چه عواملی باعث می شود که مایکروویو از کار بیفتد؟

ممکن است شما بخواهید به تماشای فیلم مورد علاقه خود بپردازید، اما قبل از آن، اقدام به قرار دادن بسته ذرت بو داده درون دستگاه مایکروویو خود نمایید. تنها کافی است که دکمه “Popcorn” را فشار دهید. یا شاید می خواهید باقیمانده غذای شب قبل خود را برای ناهار گرم کنید، ولی در آخر لازانیای سرد نصیبتان می شود.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام اورژانس سرویس، دستگاه شما چند روز پیش به خوبی کار می کرد، اما هم اکنون علت از کار افتادن مایکروویو به صورت ناگهانی چه می تواند باشد؟

نحوه بررسی عملکرد فیوز دستگاه جهت حل مشکل از کار افتادن مایکروویو

سوختن فیوز اصلی دستگاه را می توان شایع ترین علت از کار افتادن مایکروویو که دانست که اتفاقا روز گذشته دوباره یکی از سرویس کاران تعمیرگاه مایکروفیکس در تعمیر مایکروفر بلک اند دکر یکی از مشتریان به آن برخورد کرد. هنگامی که جریان زیادی از دستگاه عبور کند، فیوز اصلی آن، سبب قطع جریان برق می گردد. در صورت وقوع چنین اتفاقی، فیوز می سوزد و بایستی اقدام به تعویض آن، جهت کار کردن مجدد مایکروویو پرداخت. تنها فیوز موجود در دستگاه مایکروویو، فیوز اصلی نمی باشد. بلکه فیوزهای دیگری از جمله فیوزهای حرارتی، محافظ حرارتی و غیره نیز وجود دارند  که در صورت گرم شدن بیش از اندازه دستگاه، سبب قطع جریان برق می گردند. امکان انجام تست پیوستگی برای تمام این قطعات با دستگاه مولتی متر وجود دارد.

· پیش از انجام تست، اجاق مایکروویو را از پریز برق جدا کنید .

· با توجه به وجود خازن های ولتاژ بالا در مایکروویو، امکان باقی ماندن شارژ در آنها، حتی بعد از قطع برق نیز وجود دارد، از این رو تخلیه خازن پیش از سرویس دهی توصیه می شود. برای انجام این کار، یک تیغه پیچ گوشتی را روی هر مجموعه از پایانه های خازن قرار داده، و از دست زدن به تیغه جداً خودداری نمایید.

· اقدام به خارج نمودن فیوز یا محافظ حرارتی از دستگاه نمایید.

· سلکتور مولتی متر را بر روی کمترین میزان “اهم مقاومت”  تنظیم نمایید.

· پروب یا فیش سیاه مولتی متر را به یکی از ترمینال های قطعه و پروب قرمز را به ترمینال دیگر آن وصل نمایید.

· اگر نمایشگر مولتی متر مقاومت صفر اهم را نشان دهد، قطعه دارای پیوستگی الکتریکی است. اگر نمایشگر مولتی متر تغییر خاصی را نشان ندهد، قطعه فاقد پیوستگی بوده و این بدان معناست که قطعه سوخته است و بایستی تعویض گردد.

به یاد داشته باشید که سوختن فیوز معمولاً به علت وجود عیبی در سوئیچ درب رخ می دهد.

سوئیچ درب معیوب می تواند دلیلی برای از کار افتادن مایکروویو باشد

خرابی سوئیچ درب یکی دیگر از دلایل متداول از کار افتادن دستگاه می باشد که اخیرا مجددا تکنسین تعمیرگاه مایکروفیکس در تعمیر ماکروفر بوتان یکی از مشتریان خود با آن مواجه شد. بیشتر مایکروویوها از سه یا چهار سوئیچ درب برخوردارند که با بسته شدن کامل درب، اجازه شروع به کار و گرم شدن را به دستگاه می دهند. سوئیچ درب معیوب، مانع از کار کردن مایکروویو، حتی پس از بسته شدن درب می گردد. می توانید تست پیوستگی را برای هر یک از سوئیچ های درب همانند فیوزها و محافظ حرارتی انجام داده تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.

· سوئیچ های درب دو ترمیناله یا قبل یا بعد از فعال شدن سوئیچ، پیوستگی الکتریکی خواهند داشت. سوئیچ های درب سه ترمیناله، از یک ترمینال “مشترک”  و یک ترمینال “معمولاً بسته  ” برخوردارند که پیوستگی را پیش از فعال شدن سوئیچ ایجاد می کنند و همچنین دارای یک ترمینال “معمولاً باز” بوده که پیوستگی را بعد از فعال شدن سوئیچ فراهم می کند.

· برای سوئیچ های دو ترمیناله، پروب سیاه مولتی متر را به یکی از ترمینال ها و پروب قرمز آن را به ترمینال دیگر متصل کرده، سپس سوئیچ را فعال نمایید. در صورت نمایش مقاومت صفر اهم بر روی نمایشگر، سوئیچ دارای پیوستگی بوده ولی اگر تغییر خاصی در نمایشگر مولتی متر ملاحظه نشود، پس سوئیچ دارای پیوستگی نبوده و خراب است.

· برای سوئیچ های سه ترمیناله، پروب سیاه مولتی متر را به ترمینال  “مشترک”  و پروب قرمز را به ترمینال “معمولاً بسته”  وصل کنید. در این حالت، بایستی نمایشگر مولتی متر مقاومت صفر اهم را نمایش دهد. پروب قرمز را به ترمینال ” معمولاً باز”  وصل نمایید، در این وضعیت، نمایشگر مولتی متر بایستی پس از فعال شدن سوئیچ، پیوستگی را نشان دهد.

· دقت کنید که در صورت عدم موفقیت در تست پیوستگی سوئیچ درب دو ترمیناله یا سه ترمیناله، به احتمال زیاد سوئیچ اتصال کوتاه شده است.

آیا ممکن است معیوب بودن برد کنترل اصلی، دلیلی بر از کار افتادن مایکروویو باشد؟

اگرچه این مورد نمی تواند علت شایعی برای کار نکردن مایکروویو باشد، اما یک برد کنترل اصلی معیوب می تواند مانع از عملکرد صحیح دستگاه گردد. از آنجا که آزمایش برد کنترل به صورت دقیق، امری دشوار است، از این رو، قبل از اینکه دست به تعویض برد بزنید، ابتدا بایستی از پیوستگی الکتریکی فیوزها، محافظ الکتریکی و همچنین سوئیچ های درب اطمینان حاصل کرده و ببینید آیا عملکرد درستی را از خود نشان می دهند یا خیر؟

هشدار ایمنی

حتماً نکات ایمنی را در هنگام تعمیر دستگاه رعایت نمایید، چرا که کوچکترین اشتباه می تواند خطرات جدی و مرگباری را در پی داشته باشد. توصیه می شود که جهت تعمیر و تعویض قطعات دستگاه، فقط از متخصصین مجرب از مراکز معتبر و تخصصی تعمیرات مایکروویو مانند تعمیرگاه مایکروفیکس به آدرس اینترنتی (/https://microwavefixer.com ) و شماره تماس چهار رقمی 1669 کمک بگیرید.

انتهای رپرتاژ آگهی

خبرگزاری ایسنا