افزایش عمر گل شاخه بریده و راه ماندگاری بیشتر گل

همانطور که می دانید گلهای شاخه بریده باعث ایجاد فضای سبز طبیعی در منزل های کوچک و به دور از طبیعت امروزی می شوند اما برای نگهداری بهینه و افزایش طول عمر گل شاخه بریده بایستی از روش های نگهداری آن آگاه شوید.

آشنایی با عمر گل شاخه بریده

امروزه به خاطر ماشینی شدن زندگی ها و دوری از طبیعت مردم به دنبال راهی برای وارد کردن فضای سبز و گیاهان گلدار به درون خانه و زندگی خود هستند که یکی از بهترین این راهکارها خرید گلهای شاخه بریده و گلهای زینتی در مراسم و مناسبت های متفاوت خواهد بود.

چگونگی افزایش گل شاخه بریده

بهتر است بدانید که بسته بندی و عرضه گل های شاخه بریده به بازار بستگی به سلیقه خریداران و تقاضای بازار در هر منطقه دارد و پرطرفدار ترین گل های شاخه بریده که جدا از پایه مادری به بازار نیز عرضه می شوند شامل انواع رز ها، انواع میخک، زربرا، ارکیده، گل داوودی، ارکیده، گلایول، زنبق ها، لاله، گل مریم، آنتوریم، پرنده بهشتی، سوسن، نرگس و گل میمونی خواهند بود.

توجه داشته باشید که طول عمر گلهای شاخه بریده معمولا محدود است و به همین خاطر تنها برای بازار های تجاری نزدیک پرورش داده می شوند تا به سرعت به دست مصرف کنندگان برسند. به خاطر طول عمر محدودی که این گلهای شاخه بریده دارند نگهداری از آن ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود به گونه ای که اگر در شرایط مطلوب مورد مراقبت قرار بگیرند از بالاترین کیفیت خود برخوردار خواهند شد.

با وجود اینکه برای افزایش عمر گل شاخه ای یا گل شاخه بریده راه های زیادی وجود دارد اما اغلب این راهکار های پشتوانه ای علمی ندارند و عمدتا بر اساس تجربیات افراد دهان به دهان چرخیده و به ما رسیده است. به صراحت می توان گفت که هر روش برای تمامی گل ها جوابگو نیست و ممکن است برای هر گل نتیجه متفاوتی در بر داشته باشد.

راهکار های موثر برای زیاد شدن عمر گل ها

راهکارهای افزایش طول عمر

با این حال به منظور افزایش طول عمر گلهای شاخه بریده سعی داریم تا در ادامه به بیان برخی از راهکارها و روش های موثر به صورت کامل بپردازیم.

  • تزئینات و اضافات را جدا نمایید:

توصیه می شود که پیش از هر کاری تمام اضافات پیچیده شده به دور دسته گل خود را جدا کنید. در واقع روبان، سیم، کاغذ، و اسفنج و هر چیز دیگری که مانع رسیدن هوا به گل ها شود بایستی به صورت کامل جدا گردد. پس از اینکه گل ها را آزاد کردید بایستی انتهای ساقه ها را کمی کوتاه کنید و سپس آن ها را در یک گلدان قرار دهید.

سپس درون گلدان آب بریزید و البته هرگز نباید آن را از آب پر کنید زیرا انجام این کار باعث گندیدگی ساقه ها خواهد شد. بهتر است هر چه سریع این راهکار را انجام دهید تا گیاهتان شادابی بیشتری داشته باشد.

خصوصیات بارز گل های شاخه بریده

  • آب گلدان را مرتبا تعویض نمایید:

توجه داشته باشید برای اینکه عمر گل هایتان بیشتر شود بایستی آب گلدان را هر سه روز یک مرتبه تعویض نمایید. و بعد ظرف حاوی گل ها را با آب و مواد سفید کننده به خوبی بشویید و دقت داشته باشید که هیچ اثری از مواد سفیدکننده بر روی گلدان باقی نماند.

پس از پایان شستشو مجددا ظرف را پر از آب کنید و یک الی دو قطره ماده سفیدکننده به آب گلدان اضافه نمایید(نیاز به نگرانی نیست چون این مقدار از مایع سفید کننده هیچ آسیبی به گیاهتان وارد نخواهد کرد). در واقع اضافه کردن این مایع به گلدان باعث می شود تا تمام باکتری های مضر درون آب از بین بروند و نتوانند آسیبی به گل ها وارد کنند. توصیه می شود آبی که در گلدان می ریزید حتما ولرم باشد زیرا آب سرد مورد پسند گل ها نخواهد بود.

  • برگ های اضافه را برش دهید:

بهتر است تا نصف ظرف را آب کنید و برگ های اضافی را که درون آب قرار می گیرند از شاخه ها جدا نمایید به گونه ای که هیچ برگی درون آب قرار نگیرد. همچنین می توانید گل های پژمرده شده را نیز از دیگر گل ها جدا نمایید. توصیه می شود تنها زمانی گلدان را پر از آب کنید که شاخه ها چوبی باشند زیرا چوب یک جاذب خوب برای آب است و با مرطوب شدن ساقه، گل ها نیز بانشاط تر خواهند ماند.

چگونگی برش برگ های اضافه گیاه

  • انتهای ساقه ها را به شکل اریب برش دهید:

یکی از راهکارهای موثر در افزایش عمر گلهای شاخه بریده این است که پیش از قرار دادن دوباره گل ها درون گلدان، ساقه ها را به شکل اریب برش دهید. این کار را بهتر است با استفاده از یک چاقو تیز یا قیچی ضد عفونی شده انجام دهید. به طور کلی برش اریب وارد در انتهای شاخه گل ها باعث می شود تا آب و مواد غذایی به راحتی وارد آوند ها شود و در نهایت به دیگر قسمت های گل برسد.

  • گل ها را از منایع حرارتی و نور مستقیم خورشید دور کنید:

توصیه می شود که گل های شاخه بریده را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت نمایید زیرا نور خورشید باعث می شود که آب درون گل ها زودتر تبخیر شده و در نهایت گل های خیلی زودتر پژمرده شوند. همچنین نگهداری از گیاهان در کنار شوفاژ و بخاری و دستگاه های تهویه هوا نیز ممنوع خواهد بود.

  • گل ها را در کنار میوه ها قرار ندهید:

یکی دیگر از اصول موثر در افزایش طول عمر گل شاخه بریده این است که به هیچ وجه گل ها و میوه ها را در کنار یکدیگر قرار دهید زیرا میان این دو اصلا دوستی خوبی دیده نمی شود. اگر می خواهید گل هایتان دیر تر پژمرده شوند بایستی آن ها را از سبد یا ظرف میوه ها دور نگه دارید زیرا میوه ها گاز اتیلن تولید می کنند و این گاز اصلا برای گل ها خوشایند نیست و باعث پژمردگی آن ها خواهد شد.

اصول مراقبت از گل های شاخه بریده

  • کیسه بساک را از گل ها جدا نمایید:

همانطور که می دانید اغلب گل هایی که به عنوان گل های شاخه ای به فروش می رسند دارای پرچم هستند. این دانه های گرده ای شکل درون یک کسه به نام بساک در قسمت بالایی گل واقع شده است که شما بایستی وقتی گل ها کاملا شکوفا شدند این کیسه بساک را از شاخه جدا نمایید.

در اغلب موارد وجود این کیسه می تواند باعث پژمردگی سریع تر گل های شاخه بریده شود. در واقع شما با انجام این کار به افزایش طول عمر گل های داخل گلدان کمک شایانی خواهید کرد.

منبع : آرگا

arga