همه چیز درباره ی رشته گیاهان دارویی (دروس و بازار کار)

معرفی رشته گیاهان دارویی و معطر, گرایش رشته گیاهان دارویی, آینده شغلی رشته گیاهان دارویی

رشته گیاهان دارویی یکی از رشته های دانشگاهی است

 

معرفی و بررسی رشته گیاهان دارویی 

رشته گیاهان دارویی یکی از رشته هایی است که هم به صورت دانشگاهی و هم به صورت آزاد، قابل تحصیل می باشد. این رشته در گذشته بسیار طرفدار داشته و حالا به انواع رشته های تحصیلی دانشگاهی در کل دنیا اضافه شده است.

معرفی رشته گیاهان دارویی

همان طور که خودتان نیز می دانید، در قدیم اکثر داروها از گیاهان و از طبیعت به دست می آمدند و هنوز هم خیلی از گیاهان وجود دارند که در فضای آزمایشگاهی به داروهای مختلفی تبدیل می شوند.

 

رشته ی گیاهان دارویی یکی از رشته هایی است که می تواند از رشته های مورد علاقه ی خیلی از افراد باشد. رشته ی گیاهان دارویی را هم می توانیم در دانشگاهی دولتی و هم در دانشگاه های آزاد تحصیل کنیم برای شناخت بیشتر این رشته نیاز است که به ارکان اصلی آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا با این رشته ی پرطرفدار بیشتر آشنا شویم :

 

شاخه ها و گرایش های رشته گیاهان دارویی 

برای تحصیل در رشته گیاهان دارویی شما سه گزینه روبرویتان خواهد بود. که با توجه به علایق تان می توانید در یکی از این گرایش ها ادامه تحصیل دهید. این سه گرایش شامل موارد زیر می شوند: 

 

تولید و بهره برداری گیاهان دارویی :

برای تحصیل در این گرایش تنها کافیست که شما به مراحل تولید و برداشت انواع گیاهان دارویی علاقمند باشید. دروس ارائه شده در این گرایش کاملا مرتبط با نام رشته است و پس از اتمام تحصیل در این رشته، شما می توانید در زمینه های مختلف پرورش گیاهان دارویی و بهره برداری از آن ها برای تولید انواع داروهای گیاهی فعالیت داشته باشید.

 

شناخت گیاهان دارویی

در این گرایش دیگر نیازی نیست که دانشجو درباره ی پرورش و تولید گیاهان دارویی چیزی یاد بگیرد بلکه به کسب علم در زمینه های مختلف فیزیولوژی، ترکیبات شیمیایی، گیاه شناسی، پراکنش، خواص درمانی (به میزان کم) و اکولوژی این گیاهان می پردازد و نهایتا می تواند دانش خود را پس از اتمام تحصیل در این گرایش، در زمینه های مختلف مرتبط با همین موضوعات به کار برد. 

 

صنعت گیاهان دارویی و مسائل پس از برداشت

در این گرایش دانشجو یاد میگیرد که پس از برداشت محصولات و گیاهان دارویی، چگونه و با پردازش کدام عملکردها می تواند آن ها را به داروهای کاربردی تبدیل نماید. از جمله کارهایی که باید بر روی گیاهان دارویی پس از برداشت انجام شود شامل تکه تکه کردن، تمیز کردن، بسته بندی، پودر کردن، تهیه عرقیجات از گیاهان دارویی و …خواهد بود که در این گرایش به خوبی آموزش داده می شود. 

 

فارغ التحصیلان رشته گیاهان دارویی, رشته گیاهان دارویی, بازار کار رشته گیاهان دارویی

دروس رشته گیاهان دارویی

 

لیست کلیه درس هایی که در رشته گیاهان دارویی در دانشگاه ها تدریس می شود 

از جمله دروس تخصصی و غیر تخصصی که در دوران تحصیل در دانشگاه در رشته ی گیاهان دارویی تدریس می شود می توانیم به مواردی همچون :

شناخت و بهره برداری از محصولات فرعی (دارویی و معطر)، طرح های آماری در علوم گیاهان دارویی و معطر، روش های اهلی کردن گیاهان دارویی و معطر، علف های هرز و کنترل آن ها، روش های آبیاری، سمینار (مسئله مخصوص)، زبان تخصصی، کشت و پرورش گیاهان دارویی معطر، ژنتیک عمومی، بازاریابی دسته بندی گیاهان دارویی و معطر، مدیریت و حسابداری، پروژه، روش های آبیاری، آفات رایج گیاهان دارویی و معطر، اکولو فیزیولوژی گیاهان دارویی و معطر، کشت بافت، اشاره نماییم. 

 

رشته گیاهان دارویی, بازار کار رشته گیاهان دارویی, رشته گیاهان دارویی بدون آزمون

توانایی های فارغ التحصیلان رشته گیاهان دارویی

 

فارغ التحصیلان رشته گیاهان دارویی پس از اتمام تحصیل در این رشته چه توانایی هایی خواهند داشت؟

آن ها می توانند در مراحل مختلف خشک کردن و نگهداری از انواع نمونه های گیاهان دارویی فعالیت داشته باشند. می توانند به عنوان یک ناظر تحصیل کرده در این رشته بر روی مراحل تولید این مدل داروها حضور موثر داشته باشند. آن ها می توانند با استفاده از علوم یاد گرفته و کسب کرده در این رشته ی تحصیلی، گیاهان دارویی را تشخیص دهند و در مسیر نگهداری و پرورش آن ها قدم های بزرگی بردارند. 

 

شناسایی گیاهان دارویی، نگهداری از بذر گیاهان دارویی و روش های درست پرورش و تکثیر آن ها نیز از جمله کارهایی است که افراد تحصیل کرده در زمینه های مختلف رشته گیاهان دارویی می توانند بر آن ها مهارت های کافی را داشته باشند. همچنین این افراد می توانند در طرح های مختلفی که در زمینه های تحقیقاتی گیاهان دارویی‌ و معطر و آزمایشگاه های مربوطه انجام می شود نیز حضور موثری داشته باشند. 

 

تعداد واحدهای هر مقطع در رشته ی گیاهان دارویی

دانشجویان رشته ی گیاهان دارویی در مقطع کارشناسی، الزاما باید ۷۰ را بگذرانند که از این 70 واحد، ۱۰ واحد، دروس عمومی، ۹ واحد، دروس پایه، ۲۲ واحد دروس اصلی و  ۲۹ واحد دروس تخصصی می باشند. 

 

اما برای مقطع کارشناسی ارشد رشته گیاهان دارویی ۳۲ تعریف شده که از این 32 واحد، برای دروس الزامی: ۱۶ واحد، دروس انتخابی: ۱۰ واحد و پایان نامه: ۶ واحد در نظر گرفته شده است. 

 

بازار کار رشته گیاهان دارویی, رشته گیاهان دارویی بدون آزمون, شاخه های رشته گیاهان دارویی

بازار کار رشته گیاهان دارویی

 

بازار کار فارغ التحصیلان رشته گیاهان دارویی 

این افراد می توانند در محیط های خصوصی و شخصی و هم در محیط های کارخانه ای شرکتی، مشغول به کار شوند. مثلا کارخانجات تولید انواع چای های گیاهی (دمنوش)، کارخانجات تولیدی عرقیات و گلاب، کارخانجات داروسازی گیاهی و کارگاه های بسته بندی مختص گیاهان دارویی، از بهترین مکان های شرکتی و کارگاهی برای حضور فعال فارغ التحصیلان رشته ی گیاهان دارویی می باشند. 

 

از طرفی این افراد می توانند خودشان برای راه اندازی مزارع بزرگ و کوچک گیاهان دارویی اقدام کنند و یا به صورت یک ناظر بر روی روند کاری این مزارع حاضر باشند. علاوه بر این موارد، خیلی از افرادی که متخصص رشته گیاهان دارویی هستند می توانند در طبیعت برای برداشت انواع گیاهان دارویی طبیعی اقدام کنند که البته این کار را باید تحت نظارت و پس از اخذ مجوز از سازمان های مربوطه، انجام دهند. در نهایت داروخانه های گیاهی نیز مکان هایی هستند که در آنجا به افراد متخصص و کاربلد در زمینه های مختلف تولید داروی گیاهی نیاز دارند. 

 

در انتها باید خدمت تان عرض کنیم که رشته گیاهان دارویی به عنوان یک رشته ی متفاوت و جذاب، می تواند یک بازار کار متفاوت هم برای شما ایجاد کند. بنابراین اگر به این رشته و مبانی تدریس شده در آن علاقه دارید، لحظه ای برای حضور فعال در مقاطع مختلف آن درنگ نکنید. 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته 

 

Beytoote