اپل macOS Monterey را در رویداد WWDC 21 معرفی کرد

رویداد WWDC 21 با قدرت ادامه دارد و کوپرتینویی‌ها نسخه‌های جدید سیستم‌عامل iOS 15 و iPadOS 15 را برای گوشی‌های هوشمند سری آیفون و تبلت‌های سری آیپد رونمایی کرده‌اند. سیستم‌عامل‌هایی که در زمینه‌های مختلف ازجمله مسیریابی، پخش موسیقی و افزایش ضریب امنیت حریم خصوصی امکانات بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهند. البته تغییرات جالبی در قابلیت مشترک دو سیستم‌عامل یعنی دستیار هوشمند سیری نیز صورت گرفته و کاربران می‌توانند با فرامین صوتی، دسترسی بیشتری به امکانات دستگاهشان داشته باشند.

در ادامه‌ی کنفرانس خبری اپل که به‌صورت از پیش ضبط شده پخش شد، کوپرتینویی‌ها به سراغ جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل این شرکت برای کامپیوترهای سری مک رفتند. macOS Monterey جدیدترین دستاورد اپل برای قدرت بخشیدن به محصولات سری مک است که در ادامه به ویژگی‌های جدید و قابلیت‌های به‌روزشده‌ی آن خواهیم پرداخت.

سیستم عامل جدید مک مانتری

سیستم‌عامل جدید مک با نام مانتری معرفی شده که امکان همگام‌سازی ویژه‌ای بین کامپیوترهای سری مک با دستگاه‌های دیگر اپل ازجمله آیپدها را به کاربر می‌دهد. درواقع کافی است مک بوک یا آیپدتان را در کنار کامپیوتر مک قرار دهید. نه‌تنها دستگاه‌ها قابل همگام‌سازی با یکدیگر هستند، بلکه از ماوس یا کیبوردتان به راحتی می‌توانید در هر دستگاه تنها با کشیدن ماوس به صفحه‌نمایش دستگاه مدنظر استفاده کنید.

ویژگی Universal Control مک او اس مانتری اپل

ویژگی جدید قابل استفاده در بیش از دو دستگاه نیز خواهد بود. درواقع کاربر می‌تواند کامپیوتر مک، مک بوک و آیپد خود را در کنار یکدیگر قرار داده و بعد از همگام‌سازی آن‌ها به استفاده از هر کدام تنها با یک ماوس و کیبورد بپردازد. ویژگی مدنظر که شبیه به Continuity است و Universal Control نام دارد تنها به امکان استفاده از ماوس کیبورد در چند دستگاه خلاصه نخواهد شد؛ بلکه می‌توانید برای مثال از آیپد خود با ماوس، فایلی را گرفته و با کشیدن به مک بوک، آن را در حافظه‌ی مک بوک کپی کنید.

حالت Universal Control در مک او اس مانتری

در قدم بعدی ویژگی AirPlay to Mac معرفی می‌شود؛ ویژگی که درواقع به کاربران اجازه می‌دهد در آیپد شروع به کشیدن نقاشی کرده و نقاشی را در صفحه‌نمایش مک بوک یا مک مشاهده کنند یا در آیپد موسیقی را اجرا کرده و برای پخش صدا از بلندگوهای مک یا مک بوک استفاده کنند. 

نسخه جدید macOS Monterey

اپل گویا نگاهی جدی به اتوماسیون نیز دارد و برای ساده‌تر شدن فعالیت در این زمینه نیز نگاهی جدی به میان‌برها داشته است. دقیقا مانند آنچه در iPadOS 15 مشاهده کردیم، macOS Manterey نیز دارای میان‌برهای مختلف خواهد بود که به‌صورت پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار می‌گیرند؛ اما امکان شخصی‌سازی گسترده‌ی میان‌برها نیز برای کاربران در نظر گرفته شده و کاربر می‌تواند میان‌برها را با توجه به اولویت‌های خود مرتب کند. در ادامه اشاره‌ای نیز به Automator شده که همچنان پشتیبانی از آن ادامه خواهد داشت و حتی امکان افزودن بخش‌های مختلف آن به میان‌برها نیز وجود دارد.

درنهایت باید گفت مانتری پیشرفت‌های کوچک، اما درخور توجه نسبت به بیگ سور داشته است؛ اما نمی‌توان آن را به‌روزرسانی بزرگ خواند. درواقع اپل تغییرات گسترده‌ای را همراه با بیگ سور معرفی کرد و با توجه به استقبال گسترده از بیگ سور و عملکرد موفقیت‌آمیز آن، مانتری آپدیت کوچکی محسوب می‌شود که قابلیت‌های مک و مک بوک را گسترده‌تر می‌سازد.

اپل هلث می‌‎تواند داده‌های سلامتی‌ کاربر را با دکتر یا اعضای خانواده به اشتراک بگذارد
اپل احراز هویت چند عاملی را به سیستم‌عامل‌های جدید خود می‌آورد
اپل افزونه‌های مرورگر سافاری را به آیفون و آیپد اضافه می‌کند
سیری در iOS 15 از قابلیت عملکرد آفلاین برخوردار است
اپل 15 tvOS را برای Apple TV معرفی کرد

منبع زومیت

  • اپل
  • سیستم عامل

zoomit