بررسی دلایل روشن نشدن لپ تاپ شما و راهکارهای موجود

در زندگی امروز، لپ تاپ نیز به عنوان یکی از عناصر مهم در فعالیت های روزمره محسوب می شود. ممکن است در حین استفاده از آن با مشکلاتی نیز مواجه شویم. به عنوان مثال روشن نشدن لپ تاپ یکی از این مشکلات است.

دلیل روشن نشدن لپ تاپ چیست؟

لپ تاپ شما  ممکن است به دلایل متفاوتی روشن نشود. بسیاری از این مشکلات در منزل قابل حل و فصل است و نیاز به تعمیر کردن جدی ندارد.

برخی از دلایل روشن نشدن لپ تاب می توانند با چند ترفند ساده قابل شناسایی و حل شدن باشند و برخی دیگر نیازمند کمک متخصص و یا حتی تعویض لپ تاب هستند، در حالت کلی مشکلات بالا نیامدن و یا روشن نشدن لپ تاب تان می تواند به سه دلیل مشکلات نرم افزاری، مشکلات سخت افزاری و مشکلات منبع تغذیه یا اتصالی باشد.

حال هر کدام از این مشکلات می تواند به شکل خاصی بروز پیدا کند و یا به نحوی مانع از روشن شدن لپ تاب تان شود، بنابراین در صورتی که لپ تاپ شما روشن نمی شود؛ راهکارهایی در این زمینه وجود دارد که در ادامه با برخی از این موارد آشنا می شوید.

علت روشن نشدن لب تاب

منبع انرژی و برق را چک کنید

تمام لپ تاپ ها از برق و باتری تغذیه می شوند. اگر لپ تاپ شما با باتری کار می کند، ممکن است باتری لپ تاپ دچار مشکل شده باشد و یا باتری بسیار کمتر از حد معمول شارژ داشته باشد. برای مطمئن شدن از سلامت باتری، آن را از داخل لپ تاپ بیرون آورید و لپ تاپ را با شارژر روشن کنید.

همچنین می توانید شارژر را به همراه باتری داخل لپ تاپ امتحان کنید. در این صورت متوجه کم بودن شارژ باتری خواهید شد. قبل از این موارد نیز باید از برق داشتن پریز، سه راه، کابل و سایر وسایل مرتبط مطمئن باشید. بدین ترتیب از وارد شدن برق به داخل لپ تاپ اطمینان حاصل می شود. همه ی این موارد دلایل کافی برای روشن نشدن لپ تاپ است.

در صورتی که بدون وجود باتری موفق به روشن کردن لپ تاپ شدید، باتری را داخل پلاستیک قرار دهید و بپیچید. آن گاه پلاستیک حاوی باتری را داخل فریزر قرار دهید. در بیشتر مواقع این راه کار جواب می دهد.

چک کردن باتری لپ تاپ

چک کردن علائم حیاتی لپ تاپ

در صورت بروز مشکل روشن نشدن لپ تاب، از روشن بودن چراغ کناره لپ تاب مطمئن شوید. صدای فن داخل لپ تاپ را نیز چک کنید. از روشنایی صفحه نیز مطمئن شوید. چون ممکن است ناخواسته یا به اشتباه نور صفحه را کم کرده باشید.

اگر متوجه مشکل لپ تاپ نشدید، سعی کنید لپ تاپ خود را به صفحه نمایش دیگر متصل کنید. با این کار متوجه می شوید که صفحه شما دچار مشکل است یا نه؟ در صورت مشکل داشتن صفحه نمایش باید برای تعمیر به نمایندگی تحویل داده شود.

 چک کردن صفحه نمایش

گاهی نیز علیرغم اینکه صدای فن از لپ تاپ شنیده می شود و چراغ لپ تاپ نیز روشن است، باز هم صفحه نمایش رویت نمی شود. در این صورت بهتر است ابتدا لپ تاپ را به یک محیط تاریک ببرید تا از نبودن صفحه، حتی به صورت کمرنگ مطمئن شوید. اگر صفحه کمرنگی از نمایش رویت شد، ممکن است مبدل لپ تاپ دچار اشکال باشد.

اگر در کارهای فنی تبحر لازم را دارید، می توانید مبدل را به راحتی در منزل تعویض کنید. البته برای خرید مبدل باید نکات لازم را در نظر بگیرید و مبدل متناسب با لپ تاپ انتخاب کنید. مبدل ها گران هستند. بنابراین در خرید آن ها باید دقت شود.

اگر تصویر کمرنگی از نمایش را رویت نکردید، پس مشکل روشن نشدن لپ تاپ شما به پنل ال سی دی بر می گردد. متاسفانه عوض کردن این پنل نیز بسیار هزینه بر و مشکل است. تعویض پنل ال سی دی را در منزل انجام ندهید. اگر لپ تاپ شما قدیمی است، بهتر است به جای تعویض پنل، لپ تاپ جدید بخرید. چون از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

رفع مشکل صفحه نمایش

چک کردن قطعات قابل تعویض برای روشن نشدن لب تاپ

لپ تاپ ها قطعات قابل تعویض مانند رم، هارد و سی پی یو دارند. معمولاً ضربه خوردن یا جدا شدن و حتی تکان خوردن باعث کار نکردن آن ها می شود. اگر با این قطعات آشنا هستید، می توانید دستگاه را باز کنید و از اتصال آن ها مطمئن شوید.

البته این کار را برای جلوگیری از شوک استاتیک، روی میز انجام دهید. زمان دست زدن به قطعات نیز مراقب باشید که ناخواسته به آن ها صدمه نزنید.

روشن نشدن لپ تاپ

جدا کردن مموری و USB

اگر از سلامت صفحه نمایش و منبع برق مطمئن شدید، بنابراین مشکل روشن نشدن لب تاپ مربوط به ویندوز می باشد. در این مواقع باید اتصال هر گونه USB، دی وی دی، مموری کارت و بلوری را از دستگاه قطع کنید. چون ممکن است ویندوز در روشن شدن با این موارد دچار مشکل باشد.

بهبود سیستم عامل

از جمله مشکلات شایع روشن نشدن لب تاپ، اختلالات به وجود آمده در سیستم عامل آن بوده که باعث می شود تا این بخش به خوبی عمل نکرده و یا به اصطلاح بالا نیاید، حال برای رفع این مشکل لازم به استفاده از نرم افزار نصب ویندوز و عملیات تعمیر سیستم عامل می باشد، حال در برخی مواقع بهتر است به جای تعمیر سیستم عامل، سیستم عامل را به طور کلی تعویض کرده و یا اینکه بروز رسانی کنید. البته در این مورد بهتر می باشد که از یک متخصص مشورت بگیرید.

روشن نشدن lap top

ریکاوری لپ تاپ

گاهی اوقات، لپ تاپ در زمان بوت سیستم عامل، توقف می کند. با بروز این مشکل، سیستم عامل در نصب دچار اشکال است. برای حل این مشکل از دیسک بوت استفاده کنید. البته گاهی نیز مشکل از هارد است. یعنی امکان لود شدن سیستم عامل از روی هارد برای دستگاه ممکن نیست.

بنابراین لپ تاپ را روشن و گزینه boot from disk را انتخاب کنید. با این عمل بوت شدن از روی DVD انجام می شود. اگر دستگاه دارای درایو DVD نیست، عملیات گفته شده را با USB DVD انجام دهید.

چگونگی روشن کردن لپ تاپ خاموش شده

در اینجا می خواهیم با یک روش آسان و ساده شما را با چگونگی روش روشن کردن لپ تاپ آشنا نماییم، بنابراین می توانید با این آموزش گام به گام که در زیر به آن اشاره کرده ایم، همراه ما شوید :

  • سیم شارژ را از لپ تاپ جدا نمایید.
  • باتری را از لپ تاپ خارج کنید.
  • سپس دکمه پاور دستگاه راحدود ۳۰ دقیقه فشار داده و نگه دارید.
  • در این مرحله سیم شارژ را دوباره به لپ تاپ وصل کنید.
  • باتری را به مدت ۳ دقیقه دیگر به لپ تاپ وصل کنید.
  • اکنون دکمه پاور را فشار دهید تا لپ تاپ روشن شود.

روشن نشدن لب تاپ

مشکلاتی که در ارتباط با روشن نشدن لپ تاب در این بخش از دنیای دیجیتال ذکر شد از جمله مشکلات و دلایل رایج روشن نشدن لپ تاب است. بهتر است قبل از بردن لب تاب به تعمیرگاه، موارد ذکر شده را چک کنید و اگر مشکل قابل حل بود، آن را در منزل رفع کرد.

منبع : آرگا

برچسب :

arga