تسلا، اسپیس ایکس، انرژی‌ تجدیدپذیر و بیت کوین چگونه به هم مربوط می‌شوند

تسلا که جزو ۱۰ شرکت برتر از نگاه فهرست فورچن ۱۰۰ به‌حساب می‌آید و توسط ایلان ماسک، یکی از ثروتمندترین افراد روی کره‌ی زمین، مدیریت می‌شود، بیستم بهمن‌ماه سال گذشته ۱٫۵ میلیارد دلار از پول خزانه‌ی خود را به بیت کوین (Bitcoin) تبدیل کرد. خرید بیت کوین توسط ماسک باعث تعجب سرمایه‌گذاران سنتی شد؛ سرمایه‌گذارانی که باید در آن زمان درک می‌کردند پولی که در تسلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند چگونه به بزرگ‌ترین رمزارز دنیا مرتبط می‌شود.

آن‌طور که کوین‌تلگراف می‌نویسد، در حال حاضر بخش اعظم درآمد تسلا از فروش گواهی انرژی تجدیدپذیر مازاد به‌ دست می‌آید. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که این منبع درآمدی تسلا در سال‌های آینده از بین برود؛ زیرا رقبای تسلا در حال تولید خودروی برقی بدون آلودگی هستند و گواهی‌ انرژی تجدیدپذیر را با شرایطی کسب می‌کنند که به آن‌ نیاز دارند.

تسلا در پرونده‌ای که در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت کرد، گفت «سیاست سرمایه‌گذاری خود را به‌روزرسانی کرده است» تا تنوع بیشتری به سرمایه‌هایش بدهد و سود پول‌های بلااستفاده را به حداکثر برساند. به‌عنوان بخشی از این برنامه‌ی جدید، تسلا گفت قصد دارد در دارایی‌های ذخیره‌ایِ جایگزین خاصی شامل دارایی‌های دیجیتال، شمش طلا و طلای قابل‌ معامله در بورس سرمایه‌گذاری کند.

تسلا در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود گفته بود: «در همین راستا، مجموعاً ۱٫۵ میلیارد دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و ممکن است دارایی‌های دیجیتال را گاه‌و‌بی‌گاه یا بلندمدت تصاحب کنیم یا نگه داریم.» تسلا همچنین گفت: «انتظار داریم در آینده‌ای نزدیک با رعایت قوانین و در ابتدا به شکل محدود، بیت کوین را به‌عنوان روشی پرداختی برای محصولاتمان بپذیریم.»

به رسمیت شناختن بازار ارز دیجیتال توسط تسلا، روی بیت کوین اثر گذاشته است؛ زیرا این کار تسلا باعث می‌شود بیت کوین بیش‌ازپیش برای ورود گسترده به حوزه‌ی سازمانی شانس داشته باشد. 

استفاده از منابع غیر متمرکز انرژی خُرد برای استخراج بیت کوین

تصویر هوایی از منطقه سیستم ذخیره برق تسلا / Tesla

دیگر کسب‌و‌کار تسلا پنل خورشیدی، سقف خورشیدی و باتری تولید می‌کند و می‌فروشد. باتری‌های تولیدشده در خودروهای این شرکت استفاده می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در سیستم‌های ذخیره‌سازی برق برای تأمین انرژی سیستم‌های خورشیدی مسکونی استفاده کرد.

سیستم‌های خورشیدی مسکونی می‌توانند انرژی مازاد را وارد شبکه‌ی برق محلی کنند. شرکت برق محلی بر اساس میزان انرژی گرفته‌شده از سیستم خورشیدی مسکونی، تغییراتی در قبض برق مشتری اعمال می‌کند و هزینه‌ی نهایی را کاهش می‌دهد.

تسلا و شرکت‌های فعال در صنعت انرژی می‌توانند برق را به بیت کوین تبدیل کنند

باتری‌های پاوروال تسلا می‌توانند برق مازاد را ذخیره و از آن برای تأمین انرژی وسایل زیادی در خانه‌ نظیر سیستم تهویه‌ی هوا و البته شارژ کردن خودروی برقی تسلا استفاده کنند. این برق اضافه‌ی منابع انرژی خرد تسلا را می‌توان به‌منظور استخراج رمزارز مورد استفاده قرار داد. بدون استخراج رمزارز، انرژی اضافه مورداشاره هدر می‌رود یا ذخیره و سپس در ازای پرداخت هزینه‌ی بسیار کمی فروخته می‌شود.

اکنون تسلا و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی انرژی می‌توانند برق اضافه را به دارایی دیجیتال نظیر بیت کوین که امکان نقد کردن فوری آن وجود دارد، تبدیل کنند.

اسپیس ایکس وارد معادله می‌شود

فالکون 9 اسپیس ایکس / SpaceX Falcon 9

بسیاری از مردم تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری تسلا در بیت کوین و پذیرش این رمزارز به‌عنوان روشی پرداختی، سیگنال در خور توجهی به ما می‌دهد تا بفهمیم تسلا در چه مسیری قدم برمی‌دارد. آن‌طور که می‌دانیم، ایلان ماسک در کنار مدیریت تسلا به‌عنوان مدیرعامل اسپیس ایکس (SpaceX) هم شناخته می‌شود. اسپیس ایکس شرکتی با برنامه‌های بلندپروازانه است و قصد دارد در دهه‌ی پیش رو انسان را به مریخ ببرد و در آنجا تمدن ایجاد کند.

بااین‌حال نباید فراموش کنیم دلارهای آمریکا اساسا در مریخ به کار نمی‌آیند.

زمان ارتباطی طولانی بین سرورهای فعال در زمین و سرورهای فعال در مریخ باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود. در دورانی که اسپیس ایکس مریخ را قابل‌ سکونت کند، به راهکاری قابل‌تأیید و مورد اعتماد برای انتقال پول در بین اقتصاد دو سیاره‌ی زمین و مریخ نیاز خواهد بود.

بیت کوین از طریق استارلینک، راهکاری عالی برای انتقال پول بین زمین و مریخ ارائه می‌دهد

بیت کوین بر پایه‌ی شبکه‌ای مورد اعتماد که در آن، زمان ۱۰ دقیقه‌ای بلوک‌ها به‌جای مشکل‌ساز شدن سودمند می‌شود، برای انتقال ایمن پول در بین سیاره‌ها راهکار بهتری ارائه می‌دهد. مستعمره‌ی اسپیس ایکس می‌تواند با استفاده از سیستمی محلی و ساده، فرایند مبادله را انجام دهد و بدون نگرانی از وجود واسطه و سیاست‌های تورم پولی در کره‌ی زمین، آن مقدار پولی را که می‌خواهد، به زمین برگرداند.

بیت کوین راهکار یکپارچه‌تری برای ادغام اقتصاد زمین و مریخ به مردم ارائه می‌دهد. بدین ترتیب مستعمره‌های روی مریخ احتمالا با استفاده از شبکه‌ی ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس، سراغ استفاده از نودهای بیت کوین خواهند رفت. 

معماری غیر متمرکز سرور برای راه‌اندازی اینترنت ارزش

لوگو طلایی بیت کوین / Bitcoin در پس زمینه مشکی

مهاجرت از دنیای آنالوگ به جامعه‌ی بومی دیجیتال به پول قابل برنامه‌نویسی نیاز دارد. سیستم بانکی فیات فعلی قدیمی و ناکارآمد است و نمی‌تواند نیازهای جامعه‌ای را که از لحاظ فناوری به پیشرفت زیادی رسیده است پاسخ دهد.

استخراج بیت کوین را می‌توانیم اصلی‌ترین بخش از این تکامل به‌حساب بیاوریم. بیت کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال در اقتصاد تازه شکل‌گرفته‌ی غیرمتمرکز است. بیت کوین به اثراتی حیاتی در شبکه دست پیدا کرده است و انتخابی منطقی برای ارز ذخیره‌ی دیجیتال بومی در سطح جهان محسوب می‌شود.

«اینترنتِ ارزش» (IoV) مفهومی به‌نسبت جدید است و فضایی را تصور می‌کند که در آن فرایند انتقال دارایی در حد و اندازه‌ی انتقال امروزی داده، کارآمد، ارزان و قابل‌اتکا خواهد بود. اینترنت ارزش وابسته به هیچ دولت واحدی نیست و هیچ سازمانی آن را کنترل نمی‌کند. پروتکل بیت کوین دارای معماری غیرمتمرکز است و به همین دلیل بیت کوین می‌تواند در راستای ایجاد اینترنت ارزش قدم‌های مثبتی بردارد.

منتقدان می‌گویند بخش خیلی زیادی از قدرت پردازشی بیت کوین در سرزمین اصلی چین قرار دارد و به همین دلیل از این رمزارز انتقاد می‌کنند. در همین حین، نامتمرکزسازی قدرت پردازشی بیت کوین همچنان بهبود پیدا می‌کند؛ زیرا تعداد بیشتری از شرکت‌های فعال در صنعت انرژی به‌مرور زمان متوجه می‌شوند تبدیل انرژی مازاد به دارایی دیجیتال از طریق استخراج بیت کوین، اقدام پرمزیتی به‌حساب می‌آید.

مقاله‌ی مرتبط:

  • چگونه استخراج بیت کوین در مقیاس عظیم، به ایجاد نوآوری در انرژی پاک منتهی می‌شود؟

استخراج بیت کوین به‌منظور احداث امنیت لایه اول در اقتصاد غیرمتمرکز لازم است. این امنیت امروزه توسط بانک‌های مرکزی برای اقتصاد جهانی متکی بر ارز فیات ارائه می‌شود. اقتصاد غیرمتمرکز به ‌مرور زمان کارآمدتر و چندلایه‌تر می‌شود. نقطه‌ی قوت بیت کوین این است که قدرتمندترین شبکه‌ی رایانشی دنیا را در اختیار دارد و از طریق آن می‌تواند لایه‌ی پایه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز را ایمن کند. اکنون شاهد توسعه‌ی اکوسیستم مالی جدیدی هستیم که ماهیت غیرمتمرکز دارد.

احتمالا روزی خواهد رسید که بتوانید بدون فکر کردن به روند انتقال، ۲۰ دلار برای دوستانتان در مریخ ارسال کنید.

***

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌ دست‌ دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

تسلا به رکورد هفتمین فصل متوالی سوددهی دست یافت
فروش جهانی می اسمارت بند 6 شیائومی از مرز ۱ میلیون دستگاه گذشت
چین طرح مفهومی موشکی مشابه با استارشیپ اسپیس ایکس را رونمایی کرد
چرنوبیل احتمالا وارد فهرست میراث جهانی یونسکو می‌شود
پردیس یک‌میلیارد‌دلاری جدید اپل در کارولینای‌شمالی سه‌هزار شغل ایجاد می‌کند

منبع cointelegraph

  • مالی و اقتصادی
  • بیت کوین
  • انرژی و محیط زیست

zoomit