راهکارهای که به تقویت مهارت گوش دادن کمک می کنند

مهارت گوش دادن جزو دسته های مهمی از مهارت ها می باشد. این مهارت با استفاده از تمرین و تکرار زیاد ایجاد می شود. همانطور که می دانید این دسته از مهارت ها در رشد روابط اجتماعی ما می تواند مهم باشد. اما برای تقویت مهارت گوش دادن از چه تکنیک هایی می توان استفاده کرد؟ برای این منظور در اولین گام باید سعی کنید، تا در روابط خود کمی صبورتر باشید. از سویی همدلی کردن با دیگران، توجه کردن به لحن گوینده، سوال پرسیدن، ارتباط چشمی و … می تواند در رشد این دسته از مهارت ها نقش بسیار مهمی داشته باشد.

تاثیر مهارت گوش دادن

راهکارهای تقویت مهارت گوش دادن

چگونه می توانیم مهارت های اجتماعی را افزایش دهیم؟ افرادی که مهارت بالایی در گوش دادن دارند، اغلب در روابط شغلی و روابط اجتماعی خود نیز به موفقیت می رسند. این مهارت ها در کیفیت روابط ما تاثیر بسزایی دارد، و مهم تر اینکه می توانید با تمرین و تکرار این مهارت ها را ارتقا دهید. این دسته از مهارت ها برای دانش آموزان نیز نقش حیاتی دارد. دنش آموزان و کودکانی که به درجه بالای تحصیلی و علمی دست پیدا می کنند، اغلب دارای مهارت بالایی در گوش دادن هستند.

مهارت گوش دادن در بزرگسالان

تعریف مهارت گوش دادن؟

شاید در همین اول راه از خودتان بپرسید که مهارت گوش دادن به چه مهارت هایی گفته می شود؟ و چه تاثیراتی دارد؟ مفهوم حقیقی این مهارت یعنی زمانی که فرد با کسی در حال صحبت کردن و حرف زدن است، بتواند مفاهیم کلیدی و اصلی را از صحبت های او برداشت کند. این مهارت گامی بالاتر از شنیدن معمولی و ساده است. شما برای دستیابی به این مهارت نیازمند درگیری های ارتباطی بیشتر هستید. افرادی که دارای این مهارت نیستند، درک درستی از مفاهیم صحبت های یکدیگر ندارند.

تکنیک مهارت گوش دادن

تفاوت گوش دادن و شنیدن:

همانطور که پیش از این اشاره شد، شنیدن و گوش دادن دو فرایند متفاوت هستند. گوش دادن یک رفتار و فرایند اختیاری محسوب می شود. در این فرایند دقت کردن، تمرکز کردن و توجه کردن اهمیت زیادی دارد. هدف اصلی در گوش دادن فرایند انتقال پیام ها و درک مطلب است. شنیدن یک امر غیر ارادی به شمار می آید، که فیزیولوژیکی است. در شنیدن فرد توجه و تمرکز کافی ندارد، و تنها صداها را می شنود.

رشد مهارت گوش دادن

فایده مهارت گوش دادن:

تقویت مهارت گوش دادن چه فوایدی دارد؟ مهارت گوش دادن در بخش های مختلفی از زندگی فرد تاثیرگذار هستند. در زندگی اجتماعی این مهارت اهمیت بیشتری پیدا می کند. از مهم ترین فواید گوش دادن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برداشت صحیح، درست فهمیدن و درک خوب از پیام ها
  • تمرکز کردن روی صحبت های افراد و درک مطلب
  • تشویق افراد به بیان نظرات صادقانه
  • بالا بردن سطح روابط اجتماعی
  • تقویت روابط فردی با دیگران
  • افزایش سطح تفاهم های اجتماعی و کمتر شدن تفاوت ها
  • پیشگیری از سوء تفاهم
  • بالا بردن قدرت یادگیری
  • بالا بردن خودآگاهی و بیشتر شدن شناخت نسبت به دیگران

مهارت گوش دادن

بالا بردن مهارت گوش دادن:

برای اینکه به یک شنونده خوب تبدیل شوید، باید تمرین و تکرار را فراموش نکنید. این دسته از مهارت ها همانند مهارت های فن بیان هستند. شما با تکرار کردن و تمرین می توانید این دسته از مهارت ها را به راحتی کسب  کنید. در ادامه این مقاله به تکنیک های بیشتری برای بالا بردن مهارت گوش سپاری اشاره خواهیم کرد.

صبور بودن:

زمانی که شخصی در حال صحبت کردن می باشد، باید با دقت بیشتری به صحبت های او گوش کنید. در این صورت می توانید با دقت بیشتری مفاهیم صحبت های او را دریافت کنید. یکی از مهم ترین نکات در این زمینه قطع نکردن صحبت های فرد است. شما باید اجازه دهید، تا فرد مقابل شما صحبت های کامل خود را انجام دهد. در این صورت آن فرد احساس می کند، که از سوی شما مورد توجه و درک قرار گرفته است.

راه های تقویت مهارت گوش دادن

همدلی:

یکی دیگر از گام های مهم برای تقویت مهارت گوش دادن همدلی است. برای این منظور باید از زاویه دید فرد به قضیه نگاه کنید. سعی کنید، را جای فرد مقابل بگذارید. برای این منظور باید هیجانات فرد مقابل خود را بشناسید، و خودتان را در جایگاه او قرار دهید. بهتر است، شرایط فرد مقابل خود را بهتر درک کنید. راه های شناخت احساسات و درک حالت ها و هیجانات درونی انسان می توانید به لینک مراجعه کنید.

سوال پرسیدن:

برای بهبود یافتن این مهارت ها باید خودتان را موظف کنید، که به صحبت های دیگران گوش دهید، و از آن ها سوال بپرسید. سوال پرسیدن به نوعی می تواند در این روابط کمک کننده باشد. برای عکس العمل نشان دادن به این صحبت باید از آن ها سوال بپرسید. در زمانی که در صحبت های فرد مقابل دچار ابهام شدید، حتما این ابهام ها را برطرف کنید. ابهام داشتن موجب حواس پرتی می شود.

اهمیت مهارت گوش دادن

توجه به لحن گوینده:

توجه کردن به لحن و حجم صحبت های فرد گوینده نیز یکی دیگر از موارد مهمی است، که باید به آن ها توجه کنید. لحن صحبت ها می تواند به نوعی مفاهیم را نشان دهد. زیر و بم بودن صدا، آرام یا بلند بودن آن یکی دیگر از مواردی است، که می تواند مفاهیم صحبت ها را به شما منتقل کند.

توانایی گوش دادن در کودکان:

این مهارت در کودکان و در دانش آموزان نیز اهمیت زیادی دارد. برای تقویت مهارت گوش دادن در کودکان می توانید، فیلم ها و بازی ها را در اختیار آن ها قرار دهید. تمرین های ساده در این زمینه نیز می تواند کمک کننده باشد. این مهارت ها از همان سنین ابتدایی دارای اهمیت است. برای اینکه کودکان در بزرگسالی دارای روابط سالم و سازنده ای باشید، باید این مهارت ها را در اختیار آن ها قرار دهید. این مهارت ها شامل گوش دادن طبیعی، قصه گویی، شعرخوانی، گوش دادن به صدای دوستان، گوش دادن به فیلم و … می باشد.

مهارت گوش دادن چیست

تقویت فن بیان با چند تکنیک نیز می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. در لینک نیز می توانید، با این تکنیک ها بیشتر آشنا شوید. مهارت های فن بیان نیز می توانند در رشد روابط اجتماعی فرد تاثیرگذار باشند. همانطور که می دانید، مهارت های فن بیان در روابط اجتماعی و زمینه های شغلی و تحصیلی نیز اهمیت زیادی دارند.

منبع : آرگا

برچسب :

arga