حمله سایبری گسترده علیه وبسایت‌های دولتی اوکراین/ واکنش اروپا

یک حمله گسترده سایبری به اوکراینی‌ها هشدار داد که بترسند و انتظار بدترین اتفاقات را داشته باشند. این حمله پنجشنبه شب وبسایت‌های دولتی این کشور را هدف قرار داد و صبح امروز (جمعه) برخی از وب‌سایت‌ها را غیرقابل دسترس کرد و اوکراین را واداشت تا تحقیقاتی را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه اوکراین گفته که هنوز زود است که بفهمیم چه کسی در این حمله دست داشته اما روسیه در گذشته در چنین حملاتی دست داشته است.

حمله سایبری که وبسایت وزارت خارجه، کابینه وزرا و شورای دفاع و امنیت اوکراین را هدف قرار داده درست زمانی رخ داد که کی‌یف و متحدانش نسبت به یک تهاجم احتمالی نظامی علیه اوکراین هشدار داده‌اند.

روسیه پیشتر دست داشتن در حمله سایبری علیه اوکراین را رد کرده بود.

در پیامی که پس از هک شدن سایت‌های دولتی اوکراین به زبان‌های اوکراینی، روسی و لهستانی منتشر شد، آمده است: اوکراینی‌ها! همه داده‌های شخصی شما در شبکه عمومی آپلود شده است. تمامی داده‌های کامپیوتری شما نابود شده و احیای آنها امکان پذیر نیست. تمامی اطلاعات شما اکنون در دسترس همگان است، از این بترسید و بدانید که بدترین از اینها منتظر شماست. این بخاطر گذشته، حال و آینده شماست.

ایالات متحده روز پنجشنبه هشدار داده بود که خطر حمله نظامی روسیه زیاد است. روسیه اعلام کرده که گفتگوها ادامه دارد اما به بن‌بست رسیده چون تلاش می‌کند غرب را متقاعد کند که اوکراین را از پیوستن به ناتو منع کند و به پیشروی‌های ناتو در اروپا پایان دهد؛ خواسته‌هایی که واشنگتن آنها را ناامید کننده خوانده است.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه اوکراین نیز گفت: هنوز ارزیابی درباره این حمله سایبری زود است اما بر اساس اطلاعات گذشته روسیه چندین بار به فضای سایبری اوکراین حمله کرده است.

در همین حال، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران در نشست وزرای خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برست، فرانسه گفت: ما قصد داریم تمام منابع خود را برای کمک به اوکراین برای مقابله با این حمله سایبری بسیج کنیم. متاسفانه می‌دانستیم که ممکن است این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: مشکل است که بگوییم چه کسی در این حمله سایبری دست داشته است. از آنجا که هیچ شواهد و مدارکی در دست ندارم، نمی‌توانم تقصیر را به گردن کسی بیندازم اما می‌توانیم حدس بزنیم کار چه کسی است.

همچنین وزیر خارجه سوئد نیز در جریان سخنرانی در این نشست گفت،‌ غرب باید در مقابل هرگونه تهاجم روسیه بایستد و افزود: ما باید در پیام‌های خود به روسیه بسیار قاطع باشیم؛ اگر حملاتی علیه اوکراین انجام شود، ما در پاسخ بسیار خشن و بسیار قوی عمل می‌کنیم.

وزیر خارجه آلمان نیز با بیان اینکه در روزهای آتی برای گفتگو درباره بحران اوکراین به مسکو می رود، افزود: این از ویژگی‌های دیپلماسی در بحران محسوب می‌شود که مستلزم استقامت، صبر و اعصاب قوی است. به همین دلیل است که استفاده متمرکز از کانال‌های مختلف ارتباطی بسیار مهم است.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا