روش های درمان تومور مغزی و علائم و نشانه های ابتلا به آن

درمان تومور مغزی در مراحل نخستین بهتر از هر زمان دیگری نتیجه می دهد. در بعضی از تومورها بخش اعصاب بیرونی یا مننژ و همان طور محافظ مغز آسیب می بیند. این نوع تومور با برداشتن در طی جراحی درمان انجام می شود. 

تومورها غده ها یا برآمدگی هایی در بدن می باشند که به دو صورت بدخیم و خوش خیم خود را نشان می دهند. تومورها شامل انواع تومور مغزی، تومور چشمی، تومور معده، تومورهای گوارشی و… می باشند که رایج ترین آنها تومور مغزی می باشد.

تعریف تومور مغزی و راه های درمان تومور مغزی

یک توده غیر طبیعی در مغز که ممکن است بد خیم یا خوش خیم باشد. این توده نوعی نئوپلاسم داخل جمجمه ای سخت و تو پر و همچنین از آن می توان به عنوان رشد طبیعی غیر سلولی در کانال مرکزی نخاع یا داخل مغز یاد کرد. Astrocytoma یک نوع تومور مغزی است که سرعت زیادی در رشد دارد. این رشد در حدی است که فرد مبتلا بعد از مدتی خواهد مرد.

انواع تومور مغزی

برای درمان تومور مغزی باید ابتدا نوع آن را تشخیص دهید. تومورهای خوش خیم قابل برداشت هستند و به صورت نادر رشد می کنند. سلول های تومور مغزی خوش خیم به ندرت بافت های اطراف را مورد حمله قرار می دهند. ضمن اینکه به سایر قسمت های بدن شیوع پیدا نمی کنند.

سرطان مغزی

علامت مهم در مراحل ابتدایی سرطان، مربوط به افزایش فشار به جمجمه (به دلیل بزرگ شدن تومور مغزی و از آن به عنوان فشار جمجمه یاد می شود) است.

نشانه های تومور مغزی

  • سردردی که با دراز کشیدن بهبود نمی یابد و حتی شدید می شود.
  • استفراغ همراه تهوع یا استفراغ ناگهانی بدون نشانه ای از تهوع
  • گیجی و عدم تعادل بدن
  • از دست دادن حس بویایی
  • حملات تشنجی و صرعی
  • از دست دادن حافظه
  • تغییرات خلقی و شخصیتی
  • احساس ضعف در یک طرف بدن
  • دو بینی و اختلال در بینایی

رفع تومور مغزی

افراد برای بهبود تومور مغزی چند گزینه پیش رو دارند. نحوه درمان به سن و سلامت عمومی فرد، مکان و وضعیت تومور، نوع و درجه تومور و اندازه آن وابسته است. در بعضی از سرطان های مغزی پزشک باید از بودن سلول سرطانی در مایع مغزی نخاعی مطمئن شود.

اول اینکه شما باید درمان تومور مغزی را زیر نظر یک متخصص انجام دهید. متخصصین تومور و سکته مغزی عبارت است از: متخصص بیماری های مغز و اعصاب، سرطان شناس تومورهای مغزی، رادیوتراپیست آنکولوژیست(Radiation Oncologist)، جراح مغز و اعصاب و رادیولوژیست عصبی.

دربمان تومور مغزی

روش رفع تومور مغزی با جراحی

اولین و معمولی ترین روش درمان تومور مغزی, جراحی است. بیمار از قبل موی سر خود را می تراشد و بیهوشی انجام می گیرد. جراحی شکستن جمجمه را کرانیوتومی(craniotomy) می گویند. پزشک پوست سر شما را برش می دهد و بخش از استخوان جمجمه را با اره می شکند. گاهی نیز ممکن است زمان برداشت تومور، به هوش باشید. ضمن اینکه از شما در حین جراحی خواسته می شود یک داستان نقل کنید، بشمرید، الفبا را بگویید و… با انجام این کارها به جراح در حفظ بخش های مهم مغز کمک می کنید.

بعد از برداشت تومور، جراح با تکه ای استخوان یا فلز، سوراخ جمجمه را می بندد و بخیه پوست سر را نیز انجام می دهد. اگر تومور در ساقه مغز یا بخش خاصی از مغز باشد، جراحی همراه با آسیب همراه است. در روزهای اول بعد از جراحی ممکن است بی قرار و سردرد داشته باشید.

درمان تومور مغزی

برخی از مشکلات غیر معمول بعد از جراحی شامل تورم مغز یا جمع شدن مایع مغز در نخاع است. پزشک باید علائم این موارد را بعد از جراحی کنترل کند. برای کاهش تورم، استروئید(کورتن) مصرف کنید.

برای خارج کردن مایع، جراح یک لوله بلند را طی عمل جراحی در مغز قرار داده و این لوله از زیر پوست به قسمت دیگری از بدن مانند شکم می رود. ضمن اینکه گاهی اوقات مایع به قلب می ریزد. برخی افراد نیز بعد از جراحی دچار عفونت می شوند. آنتی بیوتیک ها برای رفع عفونت تجویز می گردند. گاهی نیز جراحی باعث آسیب به بافت های مغز شده و مشکلاتی را در دیدن، صحبت کردن، فکر کردن و… ایجاد می کند.

بهبود تومور مغزی با پرتودرمانی

در این درمان از اشعه ایکس، گاما و پروتون کمک گرفته می شود. این روش پس از جراحی آغاز می گردد. به گونه ای که سلول های سرطانی باقی مانده را از بین می برند. برای بیمارانی که امکان جراحی در مورد آن ها وجود ندارد، از پرتو درمانی استفاده می شود.

پرتودرمانی به دو روش داخلی و خارجی انجام می گیرد. در پرتودرمانی خارجی دستگاه بزرگی در خارج از بدن بر روی سر شما اشعه می تاباند. این اشعه به بافت های مغز، تمام مغز و تومور تابیده می شود. در برخی از بیماران این اشعه به نخاع نیز تابش دارد. برنامه درمانی این روش به سن، نوع و اندازه تومور بستگی دارد. پرتودرمانی خارجی تفکیک شده عمومی ترین شیوه پرتودرمانی است. معمولاً درمان پنج روز در هفته و در طی چند هفته انجام می گیرد. درمان کم تر از چند دقیقه طول می کشد.

علائم تومور مغزی

در پرتودرمانی با پروتون دوز تابش نسبت به اشعه ایکس کمتر است. در پرتودرمانی استریوتاکتیک، تومور توسط پرتوهای باریکی از ایکس و گاما مورد هجوم قرار می گیرد. برای این عملکرد، کلاهی از جنس سخت بر روی سر می گذارند. ممکن است درمان در یک یا چند نوبت انجام گیرد.

در پرتودرمانی داخلی(براکی تراپی یا ایمپلنت) پرتو از ماده رادیواکتیو موجود در ایمپلنت هایی که دانه ها نام دارند، ساطع می گردد. این دانه ها درون مغز قرار می گیرند و در طی ماه ها پرتو ساطع می کنند. بعد از اتمام پرتو، این دانه ها نیازی به برداشته شدن ندارند.

افراد زیادی بعد از انجام پرتودرمانی حالت تهوع دارند. بعد از پرتودرمانی احساس خستگی دارید و باید استراحت داشته باشید. پرتودرمانی باعث از بین رفتن مو می شود. در این روش درمانی پوست سر و گوش، خشک و حساس می شوند. پرتوها گاهی باعث تورم مغز می گردند. در این صورت باید دارو مصرف کنید. متورم شدن مغز با سردرد و احساس فشار همراه است.

پرتودرمانی ممکن است در درمان تومور مغزی منجر به آسیب رسیدن به غده هیپوفیز و دیگر قسمت های مغز گردد. این مسئله مشکلات زیادی را در یادگیری و رشد ایجاد می کند. ضمن اینکه پرتو بروز تومور ثانویه را نیز افزایش می دهد.

بهبود تومور مغزی با شیمی درمانی

برای از بین بردن سلول سرطانی از دارو استفاده می شود. این دارو ممکن است به شکل خوراکی یا وریدی استفاده گردد. شیمی درمانی در هنگام پرتودرمانی و بعد از آن انجام می گیرد. داروها در جریان خون وارد و به تمام بدن منتقل می شوند. از عوارض شیمی درمانی می توان به احساس ضعف، سردرد، تب و لرز، از دست دادن اشتها، پایین آمدن سلول های خونی سالم و کبودی و خونریزی و عفونت، احساس ضعف و خستگی اشاره کرد.

شیمی درمانی

ویفرهایی در مغز برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی گذاشته می شود، بعد از چند هفته در مغز حل می شوند و سلول های سرطانی را از بین می برند. این کار ممکن است مانع از برگشت تومور بعد از جراحی گردد.

توان بخشی بعد از درمان و توصیه های پزشک

از آنجا که تومور مغزی ممکن است در بخش هایی از مغز که کنترل مهارت های گفتاری، حرکتی، دیداری و تفکری را بر عهده دارند، رشد کنند، از این رو توان بخشی بعد از درمان از اهمیت زیادی برخوردار است، در زیر با توصیه های پزشک در مود توان بخشی آشنا می شوید :

بهبود تومور مغزی

  • درمان فیزیکی به منظور کمک به بیمار در بازیابی توانایی های حرکتی و یا قدرت ماهیچه ای
  • کار درمانی حرفه ای که بیمار را بعد از بهبودی از یک تومور مغزی و یا سایر بیماری ها برای انجام فعالیت های روزمره از جمله کار کمک نماید.
  • گفتار درمانی و کمک متخصصان در زمینه مشکلات گفتاری (پاتولوژیست گفتاری)، می تواند به بیمار کمک کرده تا صحبت نماید.
  • آموزش خصوصی کودک در سنین مدرسه تا بعد از بهبودی از تومور مغزی، بتواند با تغییرات به وجود آمده در حافظه و تفکر کنار آید.

چگونگی شکل گیری یک تومور در بدن

در بدن هر انسانی بیشتر از ۶۰ هزار میلیارد سلول وجود دارد و اعضای مختلف بدن همچون قلب، شش و کلیه ها را تشیل می دهند و زمانی که بدن نیاز به تکثیر سلولی دارد، سلولها تکثیر شده و هر سلول به دو قسمت تقسیم می شود و از این طریق سلولی که مشکل پیدا کرده و عمرش به اتمام رسیده، جای خود را با سلول سالم عوض می کند.

بافت های بدن این توانایی را دارند که در طول زمان شکل و بافت خود را حفظ کنند و سلول ها به گونه ای ساخته شده اند که در طول زمان از بین می روند و این فرآیند از طریق مرکز سلولها که شامل ژن ها و کروموزوم ها می باشد، کنترل خواهد شد، گاهی اوقات به دلیل ایجاد اختلال در هسته، پیام به اشتباه منتقل می شود، در نتیجه سلول ها به شکل غیر قابل کنترلی رشد و تکثیر می یابند، حال هر سلول جدیدی که با این فرمان به وجود آید، دارای همان نقص بوده و سلولهای تشکیل شده جدید نیز این ویژگی را خواهند داشت، در نتیجه سلول ها با بی نظمی تکثیر می یابند و در نهایت یک تومور تشکیل خواهد شد.

رفع تومور مغزی

امیدواریم توضیحات ارائه شده در زمینه درمان های تومور مغزی مفید و مطلوب واقع شده باشد و به مجموعه اطلاعات شما در این زمینه اضافه کرده باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با بیمارهای مختلف و نحوه درمان هر یک به بخش بیماری ها مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga