بهترین لپ تاپ اقتصادی و دانشجویی (خرداد ۱۴۰۰)

واقعیت این است که مثل چند سال پیش، لپ‌تاپ دیگر کالایی نیست که به‌راحتی بتوان آن را تهیه کرد. حالا برای خرید لپ‌تاپ نو، در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید. در این اوضاع ‌و احوال، دانشجویان قشری هستند که بیشترین سختی را متحمل می‌شوند؛ کسانی که به‌دلیل وضعیت تحصیلی مجبور هستند لپ‌تاپ تهیه کنند؛ ولی اکثرشان نمی‌توانند چند ۱۰ میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ مناسب بپردازند.

بهترین لپ‌تاپ اقتصادی مدلی است که بتواند با کمترین قیمت، همه وظایف روزمره را انجام دهد

همین موضوع باعث شد راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ دانشجویی را تهیه کنیم. در این مقاله، قصد داریم بهترین لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار را معرفی کنیم تا بتوانید با کمترین هزینه، بهترین کامپیوتر شخصی قابل‌حمل را بخرید؛ البته در نظر داشته باشید منظور از «لپ‌تاپ ارزان‌قیمت» دستگاه‌هایی با قیمت بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.

دنیای لپ‌تاپ‌ شامل مدل‌های زیادی از برند‌های متنوعی است که هر یک از آن‌ها با چندین مشخصات فنی عرضه می‌شوند؛ موضوعی که به پیچیدگی بیش از حد خرید به‌خصوص برای کاربران عادی می‌انجامد که اطلاعات چندانی از دنیای سخت‌افزار ندارند. به‌همین دلیل برای خرید لپ‌تاپ با هر بودجه‌ای، نکاتی مهم را ذکر می‌کنیم که با در نظر داشتن آن‌ها، قادر به انتخاب بهترین گزینه برای کاربری خود خواهید بود؛ حتی گزینه‌ای که شاید در فهرست پایین وجود نداشته باشد.

ابتدا در نظر داشته باشید که لپ‌تاپ‌های اقتصادی برای کاربری‌های عادی مانند گشت‌و‌گذار در اینترنت، کار با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس، ویرایش سبک تصاویر، تماشای فیلم و لذت از موسیقی کاربرد دارند. با اینکه امکان اجرای نرم‌افزار‌های مهندسی در دسترس است، اما نباید انتظار اجرای سریع و بدون مشکل پروژه‌های سنگین را داشته باشید. با درنظرگرفتن کاربری‌های مذکور، به موارد زیر توجه کنید:

  • پردازنده مرکزی یا CPU مهم‌ترین عنصر در خرید لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود. اول پردازنده را انتخاب کنید و سپس با توجه به آن لپ‌تاپ‌های مناسب خود را بیابید.
  • با وجود گزینه‌‌های ارزان‌تر مجهز به پردازنده‌های سلرون و پنتیوم، اما پیشنهاد ما حداقل مدل‌های مجهز به Core i3 است تا اگر در آینده نیاز به اموری با توان پردازشی بیشتر داشتید، با مشکل  حادی مواجه نشوید.
  • در صورتی که بودجه زیادی ندارید، می‌توانید مدلی با ۴ گیگابایت رم خریداری کنید تا در آینده ۴ گیگابایت رم دیگر به آن بیافزایید.
  • حافظه‌ی SSD نقش بسیار مهمی در عملکرد کامپیوتر دارد. باتوجه‌به نبود این حافظه و استفاده از هارددیسک‌های معمولی در اکثر لپ‌تاپ‌های این رده‌ی قیمتی، قویا پیشنهاد می‌کنیم افزودن SSD و جایگزین کردن آن با هارددیسک‌ را پس از خرید لپ‌تاپ برنامه‌ریزی کنید. حتی تهیه یک حافظه SSD با ظرفیت خیلی کم برای ویندوز و نرم‌افزارهای اصلی، می‌تواند سرعت لپ‌تاپتان را به‌صورت چشم‌گیری افزایش دهد.

بهترین لپ‌تاپ‌های دانشجویی تا 10 میلیون تومان

اگر نخواهید لپ‌تاپ دست دوم بخرید، باید بدانید در زمان نگارش مقاله‌ی پیش‌رو، حداقل باید بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برای خرید یک لپ‌تاپ هزینه می‌کردید. در این بازه قیمتی، لپ‌تاپ‌های زیادی در بازار وجود دارد که اکثرشان هم مشخصات کم‌وبیش یکسانی دارند. در‌این‌میان، مدل‌هایی هستند که در‌مقایسه‌با سایر مدل‌ها، ارزش خرید بیشتری دارند و تجربه‌ی کاربری بهتری را دراختیارتان قرار می‌دهند.

ایسر اسپایر 3 سری A315

بهترین لپ تاپ دانشجویی | ایسر اسپایر 3 سری A315

لپ‌تاپ‌های اسپایر 3 ایسر به‌صورت کلی یکی از سری لپ‌تاپ‌های اقتصادی برتر بازار محسوب می‌شود که مدل‌های مختلفی از بازه قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان تا مدل‌هایی با قیمت بیش از ۳۰ میلیون تومان را دربرمی‌گیرد. اگر بخواهید با کمترین هزینه‌ی ممکن کامپیوتر قابل‌حمل مناسبی بخرید، می‌توانید یکی از مدل‌های اقتصادی سری اسپایر ۳ را با کد A315 تهیه کنید؛ مدل‌هایی که از ۸ گیگابایت رم، پردازنده‌ی سلرون N4000 اینتل و حافظه‌ای هیبریدی شامل یک ترابایت هارددیسک و ۱۲۸ گیگابایت SSD بهره می‌برند. اسپایر 3 A315 جزو معدود لپ‌تاپ‌هایی با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که هم SSD و هم ۸ گیگابایت رم دارد.

با اینکه عملکرد پردازنده‌ی دستگاه تعریفی ندارد، ولی حافظه‌ی SSD و این مقدار رم کمک می‌کند تا در استفاده‌های روزمره مثل گشت‌وگذار در اینترنت، تماشای فیلم یا کار با نرم‌افزارهای آفیس مثل ورد و اکسل با مشکل حادی مواجه نشوید. یکی دیگر از امکانات جذاب دیگر لپ‌تاپ اسپایر 3 A315، روکش مات نمایشگرش است که جلوی انعکاس نور را می‌گیرد. به‌علاوه، این دستگاه طیف گسترده‌ای از درگاه‌ها ازجمله درگاه شبکه، خروجی HDMI و درگاه‌های USB 3.0 و USB 2.0 را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مقایسه قیمت ایسر A315 در فروشگاه‌های مختلف

ایسوس ویووبوک R565MA

بهترین لپ تاپ دانشجویی | ایسوس ویووبوک 15 مدل R565MA

اگر قید حافظه SSD و ۸ گیگابایت رم را بزنید، می‌توانید با قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان، یکی از لپ‌تاپ‌های ایسوس ویووبوک 15 را تهیه کنید. مدل R565MA با اینکه عملکرد به‌مراتب ضعیف‌تری در مقایسه با ایسر A315 دارد، ولی از بدنه‌ای کوچک‌تر و جمع‌وجورتر و همچنین نمایشگری دقیق‌تر با رزولوشن Full HD بهره می‌برد. تایوانی‌ها در ساخت این مدل، تا جای ممکن حاشیه اطراف نمایشگر را باریک کرده‌اند تا دستگاه، طراحی مدرن‌تر و کوچک‌تری داشته باشد. نمایشگر به لطف رزولوشن Full HD، تصاویر دقیق‌تر و به‌اصطلاح «شارپ‌تری» را تولید می‌کند؛ بنابراین برای کسانی که زیاد با لپ‌تاپشان فیلم تماشا می‌کنند یا زیاد با متون سروکار دارند، گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود. مورد آخر اینکه، ویووبوک R565MA جزو معدود لپ‌تاپ‌ها در این بازه‌ی قیمت به‌حساب می‌آید که به درگاه USB نوع C مجهز شده است.

مقایسه قیمت ایسوس R565MA در فروشگاه‌های مختلف

بهترین لپ‌تاپ‌های دانشجویی تا 12 میلیون تومان

افرادی که قدرت پردازنده‌های سلرون و پنتیوم برایشان کافی نیست و می‌خواهند لپ‌تاپی بخرند که هم بتوانند سال‌های بیشتری با آن کار کنند و هم کارهای سنگین‌تری مثل ویرایش عکس و اجرای برخی نرم‌افزارهای مهندسی را انجام دهند، باید به سراغ لپ‌تاپ‌هایی در بازه قیمتی ۱۲ میلیون تومان بروند. با افزایش ۲۰ درصدی قیمت، بزرگ‌ترین تغییر، افزایش چشمگیر قدرت پردازشی است. بازه قیمتی ۱۲ میلیون تومان دراختیار لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌ Core i3 اینتل و رایزن AMD قرار دارد که می‌توانند همراه مناسبی در کل دوران تحصیل یک دانشجو باشد.

ایسر اسپایر 3 سری A315

بهترین لپ تاپ دانشجویی | ایسر اسپایر 3 سری A315

با افزایش بودجه به حدود ۱۲ میلیون تومان، می‌توانید مدل دیگری از اسپایر 3 ایسر را با سخت‌افزار بهتری تهیه کنید؛ مدلی از سری A315 که این بار به پردازنده رایزن 3200U شرکت AMD در کنار حافظه SSD از نوع NVMe و ۸ گیگابایت رم مجهز شده است. با چنین سخت‌افزاری می‌توانید یک سری کارهای سنگین‌تر مثل ویرایش عکس و استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی هم انجام دهید. به‌علاوه برخلاف مدل ارزان‌تر، این مدل از نمایشگری با رزولوشن Full HD بهره می‌برد. سایر مشخصات A315 شامل روکش مات نمایشگر و انواع و اقسام درگاه‌ها شامل HDMI، شبکه و USB 3.0 و USB 2.0 می‌شود.

مقایسه قیمت ایسر A315 در فروشگاه‌های مختلف

لنوو آیدیاپد 3

بهترین لپ تاپ دانشجویی | لنوو آیدیاپد 3

گزینه‌ی دیگری که در بازه قیمتی ۱۲ میلیون تومان پیشنهاد می‌کنیم، مدلی از سری آیدیاپد 3 لنوو است. در این بازه‌ی قیمتی می‌توانید مدلی را تهیه کنید که از پردازنده نسل دهم Core i3 در کنار ۸ گیگابایت رم و یک ترابایت هارددیسک بهره می‌برد. نبود حافظه‌ی SSD باعث می‌شود تا آیدیاپد 3 سرعت به‌مراتب کمتری در مقایسه با اسپایر 3 ایسر داشته باشد؛ ولی در عوض حدود ۵۰۰ گرم وزن کمتری دارد. اگر به دنبال حداکثر عملکرد در بازه‌ی قیمتی ۱۲ میلیون هستید، اسپایر 3 ایسر به لطف حافظه SSD NVMe، عملکرد روان و خوبی دارد؛ ولی اگر فاکتور «قابل‌حمل بودن» برایتان اهمیت زیادی دارد، سراغ آیدیاپد 3 بروید. به‌جز این دو مورد، تفاوت خاص دیگری بین آیدیاپد 3 و اسپایر 3 وجود ندارد. لپ‌تاپ لنوو هم از نمایشگری ۱۵ اینچی با رزولوشن Full HD بهره می‌برد و از نظر تنوع و تعداد درگاه‌ها هم، تفاوتی با اسپایر 3 ندارد.

مقایسه قیمت لنوو آیدیاپد 3 در فروشگاه‌های مختلف

بهترین لپ‌تاپ‌های دانشجویی تا 15 میلیون تومان

در بازه قیمتی ۱۵ میلیون تومان سراغ لپ‌تاپ‌هایی به‌روز و قدرتمند می‌رویم که تجربه نسبتا کاملی را به‌عنوان یک کامپیوتر قابل‌حمل ارائه می‌دهند و تقریبا ایراد خاصی هم ندارند. لپ‌تاپ‌هایی که در این بازه قیمتی قرار می‌گیرند، بهینه‌ترین گزینه برای دانشجویان و کاربرانی هستند که می‌خواهند با هزینه‌ای معقول، کامپیوتری به‌روز با عملکرد مناسب داشته باشند.

لنوو تینک بوک 15

بهترین لپ تاپ دانشجویی | لنوو تینک بوک 15

تینک بوک 15 لنوو تنها لپ‌تاپی است که در بازه‌ی قیمتی پیشنهاد می‌دهیم؛ چراکه کامل‌ترین کامپیوتر قابل‌حمل در این بازه‌ی قیمتی محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ از نسل یازدهم پردازنده‌ی Core i3 با پردازنده‌ی گرافیکی Intel UHD Graphics Xe بهره می‌برد که در کنار ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD NVMe تجربه خوب و روانی را برای کامپیوتری در بازه‌ی قیمتی ۱۵ میلیون تومان ارائه می‌دهد؛ بنابراین هنگام انجام همه کارهای روزمره مثل مرورگری اینترنت با تب‌های زیاد، ویرایش فایل‌های سنگین ورد و اکسل، ویرایش عکس با فتوشاپ و اجرای انواع برنامه‌های مهندسی با مشکلی مواجه نمی‌شوید. حتی می‌توانید بازی‌های سبکی مثل فیفا یا فورتنایت را هم به‌صورت تفننی اجرا کنید. از نظر درگاه‌ها هم، تینک بوک 15 کامل است و حتی از درگاه USB نوع C هم بهره می‌برد. 

مقایسه قیمت لنوو تینک بوک 15 در فروشگاه‌های مختلف

بهترین لپ‌تاپ‌های دانشجویی تا 20 میلیون تومان

به بازه قیمتی ۲۰ میلیون تومان می‌رسیم که احتمالا از دسترس بیشتر دانشجویان خارج است. لپ‌تاپ‌هایی که بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند، سرعت زیاد و امکانات خاصی ارائه می‌دهند که شاید برای همه‌ی دانشجویان کاربردی نباشد؛ ولی چنانچه از نرم‌افزارهایی سنگین استفاده می‌کنید یا می‌خواهید آینده‌نگرانه‌تر خرید کنید، لپ‌تاپ‌های زیر را مدنظر داشته باشید.

ایسوس ذن بوک 14

بهترین لپ تاپ دانشجویی | ایسوس ذن بوک 14

ذن بوک 14 ایسوس یکی از به‌صرفه‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار ایران به‌شمار می‌آید. این لپ‌تاپ به اندازه یک کتاب با قطع A4 است و فقط ۱٫۱ کیلوگرم وزن دارد؛ یعنی می‌توانید آن را مثل یک مجله در کیف خود قرار دهید و همیشه همراهتان داشته باشید. وقتی در تمام آلومینیومی آن را باز می‌کنید، با نمایشگری ۱۴ اینچی با رزولوشن Full HD و فناوری IPS مواجه می‌شوید که حاشیه‌های باریکی هم دارد. از نظر قدرت سخت‌افزاری، ذن بوک 14 در مدل‌های متنوعی در بازار پیدا می‌شود، ولی در مورد مدلی با کد Q407IQ صحبت می‌کنیم که جزو قدرتمندترین لپ‌تاپ‌ها در این بازه‌ی قیمتی به‌حساب می‌آید.

نسل چهارم پردازنده‌ی رایزن 5، رم ۸ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD NVMe به‌همراه کارت گرافیک GeForce MX330 مشخصات سخت‌افزاری کلیدی دن‌بوک 14 را تشکیل می‌دهند. از دیگر امکانات لپ‌تاپ ایسوس می‌توانیم به کیبورد جزیره‌ای با نور پس‌زمینه، درگاه‌های متنوع شامل HDMI، کارت خوان و تعدادی USB نوع A و C و از همه مهم‌تر، وب‌کم مجهز به سنسور مادون قرمز برای تشخیص چهره اشاره کنیم.

مشاهده مشخصات دقیق ایسوس ذن بوک 14 مدل Q407IQ

لنوو آیدیاپد 5

بهترین لپ تاپ دانشجویی | لنوو آیدیاپد 5

مقاله‌های مرتبط:

  • بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ
  • بهترین گوشی‌های بازار ایران
  • بهترین تبلت های بازار ایران

اگر قابل‌حمل بودن و طراحی برایتان اهمیت زیادی ندارد و به دنبال بهترین عملکرد می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم که در بازه‌ی قیمتی ۲۰ میلیون تومان به‌سراغ آیدیاپد 5 لنوو بروید. با کمی بیش از ۲۰ میلیون تومان، می‌توانید مدلی از آیدیاپد 5 را تهیه کنید که از پردازنده نسل یازدهم Core i5 در کنار ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD و از همه مهم‌تر، کارت گرافیک GeForce MX450 با دو گیگابایت حافظه اختصاصی بهره می‌برد. چنین سخت‌افزار قدرتمندی نه‌تنها امکان انجام طیف گسترده‌ای از محاسبات مثل ویرایش ویدئو، برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهای مهندسی را فراهم می‌کند، بلکه به‌طورکلی آینده‌نگرانه‌تر است و خیالتان را از بابت اجرای نرم‌افزارهای جدید راحت می‌کند. از امکانات جذاب سری آیدیاپد 5 می‌توانیم به وب‌کم با درپوش برای امنیت بیشتر، حسگر تشخیص اثرانگشت، بلندگوهای مجهز به Dolby Audio و پشتیبانی از فناوری شارژ سریع اشاره کنیم.


برای مطالعه‌ی اطلاعات فنی و قیمت لپ ‌تاپ و دیگر دستگاه‌های دیجیتال می‌توانید به بخش دیتابیس زومیت مراجعه کنید. در این بخش، می‌توانید درباره‌ی لپ‌تاپ‌ها تبادل‌نظر و دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را مطرح کنید.

پرسش‌های متداول

بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون تومان کدام است؟

برای خرید بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون تومان پیشنهاد می‌کنیم که سراغ ایسر اسپایر 3 سری A315 یا ایسوس ویووبوک R565MA بروید. ایسر A315 سخت‌افزار قدرتمندتر است ولی ایسوس R565MA نمایشگر بهتری دارد.

بهترین لپ تاپ تا 15 میلیون تومان کدام است؟

با اینکه لپ‌تاپ‌های زیادی در این بازه‌ی قیمتی وجود دارد، ولی به‌عنوان بهترین لپ تاپ تا 15 میلیون تومان، پیشنهاد می‌کنیم که لنوو تینک بوک 15 را تهیه کنید که کامل‌ترین تجربه‌ی کاملی از یک کامپیوتر قابل‌حمل را ارائه می‌کند.

بهترین لپ تاپ تا 20 میلیون تومان کدام است؟

برای خرید بهترین لپ تاپ تا 20 میلیون تومان برای دستگاهی باریک و سبک با امکانات عالی، ذن بوک 14 ایسوس مدل Q407IQ و برای دستگاهی با سخت‌افزار قدرتمند و آینده‌نگرانه، آیدیاپد 15 لنوو را تهیه کنید.
بهترین لپ تاپ های مخصوص بازی (خرداد ۱۴۰۰)
بررسی ایسر ConceptD 7 Ezel Pro
بهترین گوشی های گیمینگ و مخصوص بازی (خرداد ۱۴۰۰)
ایسوس گوشی هوشمندی با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ معرفی خواهد کرد
بهترین ساعت ها و مچ بند های هوشمند بازار ایران (خرداد ۱۴۰۰)

منبع زومیت

  • ایسر
  • ایسوس
  • راهنمای خرید

zoomit