انواع تابع های کاربردی اکسل برای انجام محاسبات دقیق

برنامه اکسل، فرمول ها و توابع زیادی را در اختیار کاربر می گذارد تا بر حسب نیاز خود از آن ها بهره بگیرد و محاسبات دقیقی را انجام دهد. فرمول و تابع ها در اکسل موجب سریعتر انجام شدن محاسبات و تجزیه و تحلیل داده ها می شوند. با انواع تابع های کاربردی اکسل در این مطلب آشنا می شوید.

آشنایی با انواع تابع های کاربردی برنامه اکسل

با توجه به محبوبیت علم ریاضیات و کاربردهای فراوانی که دارد می توان برای محاسبه دقیق فرمول های متعدد و پیچیده آن از برنامه اکسل بهره برد و تجزیه و تحلیل داده ها را بدون اشتباه انجام داد. به عبارتی از آن جا که برنامه اکسل، برای کار با داده طراحی شده است، امروزه این نرم افزار با بهره وری وسیع در صنایع مختلف به کار گرفته می شود تا گزارش ها و بینش های تجاری را ارائه دهد.

اکسل از چندین برنامه داخلی پشتیبانی نموده که استفاده از آن را راحت تر می نماید. یکی از ویژگی های برجسته این برنامه، فرمول ها و تابع های فراوان و بی نظیرش می باشد که هر نوع محاسبه ای را به سرانجام می رسانند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع تابع های کاربردی و رایج اکسل آشنا نماییم.

پیش از پرداختن به انواع تابع های اکسل ابتدا به این موضوع اشاره می شود که دو واژه «فرمول» و «توابع» گاهی قابل تعویض می باشند. آن ها تقریبا ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند ولی در عین حال متفاوت هم می باشند. تفاوت اصلی آن ها در این است که فرمول با علامت مساوی شروع می شود و از توابع برای اجرای محاسبات پیچیده استفاده خواهد شد که به شکل دستی قابل انجام نیستند.

توابع در برنامه اکسل با اسامی همراه هستند که کاربرد مدنظر آن ها را منعکس می نمایند. فرمول عبارتی است که با مقادیر مشخص در سلول اکسل نوشته شده و محاسباتی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم و… را انجام می دهند.

برای ایجاد یک فرمول در اکسل، ابتدا علامت مساوی را در خانه مقصد (خانه اکسلی که نتیجه محاسبه در آن درج می شود) وارد کرده و بعد سلول هایی که باید در این فرمول استفاده شوند را انتخاب نموده ، در نهایت فرمول در خانه مقصد نمایش داده می شود.

برای دسترسی به توابع دو راه وجود دارد. اولی از طریق سربرگ home به کادر editing رفته و بعد روی فلش کوچک کنار گزینه نمایش داده شد Auto sum کلیک نموده تا کادر توابع نمایان شود.

راه دوم این است که به سربرگ formulas رفته و در کادر function library روی فلش کوچکی که در کنار گزینه Auto sum حضور دارد کلیک کرده تا توابع در کادری زیر این گزینه نشان داده شوند.

قابل ذکر است در اکسل آدرس های سلولی به دو شیوه نوشته و مورد استفاده قرار می گیرند. اولی آدرس دهی نسبی و دیگری آدرس دهی مطلق

در آدرس دهی نسبی موقعیت سلول نسبت به سلولی که فرمول در آن تایپ می شود نشان داده شده، به طور مثال آدرس b3 یک آدرس نسبی می باشد و در نوشتن این نوع آدرس اول نام ستون و بعد نام سطر نوشته می شود که در اینجا از تماس ستون b و سطر ۳ آدرس نسبی b3 ایجاد شده که در نوار فرمول درج می شود.

در آدرس دهی مطلق موقعیت مطلق یک سلول مشخص می شود. برای نوشتن این نوع آدرس، پیش از نام ستون و سطر مدنظر علامت دلار$ نوشته می شود.

انواع توابع کاربردی اکسل

توابعی که از روش اول قابل مشاهده هستند. به شرح زیر می باشند. و با کلیک روی فلش کوچک کنار گزینه Auto sum کادر آن ها نمایان می شود.

۱. تابع sum

این تابع کاربردی اکسل عملیات جمع داده ها را برای شما انجام می دهد. برای شروع، ابتدا سلول مقصد را مشخص نموده، سپس روی این گزینه کلیک کرده و با مشاهده کلمه sum در خانه مدنظر؛ حالا کافی است که محدوده سلول های انتخاب شده را درگ نموده تا عملیات جمع روی آن ها صورت بگیرد.

۲. تابع average

این تابع عملیات میانگین گیری از داده ها را انجام می دهد. برای میانگین گرفتن از داده ها اول سلول مقصد را مشخص کنید و گزینه average را انتخاب کنید. مشاهده می کنید که این کلمه در سلول مقصد نوشته شده و حالا کافی است محدوده سلولی یا سلول های مدنظر را انتخاب نمایید تا میانگین این داده ها گرفته شود.

۳. تابع count

تابع کاربردی count سلول های عددی در اکسل را شمارش می کند. برای شروع ابتدا سلول مقصد را انتخاب کرده و بعد روی این گزینه کلیک کنید. خواهید دید که کلمه count در سلول مقصد تایپ شده است. اکنون سلول های مدنظر را انتخاب کنید تا فرایند شمارش سلولی روی آن ها اجرا شود. لازم به ذکر است در این روش ، سلول های خالی و دارای متن مورد شمارش قرار نمی گیرند.

۴. تابع min

به کمک این تابع کاربردی اکسل می توانید کمترین مقدار را در داده های خود پیدا کنید. برای شروع، اول سلول مدنظر را مشخص کنید و بعد این گزینه را انتخاب کنید. مشاهده می کنید که کلمه min در سلول مقصد نوشته شده و در ادامه سلول های انتخابی را درگ کرده تا کمترین مقدار داده در این سلول ها در سلول مقصد درج شود.

۵. تابع max

تابع max بیشترین مقدار داده را نشان می دهد. مشابه قبل سلول مقصد را انتخاب کرده بعد روی این گزینه کلیک کنید. سپس با انتخاب محدوده سلولی یا درگ کردن آن بیشترین مقدار داده را در خانه مقصد خواهید دید. به طور مثال در تصویر زیر میزان فروش ماه های مختلف یک سال وجود دارد. برای تعیین پرفروش ترین ماه در سلول c1 از تابع max استفاده می شود.

قابل ذکر است این تابع در بخش توابع آماری وجود دارد ولی برای دسترسی سریعتر در قسمت Auto sum هم نمایش داده می شود.

۶. more function

برای دیدن توابع بیشتر در کادر نمایان شده از گزینه Auto sum باید روی این گزینه کلیک کنید.

در ادامه این مطلب؛ توابعی که از روش دوم قابل مشاهده هستند. ارائه می شوند. function library یا کتابخانه توابع گروه وسیعی از تابع های کاربردی را در اکسل شامل می شود. برای مشاهده این گزینه از نوار ابزار بالای برنامه به سربرگ formula رفته و در سمت چپ این سربرگ با کادر function library روبرو خواهید شد. این توابع گزینه های زیادی دارد از جمله:

۱. Auto sum

این تابع جمع خودکار و سریع داده ها را از طریق انتخاب محدوده سلولی و محاسبه آن ها انجام می دهد.

۲. Recently Used

این گزینه همه تابع هایی که اخیرا از آن ها استفاده کرده اید را نمایان می سازد.

۳. Financial

این تابع به محاسبه داده های مالی می پردازد.

۴. logical

با این گزینه ، درست ، غلط و ..  محاسباتی مشخص می شود.

۵. text

توابعی که بر متن مبتنی هستند.

۶. Date&Time

تابع های مبنی بر تاریخ و زمان را محاسبه می کند.

۷. تابع Lookup & Refrenc

این تابع یکی از کاربردی ترین  تابع های اکسل می باشد که به آن تابع جستجو و مرجع گفته می شود. تابع Lookup & Refrenc مقداری را در ستون اول از جدول آرایه جستجو کرده و مقدار تابع متناظر در همان سطر موجود در ستون دیگر را بازمی گرداند.

۸. Math & Trig

دارای تابع های ریاضی است و در ادامه باید اشاره کرد همه این توابع دارای زیر مجموعه هستند که با کلیک روی فلش کوچک کنار آن ها می توان از کادر نمایان شده تابع مدنظر را انتخاب کرد.

زیر مجموعه توابع اکسل

همانطور که اشاره شد در بخش formula برخی توابع دارای زیر مجموعه هایی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

۱.تابع IF

این تابع در قسمت توابع منطقی یا Logical در زبانه formulas حضور دارد. تابع IF یک تابع منطقی می باشد که یک یا چند شرط را بررسی نموده و اگر همه شروط برقرار بود، عبارتی را که مشخص شده و اگر حداقل یکی از شرط ها برقرار نباشد عبارت مشخص شده دیگری را نشان می دهد. برای دسترسی به این تابع مشابه تصویر زیر عمل کنید.

۲.تابع MDETERM

این تابع ریاضی جهت محاسبه دترمینان یک ماتریس به کار می رود. شرط محاسبه دترمینان مساوی بودن تعداد ستون و سطر ماتریس می باشد. در حقیقت دترمینان فقط در ماتریس های مرجعه قابل محاسبه می باشد.

۳.تابع MMULT

تابع MMULT جهت ضرب دو تابع در هم استفاده می شود. شرایط ضرب دو تابع به این صورت است که تعداد ستون ماتریس اول باید با تعداد سطر ماتریس دوم مساوی باشد. تعداد سطر ماتریس حاصلضرب برابر است با تعداد سطر ماتریس اول و تعداد ستون آن برابر است با تعداد ستون ماتریس دوم.

۴.تابع MINVERSE

این تابع جهت محاسبه و تشکیل ماتریس معکوس یک ماتریس مورد استفاده قرار می گیرد.

۵. تابع TIME

از این تابع برای ثبت زمان در یک سلول یا تابع دیگر استفاده می شود. اگر بخواهید در سلول A1 ساعت ۱۲:۲۳:۱۴ را درج کنید. کافی است مشابه تصویر زیر تابع TIMEرا فراخوانی کنید.

در کادر گشوده شده این تابع، ساعت مورد نظر را وارد کرده و روی گزینه OK کلیک کنید.

۶. تابع VLOOKUP

این تابع در ستون نخست یک محدوده یا جدول به جستجو پرداخته و بعد از پیدا کردن مورد جستجو، داده موجود را در همان سطر ولی در ستون های دیگر جدول نمایش می دهد.

۷.تابع TRANSPOST

این تابع داده های عمودی را به افقی و افقی را به عمودی تبدیل می کند. برای این کار محدوده مدنظر برای ایجاد جدول جدید را انتخاب کنید. بعد در زبانه FORMULAS از بخش توابع Lookup & Refrenc تابع TRANSPOST را فرا بخوانید.

۸.تابع DB

برای محاسبه  استهلاک یک دارایی به روش نزولی باید به تابع DB رجوع کرد. این تابع در قسمت فرمول های مالی اکسل حضور دارد.

۹.تابع DDR

از این تابع جهت محاسبه استهلاک به روش نزولی مضاعف استفاده می شود. ورودی های این تابع تقریبا مشابه تابع DB  می باشد. با این فرق که این تابع دارای کادری به نام FACTOR برای تعین ضریب مضاعف شدن است.

۱۰.تابع DATE

توسط این تابع به درج تاریخ در سلول ها و دیگر توابع پرداخته می شود. تابع DATE در قسمت DATE & TIME حضور دارد که پیشتر اشاره شد. برای درج یک تاریخ میلادی در یک سلول، اول آن سلول را فعال نموده و بعد مشابه تصویر تابع DATE را فرا بخوانید.

۱۱.تابع FACT

تابع FACT یا فاکتوریل برای محاسبه مقدار فاکتوریل یک عدد استفاده می شود. به طور مثال برای محاسبه فاکتوریل عدد ۸ در سلول A1 باید در کادر NUMBER این تابع عدد ۸ را قرار بدهید و روی گزینه OK کلیک نمایید.

۱۲.تابع RATE

از تابع RATE برای محاسبه نرخ بهره یک وام یا تعداد اقساط و مبلغ قسط مشخص استفاده می شود. درصد بهره محاسبه شده از طریق این تابع، برای هر دوره قسط می باشد. به طور مثال اگر در سال ۱۲ قسط دارید و حاصل این تابع ۲ درصد شده است، نرخ بهره سالانه ۲۴ درصد(۲*۱۲) می باشد.

۱۳.تابع XIRR

این تابع نرخ بازده داخلی یک پروژه را که در آن فاصله های زمانی بین تاریخ های دریافت و پرداخت برابر نباشد، محاسبه می کند. ورودی های این تابع مشابه تابع IRR بوده بعلاوه در این تابع باید تاریخ ها هم وارد بشوند.

پس از آشنایی کامل با تابع های کاربردی اکسل جهت آشنایی با فرمول نویسی در اکسل و پرینت گرفتن در اکسل می توانید به سراغ لینک های مدنظر بروید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga