حالت تهوع صبحگاهی و روش های درمان آن

اغلب افرادی که دارای حالت تهوع صبحگاهی می باشد، در ابتدا شاید چندان از علت ایجاد این مشکل آگاه نباشند و تنها علت آن را مسمومیت غذایی و یا استرس بیان کنند. اما عواملی دیگری نیز در بروز آن دخیل می باشد، که در ادامه با این عوامل و روش های درمان حالت تهوع آشنا خواهید شد.

درمان تهوع صبحگاهی

عوامل ایجاد حالت تهوع صبحگاهی و روش های رفع آن

از مهمترین عوامل ایجاد حالت تهوع در صبح ابتلا به یبوست بخصوص در کودکان، مسمومیت غذایی، کتواسیدوز دیابتی(عوارض حاد دیابت) می باشد. همچنین معمولا زنان باردار نیز با این مشکل رو به رو می باشند. البته موارد دیگری نیز در بروز آن نقش دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم.حالت تهوع ناشی از مسمومیت غذایی، با اسهال، درد شکم، تب، احساس ضعف، لرز، استفراغ و تهوع همراه است.

۱. کتواسیدوزدیابتی نیز علاوه بر ایجاد حالت تهوع، دارای علائمی همچون تکرر ادرار، تشنگی زیاد و خشکی دهان می باشد.

۲. یبوست نیز باعث حالت تهوع، درد شکم و سفت شدن مدفوع می گردد.

۳. بیماری های دستگاه گوارش نظیر زخم معده، ورم روده و معده، التهاب مری با علائمی همچون درد شکمی، نفخ، گاز معده، اسهال، استفراغ، تهوع و درد قفسه سینه همراه است.

۴. ابتلا به بیماری افسردگی به ویڗه در بزرگسالان و همچنین اختلال اضطراب فراگیر و ترس شدید(حمله پانیک) نیز باعث بروز حالت تهوع صبحگاهی می گردد.

حالت تهوع صبحگاهی

۵. مصرف آرام بخش ها دارای عوارضی همچون دو بینی، تهوع، ضعف عضلانی، سرگیجه و خواب آلودگی می باشد.

۶. حرص خوردن بیش از اندازه و همچنین غم واندوه زیاد به خاطر از دست دادن یک نفر نیز می تواند حالت تهوع در هنگام صبح را تشدید نماید.

۷. ابتلا به بیماری آماس گوش درونی، سرطان پانکراس، سوء مصرف و وابستگی به مواد مخدر از دیگر عوامل حالت تهوع در صبح است.

۸. همچنین هپاتیت نوع A و B، گرمازدگی، تنگی پیلور در نوزادان و ایلئوس روده ممکن است از عوامل بروز حالت تهوع باشند.

روش های درمانی برای رفع حالت تهوع

  • سنجد به دلیل طبیعت خشک و سردش و همچنین دم کرده پوست پرتغال راه حل های دیگری برای درمان حالت تهوع می باشند. روش دم کردن پوست پرتغال به این شکل است که داخل مقداری آب جوش به میزان ۱ قاشق غذاخوری پوست خرده شده این میوه را بیاندازید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه این دمنوش را میل نمایید.

فواید دمنوش پوست پرتغال

  • مصرف سماق برای بهبود بیماری های سیستم گوارشی(به ویژه روده بزرگ) و رفع بی اشتهایی و تهوع مفید می باشد.
  • آب لیمو ترش، تمر هندی، رب انار و زرشک فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند که یکی از این مزیت ها کمک به رفع حالت تهوع می باشد. افراد مبتلا به حالت تهوع در صبح برای استفاده از زرشک باید در طول روز، ۲ گرم از آن را در ۳ نوبت مصرف نمایند.

فواید زرشک برای رفع حالت تهوع

  • مصرف ۱ گرم زنجبیل تازه پودر شده، از عوامل پیشگیری از حالت تهوع ایجاد شده از شیمی درمانی و عمل جراحی می باشد. همچنین در طب سنتی برای درمان اسهال، تهوع، دردهای عادت ماهیانه و همچنین سرماخوردگی، دارچین را تجویز می کنند.
  • جوشانده برگ شاتوت و همچنین خود این میوه برای رفع تهوع مفید می باشد.

    درمان تهوع صبحگاهی با شاتوت

  • نوشیدن آب هندوانه و مصرف پونه و نعناع تازه نیز به درمان حالت تهوع کمک می کند.
  • خوردن گوجه فرنگی به منظور رفع حالت تهوع صبحگاهی به زنان باردار توصیه می گردد.

روشهای درمانی دیگر برای رفع تهوع صبحگاهی

خانوم هایی که در سه ماهه اول حاملگی، دچار تهوع صبحگاهی می شوند، از طریق تنظیم رژیم غذایی خود، افزایش مصرف میزان مایعات یا دارو های ضد تهوع تجویز شده توسط پزشک این مشکل را می توانند برطرف کنند، در صورت شدید بودن احساس تهوع  و استفراغ شدید، پزشک ممکن است یک مسدود کننده هیستامین یا مهار کننده پروتون را تجویز نماید.

گاهی مواقع احساس تهوع می تواند مربوط به رژیم غذایی یا شیوه زندگی باشد که در این صورت، رعایت مواردی که در زیر اشاره کرده ایم می تواند کمک کننده باشد :

  • از این رو بعد از بیدار شدن به هنگام صبح، لازم است حتما یک وعده کوچک صبحانه داشته باشید.
  • داشتن یک برنامه خواب منظم از اهمیت زیادی برخوردار است.

احساس تهوع صبحگاهی

  • قبل از خواب از خوردن وعده غذایی بزرگ پرهیز شود، هم چنین از خوردن غذا های پر چرب قبل از خواب اجتناب نمایید.
  • استرس خود را کنترل کنید، می توانید برای این منظور از تکنیک های مراقبه کمک بگیرید.
  • اگر منشا حالت تهوع شما، دستگاه گوارش یا ناشی از عفونت گوش باشد، درمان این مشکلات می تواند به رفع تهوع و علائم آن منجر شود.
  • ممکن است برخی دارو ها موجب ایجاد احساس تهوع باشد، از این رو در چنین مواردی می توانید بعد از مشورت با پزشک و با تجویز وی داروی دیگر مصرف کرده و یا در کنار آن پزشک داروی ضد تهوع تجویز می کند.
  • اگر علت حالت تهوع راه زدگی باشد، استفاده از دارو های ضد تهوع و یا نگاه کردن به دور می تواند، سودمند واقع شود.

حالت تهوع در صبح

در صورتی که احساس تهوع صبحگاهی، فعالیت ها یروزانه تان را دچار اختلال می کنند باید به پزشک مراجعه کنید تا از عدم بارداری خود مطمئن شوید. در اغلب موارد تهوع صبحگاهی موضوع نگران کننده ای نمی باشد، اما در صورتی که تهوع به طور مداوم و یا شدید باشد، نشن دهنده وجود بیماری جدی می باشد. در صورت تمیل برای آشنایی با روشهای رفع تهوع در بارداری و درمان تهوع کودک می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga