینزی فرانسه با محافظت قانونی از کوسه‌های خود چنین کار شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد، این حیوانات رشد کرده و به تعادل اکوسیستم دریایی کمک می‌کنند. پلینزی فرانسه یکی از بهترین مکان‌های جهان برای عکاسی از کوسه‌ها است.


لارو شیرماهی (Larval Lionfish) اثر استیون کوواچ (ایالات متحده آمریکا)

مقام دوم در دسته‌ی «ماکرو»

مکان: پالم بیچ، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا

شب، هنگام غواصی در آب سیاه و زمانی که به سطح آب نزدیک بودم به این لارو ماهی یک اینچی در سواحل فلوریدا برخوردم. در اقیانوس اطلس، شیرماهی گونه‌ای مهاجم است و متأسفانه یافتن لاروهای دریایی یک اتفاق بسیار معمول در این غواصی‌ها است. این موجود دارای رنگی زیباتر از حد معمول بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم از پره‌های آن تا زمانی که در کامل‌ترین حالت خود هستند تصویری ثبت کنم. این یک کار چالش‌برانگیز است، نه‌تنها به این دلیل که آن‌ها از چراغ‌های روشن پرهیز می‌کنند و معمولاً سعی در فرار دارند، بلکه به این دلیل که در حالت ایستادگی دفاعی باله‌های خود را تنها برای لحظه‌ای کوتاه کاملاً باز می‌کنند. من بسیار خوش‌شانس بودم که توانستم تصویر این موجود خاص را باشکوه و جلال مثال‌زدنی‌اش ثبت کنم.


هجرت بزرگ (The Great Migration) اثر مارک کرکلند (انگلستان)

مقام دوم در دسته‌ی «واید انگل آب‌های انگلیس»

مکان: جزیره کول، هبریدز داخلی، اسکاتلند

این پلانکتون میکروسکوپی است که کوسه عظیم باسکینگ را به سمت ساحل غربی انگلیس و به کانال باریکی بین جزایر Coll و Tiree می‌کشاند. مهاجرت آن‌ها قابل پیش‌بینی است؛ اما اینکه بتوان در یک سفر آب را با آن‌ها تقسیم کرد نیازمند شانس بالا است. برای من گذراندن یک شب آخر تابستان با آن‌ها (در سال ۲۰۲۰) یک رویا بود که به حقیقت پیوست. من قبلا از کوسه‌های عظیم باسکینگ عکسبرداری کرده‌ام؛ اما هیچ‌وقت نتوانسته بودم تصویر کلاسیک «رو در رو» با این موجود را بگیرم؛ بنابراین تصمیم گرفتم به‌جای آن چیز کاملاً متفاوتی را امتحان کنم. با وجود شرایط نوری چالش برانگیز و داشتن آب غنی از پلانکتون، مطمئن نبودم که می‌توان این کار را انجام داد؛ اما پس از دو سال برنامه‌ریزی، کمک گرفتن از برادرم پاول، آزمایش و خطا با لنزها و فیلترهای مختلف، سرانجام فرصتی پیدا کردم که این موضوع را کشف کنم.


بنت خود غار Ceneote Mayan Blue را کشف نکرده و در واقع این کار توسط مربی غواصی او انجام شده بود؛ اما صرف‌ نظر از این موضوع، او فرصت را غنیمت شمرد و درحالی‌که زیر آب بود چند عکس زیبا گرفت.

بنت درباره‌ی تصویرش توضیح داد:

Cenote Mayan Blue یک سایت پرطرفدار برای آموزش غارنوردی است و این عکس در یک کلاس آموزشی غواصی گرفته شده است؛ بنابراین در آن روز، من مکان را انتخاب نکردم و مربی غارنوردی این کار را انجام داد؛ او غواص سمت راست در عکس است؛ و اینکه خیر من كلاستروفوبیك نیستم و عاشق غواصی در غار هستم، این یكی از كارهای مورد علاقه من است. بسیاری از جاهایی كه می‌رویم بسیار بزرگ هستند، البته شما می‌توانید تونل‌های بادی تنگی را نیز پیدا کنید که غواصی در آ‌‌ن‌ها معمولاً سرگرم‌کننده است.


قوی بی‌صدای طلوع خورشید، زیر آب غذا می‌خورد، اثر ایان وید (انگلستان)

مقام اول در دسته‌ی «آب‌های فشرده بریتانیا»

مکان: پارک سنت جورج – بریستول، انگلستان (MBY)

تصمیم گرفتم یک وزنه‌ی کوچک به پشت GoPro خود وصل کنم و آن را با فاصله‌ی کمی از خودم در آب دریاچه بیندازم. وجود وزن اضافه در آن قسمت دوربین بدین معنا است که این دستگاه همیشه به پشت می‌افتد؛ بنابراین می‌توانم از زاویه تقریبا عمودی عکس‌برداری کنم. من GoPro را به دوربین خود متصل کرده‌ام تا بتوانم از راه دور تصاویر مورد نظرم را ثبت کنم.

با برخورد دوربین کوچکم به آب، توجه قوها به سمت آن جلب شد؛ به همین دلیل به سمتش شنا کردند. منتظر ماندم تا یکی از قوها در موقعیت صحیح قرار بگیرد و سرش در زیر آب قرار بدهد، سپس با سرعت بالا چندین عکس مختلف گرفتم تا بتوانم بهترین تصویر را ثبت کنم.


رفقای آشیانه‌ای (Nest Buddies) اثر دن بولت (انگلستان)

جایگاه سوم در دسته‌ی «آب‌های ماکرو بریتانیا»

مکان: اسکله Swanage، انگلستان

این ماهی که در پس‌زمینه مشاهده می‌کنید، در واقع مشغول ساخت آشیانه خود زیر اسکله بود. این بدان معنا است که حواس او بسیار پرت انجام وظایفش بود و مرتباً به همان محل برمی‌گشت تا تکه‌های جلبک دریایی بیشتری جمع کند.

لیسه‌ دریایی نیز در حال حرکت روی جلبکی نزدیکی ماهی بود. من تنها باید یک الی دو دقیقه صبر می‌کردم تا بتوانم در نهایت تصویری ثبت کنم که هر دوی آن‌ها در یک فریم قرار داشته باشند.


بنت در مسابقه عکاس سال زیر آب سال ۲۰۲۱ مقام اول را در دسته‌ی «مستعدان» که یکی از ۱۷ گروه مختلف است، به دست آورد. هدف این گروه نمایش کار استعدادهای جدید در مسابقه است؛ اما موفقیت‌ او به همین مرحله ختم نمی‌شود. وی علاوه بر اینکه برنده مقام اول این گروه شد، عنوان «امیدوار‌کننده‌ترین عکاس زیر آب بریتانیا» را نیز به خود اختصاص داد.

او درباره احساس خود در مورد کسب این مقام گفت:

من وقتی آن ایمیل را دریافت کردم بسیار حیرت‌زده و البته بسیار هیجان‌زده شدم. غارنوردی در جامعه جهانی غواصی بسیار مشهور است؛ بنابراین من واقعاً خوشحالم که می‌توانم عکس مکان‌هایی را که خیلی دوست دارم و بسیاری از مردم در زندگی واقعی آن‌ها را نمی‌بینند به اشتراک بگذارم. همچنین برنده شدن در دو دسته با یکی از آن عکس‌ها بسیار برای من اتفاق شگفت‌انگیزی است!


خندق شیر دریایی خاکستری (Grey Seal Gully) اثر کریستی اندروز (انگلستان)

مقام سوم در دسته‌ی «واید انگل آب‌های بریتانیا»

مکان: جزایر فارن، نورتومبرلند، انگلستان

عکاسی از شیرهای دریایی خاکستری فوق‌العاده است؛ اما من این عکس به دلیل پس‌زمینه‌اش دوست دارم. دوستم این خندق زیبا را به من نشان داد که مملو از جلبک‌های مختلف است و نور از بالا در آن نفوذ می‌کند. من مدتی در آن مکان با امید اینکه یک شیر دریایی عبور کند منتظر ماندم. در نهایت، تنها یک شیر دریایی خجالتی به‌سرعت از آن مکان عبور کرد؛ اما من توانستم از آن زمان محدود استفاده کرده و این پرتره را ثبت کنم.


زمانی‌ که خوابی (While You Sleep) اثر مارک کرکلند (انگلستان)

مقام اول در دسته‌ی«واید انگل آب‌های بریتانیا»

مکان: Malls Mire، گلاسکو، اسکاتلند (MBY)

جنگل کوچکی به نام Malls Mire در گلاسکو دیده می‌شود که بین خانه‌های مسکونی، سوپرمارکت و کارخانه قرار دارد و این مکان پناهگاهی برای حیات وحش شده است. با گرم شدن زمستان، هر سال برای چند شب یکی از حوضچه‌های کوچک گل‌آلود با قورباغه‌های معمولی جانی دوباره می‌گیرد. اولین بار در سال ۲۰۱۸ از آن‌ها در اینجا عکاسی کردم و از آن روز تاکنون این تصویر را در ذهن خود داشتم. دو سال دیگر طول کشید تا شگفتی‌های کوچکی را که در شب‌های سرد هنگام خوابیدن شهر بیدار می‌شوند، شکار کنم. استفاده از یک شاتر از راه دور درحالی‌که ترکیبی از نوردهی طولانی، نور پس‌زمینه و زاویه دید فوکوس نزدیک را استفاده می‌کردم به این معنی بود که مجبور شدم هیچ ناامیدی در دلم راه ندهم و حتی پس از صدمین تلاش شکست بخورم تا در نهایت بتوانم آن تصویری که دوست دارم را ثبت کنم. این شات نهایی حاصل ۲۵ ساعت تلاش، ۴ شب خوابیدن در مکانی پوشیده از گل و لای، کار در تاریکی، انتظار برای طبیعت و عناصر غیر قابل ‌پیش‌بینی آن برای قرارگیری در بهترین حالت است.


همان‌طور که متوجه شده‌اید، عکاسی در زیر آب اصلا کار ساده‌ای نیست. این کار فقط به داشتن تجهیزات مناسب و دانش فنی مناسب عکاسی و البته آکوافوبیک نبودن ختم نمی‌شود. یک عکاس زیرآب همچنین می‌داند که چگونه با محیط بصری جدید سازگار شود.

بنت درباره‌ی عکاسی زیر آب توضیح می‌دهد:

یکی از موارد چالش‌برانگیز هنگام غواصی در زیر آب با دوربین، نورپردازی است. برای عکس‌برداری از غارهای زیر آب، ممکن است هیچ نوری وجود نداشته باشد؛ بنابراین، تمام نوری که برای نشان دادن محیط نیاز است، باید تابیده شود و سپس برای ایجاد صحنه‌های جذاب بصری مورد استفاده قرار گرفت.


حافظ هفت کلید (Keeper Of The Seven Keys) اثر ریوهای ایتو (ژاپن)

مقام اول در دسته‌ی «پرتره»

مکان:‌ تاتایاما، استان چیبا، ژاپن (MBY)

با بزرگ‌تر شدن ماهی کله گوسفندی آسیایی، جنسیت آن از ماده به نر تغییر می‌کند و هم‌زمان یک توده بزرگ روی سرش ایجاد می‌شود. من به نور و ترکیب‌بندی فکر کردم تا توده‌ی روی سر آن دیده و چهره قدرتمندش منتقل‌ و بارها به چالش کشیده شود. او در زیارتگاهی در زیر آب زندگی می‌کند و دقیقاً مانند خدای نگهبان به نظر می‌رسد. می‌خواهم از معلمم، کیگو کاوامورا، برای آموزش نحوه عکس گرفتن در زیر آب و هیرویوکی آراکاوا که مرا راهنمایی کرد، تشکر کنم.


رو در رو‌ (Face To Face) اثر جینگ گونگ ژانگ (چین)

مقام دوم در دسته‌ی «رفتار»

مکان: مینابه، واكایاما، ژاپن

این تصویر دعوای دو ماهی بلنی را نشان می‌دهد. این موجود یک نوع از ماهیان دسته‌ی chaenopsid blenny است که در اطراف ژاپن و کره جنوبی یافت می‌‌شود. بارزترین ویژگی این حیوان بامزه مدل موی بسیار جالب آن است که اغلب به آن Punk Blenny یا Mohican Blenny گفته می‌شود. در حقیقت، این نوع صحنه‌های مبارزه با بلنی بسیار نادر است؛ زیرا آن‌ها فقط در لانه خود باقی می‌مانند و با موجودات دیگر تعامل خاصی ندارند؛ اما در طول فصل تولید مثل، اگر منطقه‌ای بیش از حد پرجمعیت باشد، بلنی درگیری‌های شدیدی را برای جفت خود انجام می‌دهد، البته این دعواها اغلب به‌سرعت حل‌و‌فصل می‌شود.

بلنی یکی از پروژ‌ه‌های مورد علاقه‌ من است. از لحظه به دست آوردن اطلاعات گرفته تا انتظار طولانی و جست‌وجو برای پیدا کردن این ماهی، تصویربرداری این صحنه به‌طور متناوب حدود سه سال طول کشید. در نهایت می‌خواهم از دوستان ژاپنی‌ام که در این روند به من کمک کرده‌اند، تشکر کنم. در عین حال، بسیار افتخار می‌کنم که این لحظه جذاب را به اشتراک می‌گذارم.


کاپوزولا نیز در مورد چالش‌های عکاسی در زیر آب توضیحاتی ارائه داد و گفت برخی از ملزومات و محدودیت‌های زیر آب بودن چقدر مهم هستند:

باید بگویم یکی از چالش‌برانگیزترین موارد در مورد عکاسی در زیر آب این است که گرفتن عکس‌ هنگام غواصی با هوای محدود به مدیریت شنا و توانایی آنالیز سریع رفتار حیوانات نیاز دارد. غواصان همچنین این توانایی را ندارند که بتوانند در حین عکس‌برداری لنزها را عوض یا تمام روز را در یک مکان سپری کنند.


تالار گوتیک (Gothic Chamber) اثر مارتین برون (ایالات متحده آمریکا)

مقام دوم در دسته‌ی «زاویه گسترده»

مکان: Cenote Monkey Dust، مکزیک

رودخانه مایا در مکزیک میزبان بزرگ‌ترین سیستم رودخانه‌های زیرزمینی جهان و مملو از آب زلال، تونل‌های پایان‌ناپذیر و سالن‌های شگفت‌انگیز با دکوراسیون جذاب است که می‌تواند با بهترین کلیساهای جامعه گوتیک در دنیا رقابت کند.

چالش ثبت تصویر این سالن زیبا تنها در ابعاد وسیع و گسترده آن نبود، بلکه این مکان در تاریکی کامل به سر می‌برد و همین مسئله خود یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود برای عکس‌برداری است.

این تصویر حاصل یک عکس‌برداری پانورامای افقی است که با سرعت ۱/۱۵ ثانیه و با دیافراگم کاملاً باز برای ایجاد یک چشم‌انداز ۸۶ مگاپیکسلی گرفته شده است. هدف من گرفتن مقیاس، سه‌بعدی بودن، غنای سازه و بافت‌ باورنکردنی آن بود.


پرتره‌ی یک بلنی متغیر (Portrait Of A Variable Blenny) اثر مالکوم نیمو (انگلستان)

مقام اول در دسته‌ی «ماکروی آب‌های انگلیس»

مکان: Plymouth Sound، انگلستان (MBY)

بلنی متغیر (Parablennius pilicornis) یک ماهی حدوداً تازه‌وارد در آب‌های ساحلی انگلستان است که ریشه‌ی آن از آب‌های جنوبی‌تر سرچشمه می‌گیرد. حضور گونه مذکور در سراسر دریای مدیترانه ثبت شده است. این گونه ممکن است به شکل‌های مختلف رنگی ظاهر شود. در تصویر کنونی که جولای سال ۲۰۲۰ در Plymouth Sound گرفته شده، یک بلنی نر مشاهده می‌کنید. این بلنی خاص با افتخار روی گوشه‌ی صخره‌ای ایستاده و با همین کار خود را به یک سوژه‌ی ایده‌آل برای عکاسی تبدیل کرده بود. برای ثبت این تصویر و بهبود ویژگی‌های صورت، از شیوه‌ی نورپردازی از سمت بالا استفاده شده است.


گابی رنگین‌کمان (Rainbow Goby) اثر منبد (مالزی)

مقام دوم در دسته‌ی «کامپکت»

مکان: لمبه، اندونزی

هنگامی که من با این گابی پاندایی پشمالو زیر آب بودم، او بسیار خجالتی به نظر می‌رسید؛ بنابراین مدت‌زمان زیادی طول کشید تا راحت باشد و جلوی دوربین من ظاهر شود. درحالی‌که انتظار می‌کشیدم، چراغ‌قوه‌های رنگی خود را آماده و آن‌ها را برای روشن‌تر کردن مرجان‌ها تنظیم کردم. این نورها به گونه‌ای قرار گرفته‌ بودند که تنها مرجان‌ها را روشن کنند، به همین دلیل برای داشتن یک تصویر واضح‌تر از گابی مجبور شدم از یک نور سفید دیگر استفاده کنم، به‌طوری‌که عکس نهایی به‌درستی ثبت‌ و این موجود زیبا با رنگ‌های مختلف احاطه شود.


از بنت سؤال شد اثر مورد علاقه او در این مسابقه کدام است؟ او در جواب گفت:

اثر رنه کاپوزولا که به‌عنوان بهترین تصویر انتخاب شد، یک عکس فوق‌العاده دیدنی است. همچنین من «زرق و برق» اثر دنی لی که در دسته‌بندی «استعدادها» مقام سوم را کسب کرد، نیز خیلی دوست دارم. من عاشق رنگ‌هایی هستم که به‌نوعی احساس ابریشمی به مخاطب منتقل می‌کنند.

در ضمن من عاشق «مارلین راه‌راه در شکار با سرعت بالا در مکزیک» اثر کریم ایلیا هستم که در دسته‌بندی «رفتار» این مسابقه شرکت داده شده بود. درواقع، این اثر یک تصویر پویای خوب است که واقعا شکار و وحشت ماهی‌های کوچک را به‌خوبی منتقل می‌کند.


لاک‌پشت دوگانه (Double Turtle) اثر رناتا رومئو (ایتالیا)

مقام سوم در دسته‌ی «سیاه و سفید»

مکان: مارسا اگلا، مارسا علم، مصر

در طول ماه‌های طولانی پاندمی کرونا، من نیز مانند بقیه مجبور شدم شیوه زندگی معمول خود را اصلاح کنم. یکی از کارهایی که انجام دادم جایگزین کردن غواصی معمولی خودم با شنا همراه با لوله تنفس بود. این فعالیت به طرز شگفت‌انگیزی به من زمان و مکان جدید، چشم‌اندازهای جالب و دیدگاه‌های مختلف ارائه داد. این شیوه‌ی جدید غواصی، زندگی من در سایه‌ها را متولد کرد. این تابستان، هنگام غواصی صبح خیلی زود در مارسا اگلا، اغلب با لاک‌پشت کوچک و ‌دوستانه‌ی خلیج ملاقات می‌کردم. مسحور حرکات ظریف آن می‌شدم و ساعت‌ها غذا خوردن و تنفس این موجود را تماشا می‌کردم.

من متوجه شدم که شرایط خاص نور و دریا، انعکاس تصویر آن روی آب را به‌طور واضحی نشان می‌دهد. روزها با صبر و حوصله منتظر وضعیت مطلوب ماندم و در نهایت عکس نهایی را همان‌طور که در ذهنم مجسم می‌کردم ثبت کردم. من می‌خواستم لحظه دقیقی که این لاک‌پشت و هندسه‌ی بدن آن در آب منعکس می‌شوند، شاتر را فشار بدهم.


انبوهی از عروس‌های دریایی (Jellyfish Galore) اثر اولگ گپونیوک (روسیه)

مقام سوم در دسته‌ی «واید انگل»

مکان: دریاچه عروس دریایی، پالائو

در مارس ۲۰۲۰، برای دو هفته غواصی به پالائو سفر کردم. وقتی آنجا بودم، مرزها به دلیل کرونا بسته شدند؛ بنابراین مجبور شدم ۳ ماه آنجا بمانم و پس از آن به محل زندگی خودم برگردم.

اوقات خوبی بود. مکان‌هایی که قبلاً می‌توانستید با گروه‌های پنجاه‌تایی از آن‌ها بازدید کنید، حالا تنها میزبان من بودند. من ۴ بار به دریاچه عروس دریایی رفته‌ام. معمولاً یک جلسه غواصی به دلیل وجود تعداد زیاد گردشگران حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد؛ اما چون تنها بودم، می‌توانستم حتی تا ۳ الی ۴ ساعت نیز شنا کرده و از آن محل دیدن کنم.

قبل از اولین غواصی، راهنما به من گفت: تا مرکز دریاچه شنا کنید، آنجا عروس دریایی خواهید دید. هنگامی که به مرکز دریاچه رسیدم، تنها حدود ۱۲ عروس دریایی دیدم و این مسئله مرا ناراحت کرد.

بار دوم، یک هواپیمای بدون سرنشین با خود بردم و به‌سرعت در اطراف کل دریاچه پرواز کردم. در این سفر کوتاه تعداد بسیار زیادی عروس دریایی دیدم که پیش‌تر در ویکی‌پدیا درباره آن‌ها خوانده بودم. این موجودات زیبا در یک گروه در نزدیکی ساحل انتهای دریاچه که حدود ۵۰۰ متر آن‌طرف‌تر بود، دور هم جمع شده بودند.

دوربینم را به دست گرفتم و شنا کردم. مجبور شدم ۲۰ دقیقه غواصی کنم تا در نهایت به مکانی مملو از عروس دریایی برسم. آنجا بود که من این تصویر پانوراما را ثبت کردم.


برش (The Cut)  اثر دیانا فرنی (استرالیا)

مقام اول در دسته‌ی «سیاه و سفید»

مکان: لرو کات، جزایر سلیمان

این عکس در لرو کات در جزایر سلیمان گرفته شده است. من آن‌قدر خوش‌شانس بودم که جایزه یک سفر ۱۰ روزه را در برنامه زنده Solomons PNG Master کسب کردم و بسیار خوشحال شدم که دوباره فرصت بازدید از این مکان زیبا را به دست آوردم. از آنجایی که پیش‌تر دو بار در این سایت غواصی کرده بودم، می‌دانستم که باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشم. بااین‌حال، من به‌عنوان یک عنصر اساسی برای این ترکیب به یک مدل زیبا احتیاج داشتم. خوشبختانه، یک عکاس دیگر در گروه بود که همسر او می‌توانست سوژه عالی برای اثر من باشد. با آن‌ها صحبت کردم و در نهایت توانستم چندین تصویر مختلف از این صحنه ثبت کنم.


کاپوزولا نیز چند اثر مورد علاقه‌ي خود در این مسابقه را اعلام کرد. او در این باره گفت:

آثار زیادی در این مسابقه وجود دارند که من آن‌ها را دوست دارم؛ بنابراین انتخاب تصویر مورد علاقه‌ام واقعاً دشوار است؛ اما برخی از عکس‌ها واقعاً توجه من را جلب کردند که شامل این ده مورد می‌شوند:

۱- تالار گوتیک

۲- اسب دریایی پونتویی پیگمی

۳- کوسه و ساردین شکار یا شکارچی

۴- هجرت عظیم

۵- خندق شیر دریایی خاکستری

۶- زمانی که خوابی

۷- آشیانه گرگ

۸- باز پس گرفته‌شده توسط اقیانوس

۹- برادران آبی

۱۰- نقطه قرمز

 بعضی از تصاویری که وی به آن‌ها اشاره کرده است، به فهرست نهایی وارد نشده و در نتیجه، در این گزارش وجود ندارند.


منفیش ژاپنی (Japanese Manefish) اثر کیگو کاوامورا (ژاپن)

مقام دوم در دسته‌ی «پرتره»

مکان: اوسه، ژاپن

منفیش ژاپنی ماهی نیست که بتوان با جست‌وجو آن را پیدا کرد.  تنها زمانی ممکن است هنگام غواصی دیده شوند که امواج آن‌ها را کامل به ساحل نزدیک کرده باشد. من ۲۰ سال غواصی کردم و این عکس را زمانی که برای اولین بار این موجود را دیدم ثبت کردم. منفیش‌های ژاپنی جوان پوستی آینه مانند و بدنی شیشه‌ای و شفاف دارند؛ بنابراین من ترجیح دادم آن را از پشت روشن کنم تا این خصوصیات را در تصویر خود نشان بدهم.


صورتی (Pinky) اثر ساندرا استالکر (انگلستان)

مقام سوم در دسته‌ی «کامپکت آب‌های بریتانیا»

مکان: بندر پورتلند، دورست، انگلیس

من این گابی‌های کوچک و چهره‌های عبوس آن‌ها را بسیار دوست دارم. اغلب هنگام غواصی آن‌ها را تماشا می‌کنم زیرا آن‌ها ماهیت کنجکاوی دارند و دوست دارند با من مسابقه‌ی خیره شدن انجام دهند؛ مسابقه‌ای که بیشتر مواقع نیز برنده‌ی آن هستند. این موجودات اغلب عادت دارند که با پس‌زمینه‌ی خود روی شن و ماسه ترکیب شوند، من می‌خواستم گابی را برجسته کنم به همین دلیل یک فیلتر رنگی در پشت آن و یک نور اضافی در جلوی آن قرار دادم که باعث جلب توجه آن شود. من از کنتراست صورتی ایجادشده و براق بودن صورت آن بسیار هیجان‌زده شدم.


باز پس گرفته‌شده توسط اقیانوس (Reclaimed By The Ocean) اثر گرانت توماس (انگلستان)

مقام دوم در دسته‌ی «خرابه‌ها»

اواخر روز بود و خورشید داشت روی مناظر خشک عقبه در جنوب غربی اردن غروب می‌کرد. خودم و گروهی از عکاسان زیر آب مشتاقانه منتظر فرا رسیدن شب بودیم تا بتوانیم وارد آب شده و کشف مجموعه عظیمی از سخت‌افزارهای نظامی را که عمداً برای لذت بردن غواصان به ته آب فرستاده شده بودند آغاز کنیم. تصمیم گرفتیم برای عکسبرداری،‌ از ترکیب چراغ‌های قدرتمند خارج از دوربین برای روشن کردن سوژه (M42 duster) و نور پس‌زمینه برای غواص، که به از بین رفتن عناصر منحرف‌کننده در پس‌زمینه‌ کمک می‌کند، استفاده کنیم. ایجاد این تصویر یک کار تیمی بود و من باید از کل تیم Diverse Divers برای تحقق آن تشکر کنم.

مکان: عقبه، اردن


به سوی نور تابنده (Toward Shining Light) اثر ریوهای ایتو (ژاپن)

مقام دوم در دسته‌ی «استعدادها»

مکان: تالاب مایا، شمال آری آتول، مالدیو

همان‌طور که شب در تالاب مشغول گشت‌وگذار با قایق سافاری بودیم، سفره‌های دریایی به پشت قایق آمدند تا پلانکتون‌هایی که زیر نور قایق جمع شده بود بخورند؛ بنابراین من لباس غواصیم را پوشیدم، تجهیزاتم را برداشتم و با دوربین خود به آب زدم.

این سفره‌ماهی که پلانکتون می‌خورد، بارها و بارها جلوی من چرخ زد و سپس به اعماق آب‌ رفت. دیدن رقص این غول مقابل خودم یک شاهکار بی‌نظیر بود. با دیدن این صحنه‌ی زیبا از نزدیک، مجاب شدم که دکمه شاتر را فشار دهم. این عکس زمانی که سفره‌ماهی در حال شنا کردن از اعماق آب به سمت روشنایی بود، ثبت شده است.


رنه کاپوزولا در پایان حرف‌های خود چنین گفت:

می‌خواهم از داوران و برگزارکنندگان مسابقه به خاطر همه تلاششان و برگزاری این مسابقه که به عکاسان فرصتی برای نمایش کار خود و افزایش آگاهی برای حفاظت از دریا می‌دهد، تشکر کنم.

می‌توانید برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از این فرد نام او (Renee Capozzola) را در شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کرده و صفحه شخصی‌اش در فیسبوک و اینستاگرام را دنبال کنید تا بتوانید آثار بیشتری از این هنرمند مشاهده کنید.

کاپوزولا عکاس و برنده بین‌المللی مسابقه عکاسی در زیر آب است که در ثبت تصاویر واید انگل و تقسیم‌بندی شده استعداد خاصی دارد. تصاویر او ترکیبی جذاب از استعداد هنری‌اش که از طریق نقاشی رنگ روغن در دوران جوانی و سابقه حرفه‌ای در زیست‌شناسی به وجود آمده، هستند. در نتیجه آثار او بسیار ارزشمند تلقی می‌شوند.


آب‌نبات زرد (The Yellow Candy) اثر پاسکواله واسالو (ایتالیا)

مقام دوم در دسته‌ی «حفاظت از دریا»

مکان: Campi Flegrei، ایتالیا

در یکی از سفرهایم، متوجه حضور پررنگ این تورهای زردرنگ که شبیه آب‌نبات هستند شدم. نمی‌توانستم هدف وجود آن‌ها را درک کنم. در روزهای بعد با کمک برخی از ماهیگیران محلی متوجه شدم که این تورهای آب‌نباتی در واقع قلب یک دام هستند. شکارچی آن را با ماهی‌ مرده پر کرده و به تور دیگری می‌اندازند. به لطف بوی بقایای ماهی‌های مرده، نرم‌تنان کوچک، به‌طور دقیق‌تر Nassarius mutabilis را به خود جلب می‌کند. این موجودات به محض ورود به دام، دیگر نمی‌توانند از آن خارج شوند. هنگامی که موجودات داخل تله برداشته می‌شوند، خود آن در دریا رها می‌شود و همین کار باعث آلودگی پلاستیکی دریا شده و جان موجودات بسیاری را به خطر می‌اندازد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این تورها می‌توانند مانند تله برای موجودات دیگر بوده و آن‌ها را اسیر خود کنند.


امور خرچنگی (Crab Affairs)، اثر آتاناس پتروف (انگلستان)

مقام دوم در دسته‌ی «هم‌زیستی آب‌های بریتانیا»

مکان: SS Rosalie، وایبورن، انگلیس

هنگام غواصی در خرابه‌ای در سواحل وایبورن انگلیس به نام SS Rosalie، متوجه شدم که این دو خرچنگ قهوه‌ای پاگوروس در این مکان با همدیگر نشسته‌اند. آن‌ها احتمالاً جفت‌گیری که قسمت مهمی از چرخه زندگی‌شان است را به اتمام رسانده‌اند و اکنون نر در بالا از ماده تا زمانی که اسکلت بیرونی این موجود سخت شود محافظت می‌کند. من خوشحال شدم که این رفتار خاص را با استفاده از لنزهای واید انگل خود مشاهده کردم و با موفقیت چنین عکسی که علاوه بر سوژه‌ها محیط اطرافشان را نیز نشان می‌داد گرفتم.


بوولندر (Bowlander) اثر توبیاس فریدریش (آلمان)

مقام اول در دسته‌ی «خرابه‌ها»

مکان: ناسائو، باهاما

به دلیل آب و هوای نامناسب در ساحل ببر و بیمینی مجبور شدیم در نزدیکی ناسائو در باهاما به دنبال سرپناه بگردیم و به‌صورت منظم غواصی کنیم. این لاشه برای من کاملاً جدید بود و برای اولین بار آن را می‌دیدم. هنگامی که در حال پایین آمدن بودیم، این واقعیت که لاشه‌ی این قایق تقریبا در لبه‌ی یک برآمدگی بزرگ شنی بود، ما را شگفت‌زده کرد.


تلاش برای ورود (Trying In) اثر اس جی آلیس بنت (مکزیک)

مقام اول در دسته‌ی «استعدادها»، برنده‌ی عنوان امیدوارکننده‌ترین عکاس زیر آب انگلیس

مکان: Cenote Mayan Blue ،Sistema Ox Bel Ha، تولوم، مکزیک

زمانی که این تصویر را ثبت کردم در حال غارنوردی بودیم و یک طرح کاملا پیچیده برای اجرا داشتیم. معمولا من بدین شکل تصویربرداری از غار را انجام نمی‌دهم. بااین‌حال، هنگامی که یکی از دانشجویان غارشناسی دچار خرابی‌های متعدد در تجهیزات خود شد، طرح ارائه‌شده به شکل ناگواری شکست خود. برنامه‌ها مهم هستند اما در صورت عدم موفقیت شما باید سریعاً خود را تطبیق داده و با شرایط جدید کنار بیایید.

پس از برطرف کردن تمام مسائل موجود و تغییر برنامه برای تأمین منابع سوختی كه اکنون تقریباً از بین رفته بودند، مجدد در آب پایین رفتیم. من جلوتر شنا کردم و در مکانی که در عکس مشاهده می‌کنید منتظر باقی غواصان ماندم و شنا کردنشان به سمت خودم هنگامی که توسط باریکه‌های نور همراهی می‌شدند را دیدم. ناگهان همه چیز کاملاً برای ثبت یک تصویر زیبا در کنار هم قرار گرفت؛ بنابراین دقیقا وقتی که مکس، دانشجویی که تجهیزاتش در غواصی اول دچار اختلال شده بود، چرخید دکمه‌ی شاتر را فشار دادم.


دوئل نزدیک سطح (Doule Near The Surface) اثر جک برتومیر (کالدونیای جدید)

مقام اول در دسته‌ی «کامپکت»

مکان: رودخانه Ouenghi، کالدونیای جدید

من عادت داشتم تا چند روز بعد از باران‌های بزرگ که بستر رودخانه را بالاتر برده و سیلاب‌ ایجاد می‌کند به ماهی‌گیری رفته و عکس بگیرم. جریان آب قوی است اما هنوز برای تمرین غواصی آزاد کارآمد خواهد بود. گیاهان، برگ‌ها و شاخه‌های جداشده رنگ‌های زیادی برای نمایش دارند، ویژگی‌ که عکس ثبت‌شده از این کپور ساده کالدونیایی را زیباتر کرده است.


ساعت طلایی در جورجیوس (Golden Hour At The Georgios) اثر رنه کاپوزولا (ایالات متحده آمریکا)

مقام سوم در دسته‌ی «خرابه‌ها»

مسابقه عکاسی زیر آب ۲۰۲۱

مکان: نئوم، عربستان سعودی

این عکس از کشتی غرق‌شده جورجیوس در نئوم، عربستان سعودی در امتداد خلیج عقبه در دریای سرخ گرفته شده است. در سال ۱۹۷۸، این کشتی باری بزرگ که اصالتاً اهل انگلیس بود، شب در یک صخره مرجانی کم‌عمق گرفتار و سپس طعمه‌ی حریق شد. این لاشه اکنون به‌عنوان یک صخره مصنوعی برای بسیاری از موجودات دریایی عمل می‌کند. برخی از افراد محلی از این مکان با عنوان «تایتانیک سعودی» یاد می‌کنند. برای دستیابی به این عکس، من از دیافراگم بسیار کوچک، یک لنز راست خطی بسیار عریض ۱۲ میلی‌متری، ISO پایین‌تر و استروب استفاده کردم تا مرجان‌های زیر آب را روشن کنم.


اس‌اس هیسپانیا (SS Hispania) اثر کیرستی اندروز (انگلستان)

مقام اول در دسته‌ی «هم‌زیستی آب‌های بریتانیا»

مکان: Sound of Mull، اسکاتلند، انگلستان

از نظر من بریتانیا بهترین مکان‌های مربوط به غواصی را در جهان دارد و SS Hispania در Sound of Mull یکی از گزینه‌های مورد علاقه من است. این لاشه واقعاً به یک صخره مصنوعی تبدیل شده و حیوانات وحشی را به خود جلب می‌کند. البته تنها حیوانات به زیبایی این مکان پی نبرده‌اند و غواصان نیز جذب این مکان زیبا می‌شوند. هر اینچ فلز از شقایق، جلبک دریایی یا اسفنج نارنجی و سفید پوشیده شده است. دوست من در حال بررسی بنای فوقانی موجود در بالای گودال‌ها بود. همان زمان من تا آنجا که می‌توانستم به عقب برگشتم و سعی کردم وایدترین حالت ممکن را ثبت کنم. قصد من انجام این کار منتقل کردن احساس مقیاسی است که در این صحنه رنگارنگ ایجاد شده بود.


سفر در زمان (Time Travel) اثر مارتین برون (ایالات متحده آمریکا)

مقام دوم در دسته‌ی «سیاه و سفید»

مکان: سینوت چان هول (Little Hole)، مکزیک

خود را در یک غار زیر آب در مکزیک تصور کنید، جایی که ساعت‌ها تا سطح خروج فاصله دارید. تصور کنید مشغول غواصی در یک هزارتوی بی‌پایان پوشیده شده از سازه‌های ماقبل تاریخ هستید، جایی که آثار آتش‌سوزی یک فرهنگ باستانی دیده می‌شود، مکانی برای یافتن استخوان‌های گونه‌های جانوری منقرض‌شده ۸۰۰۰ سال پیش و به یاد داشته باشید هر آن چیزی که در اطراف شما قرار دارد مربوط به پیش از زمانی می‌شود که این مکان‌ها مملو از آب شده‌ بودند.

این عکس در تلاش است تا چنین اتمسفری را ثبت کند. بافت ناهموار غار در کنار سازه‌های بکر موجود در آن، غواص را در تاریکی همراهی می‌کنند. برای اضافه کردن احساس سفر در زمان و بی‌پایان نشان دادن عمق تونل‌ها از تکنیک حرکت بزرگنمایی به سمت نور  و سوژه استفاده شده است.

این تصویر به بعضی احساس کلاستروفوبیک و به بعضی دگر حس کشف و ماجراجویی منتقل می‌کند.


رودخانه خون از یک نهنگ مرده، اثر رافائل فرناندز کابالیرو (اسپانیا)

مقام سوم در دسته‌ی «حفاظت از دریا»

مکان: باخا، خلیج کالیفرنیا، مکزیک

دیدن یک حیوان مرده همیشه ناراحت‌کننده تلقی می‌شود؛ اما دیدن یک پستاندار بزرگ مانند این نهنگ مرده، چیزی غیر قابل ‌توصیف است.

از خشکی، این تصویر ترسناک به نظر می‌رسید؛ اما وقتی من با هواپیمای بدون سرنشین پرواز کردم، اوضاع حتی تکان‌دهنده‌تر بود و دل را می‌لرزاند. هنگامی که از بالا این صحنه را تماشا کردم، رودخانه‌ای بسیار بزرگ از خون دیدم که در حال خارج شدن از وال بزرگ بود، رودخانه‌ای که شاید طول آن به بیشتر از یک مایل می‌رسید.

***

اکنون که تمامی ۳۰ تصویر برنده در مسابقه عکاسی سال زیر آب را مشاهده کردید، لطفاً در قسمت نظرات به ما بگویید کدام تصویر از دیگر موارد زیباتر و تأثیرگذارتر به نظر می‌رسد.

تصاویر تأمل‌برانگیز برندگان مسابقه‌ی عکاسی چشم ذهن
۳۰ تصویر زیبا از حیوانات؛ حاصل سال‌ها تلاش عکاس خوش‌ذوق
برندگان جوایز بین‌المللی عکس توکیو؛ ۳۰ تصویر شگفت‌انگیز از طبیعت
فینالیست‌های مسابقه عکاس پرندگان سال 2021 اعلام شدند
جذاب‌ترین تصاویر مسابقه «عکاس سال سگ کلاب کنل»

منبع Bored Panda

  • شاتر

zoomit