موزه قاجار تبریز عمارت باشکوه امیر نظام گروسی

موزه قاجار تبریز یکی از موزه های تاریخی قدیمی در ایران است. این موزه از مهم ترین جاذبه های دیدنی شهر تبریز به شمار می آید. قدمت این بنا به دوران قاجاریه باز می گردد و به دلیل جذابیت های فرهنگی خود می تواند مورد توجه باشد. این شهر یکی از مقاصد کلان گردشگری است. این عمارت از نظر معماری که دارد، بسیار ارزشمند و محبوب می باشد. این موزه خانه امیر نظام گروسی است و یکی از عمارت های باقی مانده از زمان قاجاریه می باشد. این عمارت توسط یکی از بزرگ مردان سیاسی در زمان ناصرالدین شاه بنا شده است.

جاذبه های موزه قاجار

موزه قاجار تبریز را بشناسید

خانه امیر نظام گروسی یکی از خانه های تاریخی و قدیمی است که از زمان قاجاریان باقی مانده، این خانه و عمارت در دوران سقوط دولت قاجار و در زمان پهلویان به عنوان اداره دارایی و اداره فرهنگ مورد استفاده بوده است. این ساختمان امروزه یکی از بناهایی محسوب می شود که از زمان قاجاریان باقی مانده است. قسمت هایی از این بنا در حال حاضر تخریب شده است. این موزه از مکان های دیدنی تبریز به شمار می آید که در سفر به این شهر می توانید از جاذبه های آن دیدن کنید.

حوض موزه قاجار

در سال ۱۳۷۰ این بنا به عنوان سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و با مرمت کاری های صورت گرفته در سال ۱۳۸۵ به یک موزه تبدیل شده است. این عمارت در سال ۱۳۷۰ نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. موزه قاجار تبریز در یکی از محله ای قدیمی این شهر با نام ششگلان قرار دارد. در این خیابان خانه های قدیمی می بینید که ارزش تاریخی دارند.

معرفی امیر نظام گروسی:

حسن علی گروسی یا امیر نظام گروسی از کردهای معروف شهر بیجار است که سیاستمداری مشهور و یکی از نویسنده های متبحر در زمان قاجاریان می باشد. او برای مدتی وزیر فوائد عامه در حکومت ناصرالدین شاه بوده و بعدها نیز به سمت وزیر مختار انگلیسی و سفیر ایران در کشور فرانسه و عثمانی ها منصوب شده است. او به عنوان اولین فردی شناخته می شود که ماشین ضرب سکه را وارد ایران کرده است. او همچنین در تاسیس برخی از مدارس شهر نیز مشارکت داشته است.

موزه قاجار تبریز

امیر نظام گروسی از فعالان حوزه سیاسی و فرهنگی در دوران خود بوده است. این خانه نیز عمارتی بوده که به دستور او ساخته شده و در زمان پهلویان نیز به یکی از اداره های دولتی تبدیل شده است. این بنا در حال حاضر نیز یکی از موزه های مشهوری است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را از نقاط مختلفی به سوی خود جذب می کند.

آشنایی با معماری موزه:

یکی از جذاب ترین بخش های موزه قاجار تبریز آشنایی با معماری های آن می باشد. مساحت این بنا ۳۰۰۰ متر مربع است و ساختمان آن نیز دارای دو طبقه می باشد. این بنا دارای ایوانی با ۱۶ ستون است. سرستون های زیبا یکی از مهم ترین بخش های این بنا محسوب می شوند که دارای معماری زیبا و ویژه ای هستند. این عمارت دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی است. باغچه ها و حوض ها نیز دور تا دور این بنا را احاطه کرده اند.

آشنایی با موزه قاجار

زیبایی این بنا به دلیل معماری قجری است. این بنا در فصل های مختلفی از سال دارای جذابیت های منحصر به فردی می باشد. به ویژه در فصل بهار با جوانه زدن شکوفه های بهاری می توانید از مناظر زیبایی بازدید کنید. حوض پر از آب این بنا نیز چشم انداز ویژه تری را برای شما نمایش می دهد. شما با بازدید از این بنا قطعه ای از بهشت را مشاهده می کنید.

یکی از بخش های جذاب  در معماری این موزه قجری شیشه های مشبکی است که برجسته ترین ویژگی های معماری یک بنای قجری محسوب می شود. شیشه های این عمارت بیش از هر چیزی جلوه دارد. این بنا و پنجره های آن از دید نظاره گران بسیار جالب توجه و دیدنی هستند.

شیشه های موزه قاجار

با وارد شدن به این بنا می توانید گچ بری ها و آیینه کاری های داخل این بنا را نیز مشاهده کنید. این بخش ها نیز نمونه ای معماری ایرانی را نشان می دهند. همچنین گچ بری های بیرونی این بنا می تواند جلب توجه کند. حوض بزرگی که در این خانه می بینید، به همراه ستون های آجری آن دارای زیبایی زیادی هستند. آجرکاری ها نیز یکی از بخش های این بنا به شمار می آیند. و اصالت زیادی به این بنا بخشیده است. این موزه نیز دارای تالارهای متعددی می باشد.

موزه قاجار کجاست

تالارهای موزه:

موزه قاجار تبریز یکی از موزه های دیدنی در ایران است. این بنا دارای تالارهای مختلفی می باشد. طبقه اول شامل ۷ تالار است و نام های بافته، سکه، چینی، موسیقی، آبگینه، فلزات، خاتم و … دارد. این بخش های مختلف در بنا دارای جذابیت های تاریخی زیادی برای بازدیدکنندگان هستند. یکی دیگر از بخش های موزه که می تواند مورد توجه شما قرار بگیرد، در طبقه زیرزمینی آن قرار دارد.

نمای موزه قاجار

زیر زمین این عمارت دارای ۶ تالار است. تالار سنگ، رجال، اسلحه، فرامین، معماری و فانوس از تالارهای مهم در این بخش از عمارت محسوب می شوند. این موزه دارای امکانات مختلفی است. امکانات رفاهی که در این بخش از موزه وجود دارد، برای بازدیدکنندگان امکان راحتی بیشتری را فراهم کرده است. از مهم ترین امکانات رفاهی در این موزه می توان به سرویس بهداشتی، نمازخانه کوچک، فروشگاه صنایع دستی، بوفه و راهنما اشاره کرد.

نمای درونی موزه قاجار

بازدید از موزه:

این موزه در شهر تبریز و در محله ششگلان، نزدیک بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار قرار گرفته است. بازدید از این موزه همه روزه و در ساعت ۹ تا ۱۸ برای عموم آزاد می باشد. هزینه ورودی به این موزه سه هزار تومان است. این موزه شامل بخش های مختلفی می باشد. تالارهای گوناگونی که در این عمارت دیده می شود، از جذابیت های زیادی برای بازدیدکنندگان برخوردار است.

این موزه یکی از دیدنی های تبریز برای گردشگران محسوب می شود. جذابیت های فرهنگی و تاریخی این بنا موجب شده تا به یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر برای علاقه مندان تبدیل شود. خانه تاریخی نوریان نیز یکی از بناهای تاریخی و قدیمی متعلق به دوران قاجار می باشد. این بنا از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. شما در این بنا نیز می توانید با نمونه ای از معماری های دوران قاجاریه بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga