نگاه “چاندرا” به مرکز کهکشان راه شیری

ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری دیدنی از مرکز کهکشان راه شیری منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر نوشت: مرکز کهکشان راه شیری ما درخشان است. این تصویر در سال ۲۰۰۴ توسط “رصدخانه پرتو ایکس چاندرا” ثبت شده است. این تصویر از ترکیب چندین مشاهده این تلسکوپ از منطقه‌ای به وسعت ۱۳۰ سال نوری در مرکز کهکشان راه شیری ایجاد شده است. چاندرا یک تلسکوپ است که برای تشخیص انتشار اشعه ایکس از مناطق بسیار گرم جهان طراحی شده است. ⁣

در این تصویر رنگ‌های روشن با توجه به سطح انرژی خود نشان دهنده اشعه ایکس هستند و سطح انرژی کم با رنگ قرمز، سطح انرژی متوسط ​​با رنگ سبز و سطح انرژی زیاد با رنگ آبی مشخص هستند.

ستاره شناسان با کمک رصدخانه پرتو ایکس چاندرا، توانسته‌اند هزاران منبع اشعه ایکس نقطه مانند، همانند ستاره‌های نوترونی، سیاهچاله‌ها، کوتوله‌های سفید، ستاره‌های پیش زمینه و کهکشان‌های پس زمینه را شناسایی کنند. آنچه باقی می‌ماند درخشش اشعه ایکس منتشر شده از سمت چپ بالا به سمت راست و پایین و در امتداد جهت قرص کهکشان است.

طیف درخشان انتشار با ابر گازی داغ که شامل دو جز یعنی گاز ۱۰ میلیون درجه سانتیگراد و گاز ۱۰۰ میلیون درجه است، سازگار است. به نظر می‌رسد اشعه ایکس منتشر شده درخشان ترین قسمت از خط الراس تابش اشعه ایکس است که برای چندین هزار سال نوری در امتداد قرص کهکشان کشیده شده است.

اندازه این خط الراس نشان دهنده آن است که گاز داغ منتشر شده در این تصویر احتمالاً توسط سیاهچاله کلان جرم مرکز کهکشان راه شیری گرم نمی‌شود.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا