نیویورک تایمز: سیا به دنبال پایگاهی در پاکستان برای زیرنظر گرفتن افغانستان است

شتاب آمریکا در خارج کردن نیروهایش از افغانستان (سیا) آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا را واداشته تا به دنبال پایگاه جدیدی برای زیر نظر گرفتن و پیگیری تحولات این کشور بگردد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، گزینه‌ها و راهکارها در این زمینه بسیار محدود هستند و اکثر آنها در خاک کشور همسایه یعنی پاکستان یافت می‌شوند.

این روزنامه در این باره به مذاکرات سخت بین واشنگتن و اسلام آباد اشاره کرد چراکه مقامات پاکستان از سال‌ها پیش جنبش طالبان را تحت پوشش داشته و همکاری زیادی با آمریکا در تلاش برای مهار بلندپروازی‌های این گروه نداشته‌اند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع خود فاش کرد، پاکستانی‌ها از طرف آمریکایی خواستند محدودیت‌های مختلف به منظور استفاده از یک پایگاه در کشورشان را بپذیرد.

این منابع تصریح کردند: اسلام آباد از واشنگتن خواسته به آن حق ممانعت از تعیین مواضعی که احتمالا سیا یا نیروهای مسلح آمریکا قصد هدف گیری آنها را در آینده در خاک افغانستان دارند، بدهد.

این روزنامه همچنین نوشت، از بین راهکارهای تحت بررسی احداث پایگاه در یکی از جمهوری شوروی سابق در آسیای مرکزی است؛ جمهوری‌هایی که آمریکا با آن در جریان جنگ افغانستان همکاری می‌کرد و با این وجود این روزنامه افزود، به طور قطع مسکو با این ایده مخالفت خواهد کرد و واشنگتن این را می‌داند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه می‌آورد، کارشناسان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به آینده افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بدبین هستند، آنها هشدار می‌دهند دولت کنونی کابل بعد از سال‌های اندکی تحت حملات طالبان سقوط خواهد کرد؛ طالبانی که به قدرت بازخواهد گشت تا در سایه دولت آن افغانستان به مأمن همه نوع افراد مسلح که متعهد به مقابله با غرب شده‌اند، تبدیل شود.

جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۴ ماه مه طرح آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام کرد که قرار است با فرارسیدن ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ تکمیل شود. این بعد از آن است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با طالبان در دوحه قطر توافقی را به امضا رساند که بر اساس آن واشنگتن متعهد به تکمیل پروسه خروج نیروهای خود و هم‌پیمانانش از افغانستان با فرارسیدن ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ شد.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا