تصاویر تأمل‌برانگیز برندگان مسابقه‌ی عکاسی چشم ذهن

در ششمین دوره از رقابت سالانه‌ی «چشم ذهن»، عکاسانی از ۲۳ کشور مختلف جهان شرکت کرده بودند. تمامی عکس‌ها توسط ۱۰ نفر از متخصصان این حوزه داوری شد و درنهایت ۴۰ تصویر

مقاله‌های مرتبط:

  • برندگان پنجمین مسابقه عکاسی « چشم ذهن»

چشمگیر به‌عنوان تصاویر برنده انتخاب شدند. ‫مجله‌ی آنلاین «همه چیز درباره‌ی عکس» (AAP) به‌عنوان یک مجله‌ی آنلاین فعالیت خود را با نمایش آثار عکاسان از سراسر جهان آغاز کرد؛ اما اکنون همچنین مسابقات عکس سالانه را برگزار می‌کند. پنج برنده‌ی برتری که در ادامه به معرفی آثارشان خواهیم پرداخت، مبلغ ۱۰۰۰۰ دلار به‌عنوان جایزه دریافت کردند و کارهای آن‌ها در یک نمایشگاه آنلاین دیجیتال و همچنین در مجله‌‌ی «نسخه ویژه‌ی مسابقات همه چیز در مورد عکس ۲۰۲۱» به نمایش در خواهد آمد. برای دیدن این تصاویر با زومیت همراه باشید.

(برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

مقام اول

برندگان مسابقه عکاسی چشم ذهن

  • عنوان عکس: بی عنوان
  • نام عکاس: تام پرایس
  • کشور عکاس: انگلستان

عنوان برنده‌ی “عکاس سال ۲۰۲۱” به تام پرایس رسید. این عکاس برای تصویر بدون عنوان خود که از مجموعه پرتره‌های سورئال با عنوان “باربرها” گرفته شده است برنده‌ی این عنوان شد. پرایس با به تصویر کشیدن باربران مهاجر کلکته سعی دارد بازتابی از تجربه‌ی این کارگران را در معرض نمایش قرار دهد. تام پرایس در این مورد می‌گوید:

در سال ۲۰۱۶، مجموعه‌ای از پرتره‌ها را از باربرهای بزرگ‌ترین بازار عمده فروشی آسیا یعنی بارابازار در کلکته تهیه کردم. توانایی خارق‌العاده‌ی این باربرها در جابه‌جایی و حمل اشیای بسیار سنگین در تکاپوی بازاری بزرگ باعث کشش و جلب توجه من به این موضوع شد. هنگامی که از این کارگران در انزوا و جدا از شلوغی صنعت کاری‌شان عکس می‌گرفتم، متوجه شدم که بسیاری از آن‌ها برای انجام این کار از خانه‌هایشان دور شده‌اند و برای تأمین معاش، خانواده‌ها و آشنایان خود را ترک کرده‌اند. در سال ۲۰۲۰ با همکاری Featherwax  این پرتره‌ها را به یک منظره سورئال‌تر منتقل کردم. این مجموعه، تلاشی در بازنمایی قسمتی از تجربه‌ی کارگران مهاجر است: احساس غربت، سنگینی کاری و شهامت لازم برای تأمین هزینه‌های زندگی. “


مقام دوم

برندگان مسابقه عکاسی چشم ذهن

  • عنوان عکس: هزینه‌ی انسانی کووید ۱۹
  • نام عکاس: جوشوا ایرواندی
  • کشور عکاس: اندونزی

مقام دوم به جوشوا ایرواندی، عکاس اندونزیایی، برای عکسی از مجموعه‌ی «هزینه‌ی انسانی کوید ۱۹» که در آوریل ۲۰۲۰ ثبت شده است، رسید. ایرواندی در رابطه با این عکس می‌گوید:

جسد یک قربانی مشکوک به ویروس کرونا که در کیسه‌های پلاستیکی زرد مخصوص زباله‌های عفونی پیچیده شده و منتظر است تا مسئولان بیمارستان او را در کیسه‌ی حمل جسد قرار دهند. بسته‌بندی بیمار به کمک دو پرستار نیاز دارد و حدود یک ساعت طول می‌کشد. طی این فرایند سه لایه پلاستیک دور بیمار کشیده می‌شود و  ۹ بار عمل ضد‌عفونی صورت می‌گیرد تا از پخش ویروس کرونا جلوگیری شود. 

همان‌طورکه از طرف وزارت بهداشت اندونزی اجباری شده است، بسته‌بندی بدن یک روش استاندارد برای تمام مرگ‌های مشکوک و ناشی از کووید ۱۹ است. این روند تا امروز ادامه دارد. درست مانند دیگر قربانیان کووید خانواده‌ی قربانی بالا نیز اجازه‌ی خداحافظی با او را نداشتند. انتشار این تصویر توسط نشنال جئوگرافیک با انکار و هیاهو در شبکه‌های اجتماعی رو‌به‌رو شد. بسیاری از کسانی که این تصویر را مشاهده کردند هدف آن را ایجاد و گسترش ترس در مردم دانستند. تا پایان سال ۲۰۲۰، ۵۶۳ کارگر پزشکی در اندونزی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از بین رفتند، به‌طوری‌که آمار ویروس کرونا در این کشور به بیش از ۸۰۰۰۰۰ مورد ابتلا و ۲۰۰۰۰ مرگ رسید.


مقام سوم

برندگان مسابقه عکاسی چشم ذهن

  • عنوان عکس: کاتلین و بریجت، مسافران ایرلندی، دوبلین، ایرلند ۲۰۲۰
  • نام عکاس: جوزف-فیلیپ بویلارد
  • کشور عکاس: ایرلند

جوزف-فیلیپ بویلارد از ایرلند صاحب مقام سوم این مسابقه شد. جوزف در مورد این عکس می‌گوید:

در سال ۲۰۰۹ شروع به عکاسی از مسافرانی کردم که در ایرلند به Pavee یا Mincéirs معروف‌اند و یک گروه قومی در نمایشگاه اسب در ایرلند هستند. سال بعد به نمایشگاه اسب برگشتم تا دوباره آن‌ها را ملاقات کنم و عکس‌هایی که گرفته بودم را به آن‌ها بدهم. آن‌ها اعتماد من را جلب کردند و از من دعوت کردند تا از خانواده‌ها و دیگر قبایل عکس بگیرم.

او در ادامه اضافه کرد:

من شیفته‌ی سبک زندگی عشایری این مردم هستم بنابراین تصمیم گرفتم که از کاروان‌ها، توقفگاه‌ها و اردوگاه‌های کنار جاده‌ای آن‌ها بازدید کنم. در مارس ۲۰۱۷، گروه مسافران ایرلندی رسماً به‌عنوان یک گروه قومی شناخته شدند. امروزه این افراد همچنان با نژادپرستی، تبعیض، جبر وارد‌شده از سمت جامعه و نرخ بالای خودکشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این مسافران به فرهنگ خود افتخار می‌کنند. من می‌خواهم با ثبت عکس‌هایم نماینده‌ی این افراد باشم. هدف من ادامه‌ی کار با این خانواده‌ها و همچنین اعضای دیگری است که با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شوم تا شاید بتوانم به آن‌ها کمک کنم که درک بیشتری نسبت به فرهنگ منحصر‌به‌فرد خودشان پیدا کنند.

 


مقام چهارم

برندگان مسابقه عکاسی چشم ذهن

  • عنوان عکس: LATIDOAMERICA
  • نام عکاس: خاویر آرسنیاس
  • کشور عکاس: اسپانیا

جایگاه چهارم به خاویر آرسنیاس، عکاس و روانشناس مردم‌گرای اهل مادرید اعطا شد. این عکس نوجوانانی را نشان می‌دهد که به دلیل داشتن ماری‌جوانا توسط پلیس بازداشت شده‌ و مورد ضرب‌‌و‌شتم قرار گرفته‌اند.


مقام پنجم

برندگان مسابقه عکاسی چشم ذهن

  • عنوان عکس: شیلی مقاومت می‌کند
  • نام عکاس: خاویر ورگارا
  • کشور عکاس: شیلی

سرانجام در جایگاه پنجم، عکاس خبری شیلیایی، خاویر ورگارا قرار دارد. ورگارای 33ساله در این عکس قسمتی از صحنه‌ی اعتراضات شیلی در نوامبر ۲۰۱۹ را به تصویر کشیده است که تظاهرکنندگان در برابر حملات نیروهای ویژه پلیس با ماشین‌های آب‌پاش از خود دفاع می‌کنند. 

***

 امیدوارم از این قسمت از شاتر لذت برده باشید. نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ کدام یک از تصاویر بالا نظر شما را بیشتر به خود جلب کرد؟ به نظر شما کدام یک از تصاویر بالا جای تأمل بیشتری دارد؟ نظرات و پیشنهاد‌ها‌ی خود را با ما در میان بگذارید.

۳۰ عکس مسحورکننده که در مسابقه عکاس سال زیر آب ۲۰۲۱ برنده شدند
۳۰ تصویر زیبا از حیوانات؛ حاصل سال‌ها تلاش عکاس خوش‌ذوق
برندگان جوایز بین‌المللی عکس توکیو؛ ۳۰ تصویر شگفت‌انگیز از طبیعت
فینالیست‌های مسابقه عکاس پرندگان سال 2021 اعلام شدند
جذاب‌ترین تصاویر مسابقه «عکاس سال سگ کلاب کنل»

منبع petapixel

  • شاتر

zoomit