هشدار سازمان اطلاعات بریتانیا: چین ممکن است کنترل صنعت فناوری را به‌دست بگیرد

به‌نوشته‌ی ZDNet، غرب باید همچنان به سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی سیستم‌های دفاع سایبری ادامه دهد؛ وگرنه ممکن است در دنیایی که لزوما متحدین غرب نوآوری‌های حوزه‌ی فناوری را رهبری نمی‌کنند، قافیه را ببازد.

جرمی فلمینگ، مدیر ستاد ارتباطات دولت بریتانیا‌، مدعی شده که بریتانیا اکنون یک قدرت سایبری جهانی است؛ اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که این کشور بتواند جایگاه فعلی را در دنیایی حفظ کند که با سرعت زیاد در حال تغییر است؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن این حقیقت که چین و روسیه قصد دارند با استفاده از فناوری، ارزش‌های رقابتی را گسترش دهند و توان سایبری‌شان را افزایش دهند.

فلمینگ می‌گوید: «فناوری جدید زندگی آنلاین را ممکن می‌کند. امنیت سایبری مسئله‌ای است که استراتژیک‌بودنش به‌تدریج بیشتر می‌شود و برای رسیدگی به آن باید رویکردی در سراسر کشور اتخاذ شود. قوانین به شیوه‌هایی که گاهی اوقات دولت بر آن‌ها نظارت نمی‌کند، در حال تغییر هستند.» او اعتقاد دارد اگر بریتانیا اقدامات لازم را انجام ندهد، فناوری‌های اصلی این کشور که برای رسیدن به آینده‌ای موفق و ایمن به آن‌ها متکی است، غرب ایجاد و کنترل نخواهد کرد.

جرمی فلمینگ این حرف‌ها را در سخنرانی سالانه‌ی امنیتی وینسنت بریسکو مطرح کرد و هشدار داد مؤلفه‌های محیط دیجیتالی جهانی در تهدید رژیم‌های استبدادی هستند و اگر بررسی نشوند، ممکن است طراحی و آزادی اینترنت درمعرض خطر باشد؛ چون دولت‌هایی که به‌زعم فلمینگ ارزش‌های غیرلیبرال دارند، فضای سایبری را به‌دلخواهشان تغییر می‌دهند. فلمینگ می‌گوید: «تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های روسیه مثل پیداکردن آسیب‌پذیری در اپلیکیشن روی گوشی خودتان است. با اتفاقی جدی مواجه هستید؛ اما احتمالا می‌توانید سراغ اپلیکیشنی جایگزین بروید. بااین‌حال، نگرانی اصلی آن است که ابعاد و وزن تکنولوژیکی چین بدین‌معنی باشد که این کشور بتواند سیستم‌عامل جهانی را کنترل کند.»

به‌گفته‌ی فلمینگ، کنترل سیستم‌عامل جهانی به‌دست چین در عمل یعنی کشورهایی نظیر چین به نخستین اجراکنندگان اکثر فناوری‌های نوظهور تبدیل می‌شوند که توانایی تغییر محیط دیجیتالی را دارند. وی ادامه می‌دهد: «دولت‌هایی که ارزش‌های ما را ندارند، ارزش‌های غیرلیبرال خودشان را در استانداردها و فناوری‌هایی قرار می‌دهند که درادامه ممکن است به آن‌ها متکی شویم. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و مشخص شود که فناوری‌های جدید ناامن و درهم‌شکسته‌شده یا غیردموکراتیک هستند، همه احتمالا با آینده‌ای بسیار دشوار مواجه خواهند شد.»

مقاله‌های مرتبط:

  • انگلستان هواوی را به تبانی با حزب کمونیست چین متهم کرد
  • بریتانیا در پی حذف تجهیزات هواوی از زیرساخت‌های 5G خود است

هم‌اکنون، نمونه‌ای از مشکلات ژئوپلیتیکی در این زمینه به‌وضوح دیده می‌شود. درحالی‌که چین به یکی از رهبران دنیا در اجرای زیرساخت‌های فناوری 5G تبدیل شده، دولت بریتانیا با مطرح‌کردن نگرانی‌های امنیتی، استفاده از تجهیزات 5G شرکت چینی هواوی را در شبکه‌های موبایلی ممنوع کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که دولت بریتانیا پیش‌تر به هواوی برای استفاده از تجهیزات 5G این شرکت چراغ‌سبز نشان داده بود.

به‌اعتقاد فلمینگ، بریتانیا می‌تواند با توسعه‌ی فناوری‌های اختصاصی در حوزه‌های مهمی نظیر رایانش کوانتومی و کریپتوگرافی که به حفاظت از اطلاعات حساس منجر می‌شوند، جایگاهش را حفظ کند. وی می‌افزاید: «به‌عنوان یک کشور، باید از تمامی اهرم‌ها و ابزارهایمان برای شکل‌دهی و رشد فناوری‌ها و بازارهای مهم استفاده کنیم. باید این کار را به‌شیوه‌ای انجام دهیم که به حفاظت از ملت و جامعه‌‌ی باز کمک کند.» درپایان، او می‌گوید بریتانیا نباید تنهایی به پیش برود و همکاری با متحدان به‌منظور بهبود دفاع سایبری بسیار اهمیت دارد. 

آپدیت تلگرام: مینی پروفایل، زمان‌بندی چت صوتی و معرفی وب‌اپلیکیشن جدید
اسپاتیفای برای رقابت با کلاب هاوس برنامه دارد
نیویورک تایمز: «حریم خصوصی» چگونه تیم کوک را با مارک زاکربرگ دشمن کرد
کروم 91 دسکتاپ از کلیپ‌بورد پشتیبانی خواهد کرد
شایعه: روسیه پس از هک SolarWinds همچنان به شبکه‌های آمریکایی دسترسی دارد

منبع zdnet

  • اینترنت و شبکه
  • امنیت

zoomit