مسکن های گیاهی و طبیعی برای کاهش دردها را خودتان بسازید

در عصر امروز بسیاری از افراد با مصرف قرص های مسکن سعی بر کاهش درد های مزمن خود دارند که از حق نگذریم، تاثیرگذار نیز هستند. اما تنها عیب بزرگ آنان اعتیاد آور بودن برخی از آن ها در طی مدت زمان طولانی می باشد، برای آشنایی با مسکن های گیاهی ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

همچنین یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از بیماران و دوستداران طب سنتی آن است که برخی از مسکن های گیاهی را شناسایی کرده و با جایگزینی بر قرص های شیمیایی برای کاهش درد و اسپاسم های عضلانی استفاده می نمایند.

مکانیسم تاثیر مسکن های گیاهی

آشنایی با مسکن های گیاهی

همچنین بسیاری از ورزشکاران برای کاهش درد های عضلانی خود از قرص ایبوپروفن استفاده می کنند. اما نه تنها ورزشکاران به آن نیاز پیدا می‌ کنند، بلکه طبق آمار بدست آمده در کشور آمریکا بیش از ۳۰ میلیون نفر برای درمان سردرد، گرفتگی عضلانی، صدمات ورزشی از قرص های به مانند آسپرین و ناپروکسن استفاده می کنند.

قابل به ذکر است که علت اصلی درد، التهاب می باشد. این نوع دارو ها با استفاده از آنزیم های ضد التهاب درد را تا حدی کاهش می‌ دهند اما مشکل استفاده از این دسته قرص های شیمیایی عوارض جانبی در پس مصرف آن ها است. برخی از این عواقب شامل خونریزی معده، حمله قلبی، صدمه به کلیه، سکته مغزی، از دست رفتن تعادل هورمونی، می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا مسکن های گیاهی که از عوارض جانبی کمتر و یا فاقدی برخوردار می باشند را به شما معرفی نماییم.

  • گل مینا به همراه پوست درخت بید سفید

گفتنی است که پوست درخت بید دارای سالیسین می باشد و برای درمان سردرد تاثیر به سزای قائل است. سالیسین تاثیری به مانند آسپرین دارد و به همان شیوه نیز التهاب را کمتر می کند.

توصیه برخی از متخصصان به این صورت است که هر چهار ساعت یکبار باید چیزی در حدود ۱۲۰ الی ۲۴۰ میلی گرم سالیسین مصرف گردد؛ همچنین کودکان در رابطه با مصرف این داروی گیاهی منع می باشند.

در ادامه گل مینا به درمان سردرد و از بین بردن انقباض ها می‌پردازد؛ تحقیقات انجام شده در طی ۱۶ هفته درمان به همراه گل مینا تعداد حملات میگرن در افراد مبتلا به کمتر از ۳ بار در طی ماه کاهش پیدا کرد. همچنین از مزایای مصرف گل مینا علاوه بر درمان میگرن، می توان به پیشگیری از حملات جدید اشاره کرد.

مقدار مصرف این داروی گیاهی در طی روز ۱۵۰ میلی گرم است.

معرفی خواص کندر

کندر در درمان درد های خفیف و مغز تاثیر به سزایی قائل است. این گیاه از ترکیبات التهابی را کاهش داده و از فرمول استانداردی برای تهیه دارو به مقدار ۷۵۰ میلی گرم در طی روز و سه وعده مصرف پیروی می کنند.

کورکومین از ماده فعالی به مانند زردچوبه غنی است که در نهایت به مهار التهاب و از بین بردن درد منجر می شود. در طی تحقیقات علمی در رابطه با کورکومین این چنین ثابت شد که درد مزمن را در طی مصرف کاهش داده و از بروز بیماری‌ های قلبی، دیابت و آلزایمر نیز جلوگیری می کند. در طی روز بایستی ۵۰۰ میلی گرم از این ماده را در طی سه وعده مصرف نمایید.

همچنین برای تاثیر گذاری بهتر خوب است که با بروملین ترکیب گردد.

خواص زنجبیل بسیار معجزه انگیز است؛ به طوری که آنزیم‌ های موجود در آن از ترکیبات ضد التهابی بدن پیشگیری می کنند. برخی از تحقیقات این چنین ثابت شد که استفاده آن به عنوان چای، ادویه یا آبنبات های زنجبیلی تاثیری بر کم شدن درد ها ندارند. از این رو اگر درد زیادی را در طی روز متحمل هستید؛ می توانید در طی روز ۲ گرم زنجبیل خالص میل نمایید.

همچنین در صورت ابتلا به برخی از بیماری های مزمن بایستی در طی روز یک گرم زنجبیل را در سه وعده مصرف نمایید.

معرفی خواص گل همیشه بهار

  • گیاه همیشه بهار کوهی

در طی قرن های طولانی از گیاه همیشه بهار کوهی برای درمان درد و امراض استفاده می‌کنند. گل زرد این گیاه را آرنیکا نیز می‌گویند که در مناطق کوهستانی اروپا رویش دارد. قابل ذکر است که آرنیکا غنی از سزکوییترپن لاکتون می‌ باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز التهاب نیز پیشگیری می کند.

همچنین برای درمان آسیب های شدید می توان از ژل و یا کرم آرنیکا در طی سه وعده استفاده نمایید.

از خواص امگا ۳ می توان به کاهش طولانی مدت در اشاره کرد؛ چرا که بدن این اسید های چرب را در بدن تجزیه کرده و با مرور زمان آن ها را به ترکیبات ضد التهابی تبدیل می کند. این ویتامین را می‌ توان در بذر کتان، شاهدانه و ماهی های آب سرد یافت کرد.

همچنین در صورت تمایل می توانید قرص های مکمل آن را مصرف نمایید، اما به طور کلی مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم از آن می‌ تواند بسیاری از دردهای مزمن و حاد را از بین ببرد.

پنجه شیطان از دیگر میوه های بومی آفریقا می باشد که تیکه های قلاب مانند دارد و امکان دارد در پوست گیر کرده و سبب ایجاد خراش گردد. اما در صورتی دیگر یک درمان طبیعی برای دردهای مزمن و درمان کمر درد و کم شدن ورم مفاصل به شمار می‌ آید. ترکیبات فعال در این گیاه خاصیت ضد درد قوی دارد که در صورت تمایل می توان آن را خشک کرده و در طی روز ۴۰۰ میلی گرم از آن را مصرف نمایید.

همچنین توجه داشته باشید که افراد مبتلا به زخم معده باید قبل از مصرف آن را با پزشک خود در میان بگذارند.

معرفی خواص زرد چوبه

خواص زردچوبه از گذشته‌ های بسیار دور برای افراد ثابت شده می‌ باشد، چرا که برای از بین بردن التهاب و سم زدایی بدن، ترمیم بافت‌ ها، درمان‌درد و بهبود سلامت کلی بدن تاثیر به سزایی قائل بوده است. زردچوبه به عنوان یک مسکن بسیار طبیعی برای کاهش درد مزمن، درد های ماهیچه ای، کمر درد، دندان درد و درد ناشی از آرتریت عمل می کند. همچنین در حالتی دیگر از این ادویه می‌توان برای بهبود عطر و طعم غذاهای مختلف استفاده نمایید و یا در چای، اسموتی و آبمیوه خود اضافه نمایید.

سیر از قدمت طولانی برای درمان درد دندان، عفونت گوش و دردهای ناشی از آرتریت برخوردار می باشد. با جوشاندن یک حبه سیر خرد شده در نصف فنجان روغن زیتون در طی ۲ دقیقه می توانید در عین راحتی روغن‌ سیر مورد نیاز خود را برای درمان دردهای موضعی تهیه نمایید. می‌توانید این روغن را پس از عبور از صافی در طی دو هفته در یخچال نگهداری کرده و برای کاهش درد مفاصل و ماهیچه های خود از آن استفاده نمایید.

میخک نیز از دیگر مسکن های گیاهی بسیار موثر برای درمان درد دندان و لثه به شمار می‌آید و از این رو می‌ توان یک عدد میخک را بجویید تا ماده ضد درد قوی آن به نام اوژنول در دهان شما آزاد گردد. همچنین اگر نمی توانید طعم این گیاه دارویی را تحمل کنید، می توانید یک چای میخک غلیظ از آن تهیه کنید.

معرفی خواص گیلاس

گیلاس از میوه های خوشمزه فصل تابستان می باشد که برای کاهش درد، آرتریت، نقرس و یا سردرد های مزمن گزینه بسیار خوشمزه به حساب می آید. همچنین این میوه دارای سطح بالایی از آنتوسیانین می باشد که مسئولیت خواص ضد التهابی و کاهش درد را بر عهده دارد. همچنین ترکیبات آنزیم هایی که مسبب بروز التهاب و درد در بافت های بدن شما می شوند، را از بین می برد.

در زمان مطرح شدن موضوع درد می توان آناناس را به عنوان گزینه بسیار موثر برای درمان این عارضه به شمار آورد. آناناس غنی از بروملین می باشد که آنزیم های آن به گوارش پروتئین و بهبود عملکرد سیستم دستگاه گوارشی منجر می شود. بخش مرکزی این میوه بیشترین تراکم بروملین را دارا است که از این رو می‌ تواند پایه همیشگی تهیه اسموتی و آبمیوه های طبیعی شما در منزل به حساب گردد.

سرکه سیب از دیگر محصولات چندمنظوره به شمار می‌آید که در درمان و تسکین سوزش سردل تاثیر به سزایی قائل می باشد.

این محصول تحت عنوان یک محلول قلیایی ساز عمل می کند که به بدن در تجزیه چربی و پروتئین تاثیر موثری قائل می شود. اگر به طور معمول پس از هر وعده غذایی با سوزش سردل مواجه می شوید، خوب است که یک لیوان آب به همراه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را قبل از سرو وعده غذایی خود بنوشید و یا آن را جرعه جرعه پس از وعده غذایی خود مصرف نمایید.

معرفی خواص نعناع بیابانی

  • نعناع بیابانی

قابل به ذکر است که از دیگر مسکن های گیاهی نعناع بیابانی به شمار می آید که خواص ضد التهاب اسپاسم را به همراه کاهش درد و التهاب دارا می باشد. از این رو می توانید از روغن اساسی نعنای بیابانی برای ماساژ نواحی مورد درد و استفاده نمایید که در نهایت به بهبود گردش خون در پوست منجر به شده و با باز شدن منافذ پوست احساس گرما و آرامش به ماهیچه ها و مفاصل را هدیه می بخشد.

آب از نوشیدنی های پر خاص برای کاهش درد ناشی از آسیب دیدگی به شمار می‌ آید. هنگامی که بافت آسیب می بیند جریان خون دارای اکسیژن و مواد مغذی در آن به اختلال منجر می‌شود، از این رو کاهش مقدار اکسیژن و مواد مغذی موجب از بین رفتن سلول ها در بدن می شود. همچنین بدن برای از بین بردن سلول‌ های مرده جریان مایع را در این بخش افزایش می‌دهد که شرایط  رشد سلول های جدید را هم فراهم پذیرد. بعد از آن جریان اکسیژن و مواد مغذی به نواحی آسیب دیده برای درمان جای زخم می رود که سطح ناکافی آب در بدن می‌ تواند این روند را با اختلال مواجه کند.

نکات پایانی

در پی آشنایی با مسکن های گیاهی خوب که نکات گفته شده در ادامه مطلب را هم برای مختومه کردن این بحث در نظر داشته باشید.

تاثیر مسکن های گیاهی در بدن چگونه است

  1. عسل خوراکی است که در هر خانه ای یافت می شود از این رو می تواند درمانی موثر برای افراد در رابطه با سرفه های شبانه روزی به شمار آید.
  2. مواد غذایی تخمیری به مانند ماست، کفیر و یا سبزیجات ترش که دارای باکتری های زنده می باشند در درمان اسهال، اگزما و آلرژی تأثیر به سزای قائل می باشد.
  3. مصرف پودر زنجبیل در چهار روز ابتدای دوران پریودی گرفتگی عضلات را به طور کلی از بین می برد. همچنین در درمان تهوع و درد های شکمی تاثیر به سزای قائل می باشد.
  4. تحقیقات انجام شده چای ترش تاثیر به سزایی در کاهش فشارخون های بالا قائل می باشد؛ چرا که تاثیر گذاری آن از بلوبری نیز بیشتر است.
  5. نعنا نیز از دیگر مسکن های گیاهی برای شل کردن عضلات و بهبود سیستم گوارشی، کاهش گازهای داخل روده، افزایش صفرا و در آخر از بین بردن اسپاسم های عضلانی در اختلالات عصبی به شمار می آید.
  6. روغن نعناع فلفلی نیز برای درمان گرفتگی های عضلات شکم و سندروم روده تحریک پذیر معرفی می شود.
  7. برای درمان درد دندان می توانید فلفل قرمز را خشک و پودر کرده سپس نصف قاشق چای خوری از آن را در یک لیوان آب جوش حل و سپس یک قاشق غذاخوری از آن را با آب جوش رقیق کرده و بنوشید.
  • توصیه های ساده و گیاهی

معرفی مسکن های گیاهی

  1. تحقیقات انجام شده نیز مصرف ۳ گرم جو دوسر در طی روز به کاهش کلسترول ال دی ال منجر می شود.
  2. همچنین لوبیا در کم کردن قند خون و تنظیم کلسترول بالای بدن تاثیر موثر قائل است، چرا که این ماده به کاهش وزن نیز کمک کرده و غنی از فیبر می‌ باشد که در طولانی مدت از بروز احساس گرسنگی جلوگیری می کند.
  3. برای از بین بردن وزوز گوش می توانید با قطره چکان سه قطره روغن بادام را در هر یک از گوش ها بچکانید.
  4. برای کاهش سردردهای سینوزیتی، پیشانی و ملاج را بایستی با روغن کنجد ماساژ دهید. همچنین سوزاندن برگ گیاه خرگوشک، دود کندر یا دود عنبر نسا در طی روز و ۳ بار در هفته تاثیر خوبی دارا است.
  5. از موثر ترین مسکن های گیاهی ضد درد قلبی در ازای آسپرین و در افراد مبتلا به بیماری قلبی می توان به ریشه گیاه بید اشاره کرد، که به مراتب از قرص آسپرین بسیار بهتر تاثیر می گذارد. در این رابطه بیماران مبتلا بایستی هر روز صبح ناشتا هر روز یک الی سه حبه از آن را میل نمایند.
  6. برای کاهش دردهای استخوانی و عضلانی در افرادی که قصد ترک اعتیاد را دارند، دمنوش بذر گیاه  یا چای، دمنوش گلبرگ های شقایق نعمانی جایگزین خوبی برای متادون به شمار می آید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga