پرنده رباتیک با توانایی بی‌نظیر در گرفتن شاخه‌ درختان

پرنده رباتیک،اخبار اختراعات جدید،خبرهای اختراعات جدید

مهندسان با الهام از پرنده شکاری شاهین، رباتی ساخته‌اند که قادر به بلند شدن، نشستن و گرفتن شاخه‌هاست و درست مانند یک پرنده واقعی می‌تواند اشیاء را در هوا بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، این پرنده رباتیک توسط گروهی در دانشگاه استفورد (Stanford University) ساخته شده و “اسنگ” (SNAG)  نام گرفته است. این ربات به جای استخوان یک سازه اسکلتی دارد که به وسیله چاپگر سه‌بعدی تولید شده و به جای ماهیچه و تاندون، موتور و نخ ماهیگیری دارد.

 

به لطف یک کوادکوپتر که به آن متصل شده این ربات می‌تواند پرواز کند، اشیاء را بگیرد و با خود حمل کند.

 

“اسنگ” که دارای دوربین و حسگر است را می‌توان برای نظارت بر تغییرات جوی، حیات وحش و اکوسیستم طبیعی مورد استفاده قرار داد از کاربردهای آن می‌توان به پیشگیری از آتش‌گرفتن جنگل‌ها و انجام عملیات جستجو و نجات اشاره کرد.

 

آزمایش‌هایی که به تازگی بر روی این ربات در جنگل‌های اورگون انجام شده نشان می‌دهد که این پرنده به وسیله پنجه‌های سه‌بعدی خود قادر به بلند شدن از روی شاخه‌ها و فرود بر روی آن‌ها است.

 

پرنده رباتیک،اخبار اختراعات جدید،خبرهای اختراعات جدید

“اسنگ” مانند یک پرنده واقعی می‌تواند انرژی فرود بر روی شاخه را دریافت کرده و آن را تبدیل به نیرویی برای گرفتن شاخه کند. این ربات با مکانیسمی مشابه،  قادر به گرفتن اجسامی مثل کیسه لوبیا و توپ تنیس است.

 

جزئیات ساخت این ربات در مجله‌ “Science Robotics” به چاپ رسیده است.

 

“ویلیام رودریک” (William Roderick)، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه استنفورد می‌گوید: تقلید از نحوه پرواز و فرود پرندگان کار آسانی نیست. پرواز و فرود این حیوانات پس از سال‌ها تکامل حتی در مناطق پیچیده و شاخه‌های متنوع به نظر آسان می‌رسد.

 

“اسنگ” مشابه پرندگان واقعی دو پا دارد که به صورت مجزا حرکت می‌کنند. این پرنده رباتیک یک ساختار اسکلتی محکم مانند استخوان دارد.

 

پرندگان قادر به نشستن بر روی هر نوع شاخه‌ای هستند فرقی نمی‌کند این شاخه‌ها محکم باشند، مرطوب باشند یا پوشیده از خزه باشند. تقلید از این توانایی پرندگان برای مهندسین بسیار جالب بود.

 

آن‌ها می‌گویند که “اسنگ” به بهبود توانایی ربات‌های پرنده کنونی کمک می‌کند. ربات‌هایی که توانایی‌های محدودی در گرفتن اجسام در دنیای واقعی دارند.

 

این پرنده رباتیک قادر به گرفتن مواد مختلفی از جمله چوب، فوم، کاغذ سنباده و تفلون خواهد بود.

 

هر یک از پاهای “اسنگ” دارای یک موتور برای حرکت به سمت جلو و عقب است و موتور دیگری برای انجام فرآیند گرفتن اشیاء دارد.

 

زمانی که “اسنگ” روی یک شاخه فرود می‌آید، مچ پای آن قفل می‌شود و یک شتاب‌سنج بر روی پای راست یک الگوریتم تعادلی برای تثبیت آن فعال می‌کند. “رودریک” با ثابت نگه داشتن “اسنگ”، توانایی این ربات را در گرفتن اجسام در هوا از جمله طعمه ساختگی، کیسه لوبیا و یک توپ تنیس بررسی و تایید کرد و در نهایت این ربات را برای اجرای یک آزمایش واقعی به جنگل برد.

 

 

Beytoote