الشرق الاوسط: ماکرون نگران عقب نشینی لبنان از ابتکار عمل فرانسه است

روزنامه الشرق الاوسط فاش کرد، رئیس جمهوری فرانسه از یکسال قبل متوجه عقب نشینی نظام حاکم لبنان از تعهدات خود به ابتکارعمل فرانسه شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع اعلام کردند، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که درصدد بسیج جامعه جهانی برای کمک به لبنان بود، متوجه شده که نظام حاکم لبنان از تعهدات خود در نقشه راه ترسیم شده توسط فرانسه عقب نشینی کرده است؛ این عقب‌نشینی از تعهدات این بار، با تعطیلی نشست‌های کابینه لبنان و مشروط کردن حضور در این جلسات به برکناری قاضی بیطار، بازپرس قضایی پرونده انفجار بیروت همزمان شده است.

منابع همچنین اعلام کردند، بررسی مضمون و محتوای پیام امانوئل ماکرون به میشل عون منجر به این شده که نظام حاکم را مسئول بازگشت لبنان به نقطه صفر بداند، گویی دولتی وجود نداشته است. ماکرون در این پیام نسبت به سوق دادن لبنان به سمت انزوای بین‌المللی جدید هشدار داده شده است.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند، هشدارهای ماکرون چیز جدیدی نیست و فقط نکته جدید این است که این هشدار پس از تشکیل دولت لبنان که قرار است تعهداتش در زمینه آغاز مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و دیگر قول‌هایش را عملی کند،داده شده است. این باور وجود دارد که غرق کشور لبنان در گرداب تنش‌ها و درگیری‌های سیاسی آن را به سمت فروپاشی کامل پیش خواهد برد.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند، کابینه لبنان دست کم تا یک هفته آتی؛ زمانی که میشل عون از سفرش به قطر بازگردد، فعالیتی نخواهد داشت و این امر همزمان با احتمال سفر پیش بینی نشده نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان به مصر صورت می‌گیرد.

بعید نیست روسای سه گانه مجددا به بررسی دلایلی ادامه دهند که منجر به تعلیق توافق حاصل شده در نشست بعبدا برای فعالسازی مجدد برگزاری نشست کابینه شود، آن هم پس از اینکه میشل عون وعده پیگیری اجرای این توافق را داد.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا