رئیس رگولاتوری: پیش نویس اصول اولیه رساندن فیبرنوری به منازل تهیه شد (به‌روزرسانی)

براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در طرح معماری شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوار‌ها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت برثانیه به پهن‌باند دسترسی داشته باشند. هرچند در این مصوبه بر تکنولوژی این دسترسی اشاره نشده است؛ اما از زمان روی کار آمدن عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم او تأکید کرده که این میزان دسترسی باید بر مبنای تکنولوژی فیبرنوری باشد.

او حتی در نامه‌ای برای تبریک سالروز تأسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (۱۹آذر) و هم نامه شروع به کار صادق عباسی شاهکوه به‌عنوان رئیس این سازمان، در اولین دستور یا مأموریت به او نوشته است که برنامه‌ریزی برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نوین به‌ویژه مبتنی بر فیبرنوری از جمله وظایف کلیدی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال‌های پیش‌رو خواهد بود.

چگونه و چطور؟

اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا همان رگولاتوری چگونه می‌خواهد وضعیت نابسامان توسعه اینترنت ثابت در کشور را در عرض ۴ سال و با رساندن اینترنت مبتنی بر فیبرنوری با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه به خانوارها و کسب‌‌وکارها اصلاح کند.

صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری، در گفت‌وگو با زومیت این وظیفه را یکی از وظایف بزرگ خود می‌داند که در انجام آن همه بخش‌ها باید سرکار بیایند.

عباسی: پیش‌نویس اولیه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی پرسرعت نوری در رگولاتوری تدوین شد

او در پاسخ به این سؤال زومیت که چگونه قرار است تا تقریباً ۴ سال دیگر دسترسی ۸۰ خانوار را به اینترنت پرسرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه برساند سرعتی که حالا و براساس گزارش‌های رگولاتوری به بیش از ۲ مگابیت بر ثانیه نمی‌رسد گفت: «با اینکه تازه شروع به کار کرده‌ام؛ اما بررسی و مطالعات در این زمینه شروع و با شرکت‌های بخش‌خصوصی، مخابرات و …. نیز جلسه‌های لازم را داشته‌ام.» او تأکید می‌کند که آن‌ها همه انرژی خود را گذاشته‌اند تا این پروژه بزرگ انجام و بالاخره کاربران طعم اینترنت پرسرعت را بچشند.

رساندن اینترنت ۲۵ مگابیت برثانیه وظیفه ما نیست و قرار نیست در این زمینه تصدی‌گری کنیم، فقط ما سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری لازم را انجام دهیم و کار توسط بخش‌خصوصی (FCPها) و مخابرات انجام شود. صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری

عباسی می‌گوید شاید حتی در این زمینه اپراتورهای موبایل را هم وارد کار کرده و از آن‌ها هم کمک گرفته شود. او در این مورد به زومیت توضیح می‌دهد:

در حال حاضر توسعه تکنولوژی 5G علاوه بر فرکانس نیاز بالایی به فیبرنوری دارد. اگر فیبرنوری نباشد اصلا 5G در کشور توسعه پیدا نمی‌کند. دومین دلیل که در نظر داریم موبایلی‌ها را وارد این پروژه کنیم این است که توسعه فیبر باعث بالا رفتن کیفیت اینترنت ثابت می‌شود و بار کاربران اینترنت موبایل که به دلیلی می‌کیفیتی اینترنت ثابت به سمت آن رفته‌اند کاهش پیدا می‌کند.

اعطای پروانه به شهرداری و وزارت نیرو برای توسعه فیبرنوری؟!

بهمن سال ۹۹ زمانی که گفت‌وگوهای جنجالی رد و بدل شده بین مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم دیگر علنی شده بود و هر دو یکدیگر را عامل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور می‌دانستند، محمدجواد جهرمی در یک همایش به اعطای پروانه اپراتوری به شهرداری تهران برای رفع انحصار مخابرات خبر داد. همچنین او در این زمینه در بازدیدی از وزارت نیرو، از وزیر نیرو خواست تا زیرساخت‌های فیبرنوری خود را دراختیار اپراتورهای اینترنتی قرار دهند.

عباسی: شاید اپراتورهای موبایل را هم برای توسعه فیبرنوری در کشور وارد این پروژه کنیم

عباسی شاهکوه در پاسخ به این سؤال زومیت که آیا برای توسعه فیبرنوری در کشور از زیرساخت‌های شهرداری و وزارت نیرو هم استفاده خواهند کرد و آیا در فکر ارائه پروانه به این دو نهاد هستند گفت:

همان‌طور که گفتم این پروژه آنقدر بزرگ است که هرکسی که تمایل به کمک در آن داشته باشد ما استقبال می‌کنیم. هنوز مشخص نیست که می‌خواهیم از زیرساخت‌های شهرداری و وزارت‌نیرو در قالب یک پروانه استفاده کنیم یا با گذاشتن مقررات لازم از فیبرهای نوری‌ آن‌ها بهره ببریم.

عباسی شاهکوه، یکی از بهترین راه‌های فیبرکشی به جای کندن زمین را، فیبرکشی هوایی می‌داند که در بسیاری از کشور‌ها صورت می‌گیرد. او در این زمینه توضیح می‌دهد: «۸۰ درصد فیبرکشی در بسیاری از کشورها ازطریق فیبرهوایی است که هم هزینه‌‌ها را کاهش می‌دهد و هم سرعت اجرا را افزایش می‌دهد. بنابراین ما می‌توانیم با در نظر گرفتن برنامه‌ای استفاده از فیبرنوری هوایی وزارت نیرو را برای آن‌ها تعریف کنیم.»

عباسی شاهکوه در پایان یادآور شد که پیش‌نویس اولیه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه پرسرعت نوری هفته گذشته در رگولاتوری با حضور بازیگران این عرصه تدوین شده است. براساس توضیحات او این پیش‌نویس هنوز قانونی نیست و به تصویب کمیسیون رگولاتوری هم نرسیده، ولی آن‌ها در تلاش هستند که تا قبل از پایان سال برنامه اتصال خانوارها به اینترنت بالای ۲۵ مگابیت برثانیه را نهایی کنند.

*برای خواندن متن کامل این پیش‌نویس اولیه از این لینک استفاده کنید.

به‌روزرسانی (۲۵ دی ۱۴۰۰)

پیش‌نویس “اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری با مشارکت دارندگان پروانه، فعالان بازار و صاحب‌نظران حوزه ICT به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه در نشست هم‌اندیشی توسعه زیرساختهای ارتباطی پهن باند ثابت با تأکید بر توسعه فیبر نوری (FTTx) با اعلام این مطلب گفت: «در این پیش‌نویس سیاست‌های کلی وزارت ارتباطات، اصول کلی احراز صلاحیت و تعیین دارنده پروانه متعهد، مقررات حمایتی، سیاست‌های نرخ گذاری، شاخصهای اندازه‌گیری و … ترسیم شده است.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: «ما به‌دنبال صدور پروانه یا مجوز جدیدی برای توسعه فیبر نوری نیستیم و هدف ما استفاده از پتانسیل دارندگان پروانه فعلی است تا هم سرمایه‌گذاری موازی شکل نگیرد و هم با تقسیم کار بتوانیم به تحقق این هدف در بازه زمانی مشخص شده سرعت ببخشیم و در عین حال، رقابت در خدمات رسانی را نیز ایجاد کنیم.»

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه پوشش دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری در عرض ۳ سال کار بسیار سنگینی است، عنوان کرد: «تحقق این هدف در صورتی امکان‌پذیر است که همه بازیگران و فعالان حوزه ICT در آن نقش داشته باشند و تمامی کارها و اقدامات بصورت موازی پیش برود.»

به گفته او مقررات‌گذاری در این حوزه نیز صرفاً با هدف اطمینان از اجرا و عمل به تعهدات انجام می‌شود و به هیچ عنوان آن‌ها به‌دنبال محدود کردن فعالان این عرصه نیستند و در صورتی که بازیگران این عرصه با تفاهم و تعامل بین خودشان برای توسعه ارتباطات ثابت تقسیم کار انجام دهند، رگولاتوری نیاز به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ندارد و می‌توانند با همان تقسیم کار دارندگان پروانه و صرفاً ارایه ضمانت اجرایی برای تحقق تعهداتشان، توسعه این بخش را پیش ببرند.

در این نشست مدیران عامل اپراتورهای ثابت، سیار، شرکت مخابرات ایران و اپراتور ایرانیان نت، دیدگاهها و نظرات خود را درباره موارد پیش‌بینی شده در پیش‌نویس مصوبه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری و موانع پیش روی آن مطرح کردند.

عدم ورود رگولاتوری به تعرفه‌گذاری خدمات عمده‌فروشی، حذف موانع در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه فیبر نوری، پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای دارندگان پروانه، تلاش برای اصلاح فرهنگ مصرف عمومی پهن باند، ایجاد تعادل بین مصرف پهن باند ثابت و سیار با در نظر گرفتن مشوق در حوزه ارتباطات ثابت، رفع موانع تأمین تجهیزات، بازنگری و اصلاح در مصوبه همگرایی (CNSP)، عدم تدوین مقررات محدود کننده برای دارندگان پروانه و توجه به تجارب سایر کشورها در اجرا و توسعه فیبر نوری و … از جمله درخواست‌هایی بود که از سوی حاضران در این نشست مطرح شد.

بیشتر بخوانید:

قطع دوباره ظرفیت بین‌الملل شرکت زیرساخت اینترنت را کند کر‌د
تیپاکس برای اولین بار گزارش عملکرد خود را منتشر کرد
پشت پرده ثبت چندین درگاه اینترنتی و POS به نام افراد غیرمطلع در سامانه مالیاتی
پلتفرم‌های وام‌دهی دیجیتال چه نقشی در ایجاد عدالت اجتماعی دارند؟
قطعی پهنای باند شرکت زیرساخت رفع شد [به‌همراه نظرسنجی]

تهیه شده در زومیت

  • فناوری ایران

zoomit