پردزانده اینتل Celeron G6900 آلدرلیک در اجرای بازی‌های AAA عملکرد رضایت‌بخشی ندارد

اوایل هفته‌ی جاری، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد پردازنده‌ی جدید Celeron G6900 جدید از خانواده‌ی آلدرلیک نسل دوازدهم اینتل ازنظر عملکرد تک‌رشته‌ای چگونه با Core i9-10900K آلدرلیک مطابقت دارند. علاوه‌براین، نتایج بنچمارک کیگ‌بنچ نشان‌دهنده‌ی قدرت هسته‌های جدید Golden Cove است. بااین‌حال، بهتر است عملکرد پردازنده را در دنیای واقعی بررسی کنیم. وب‌سایت تامزهاردور اجرای چند عنوان بازی مختلف را روی پردازنده‌ی Celeron G6900 اینتل بررسی کرده است که در‌ادامه، نتایج آن را بررسی خواهیم کرد.

به‌گزارش تامزهاردور، برای جمع‌بندی بد نیست به مشخصات Celeron G6900 اینتل نگاهی بیندازیم. این تراشه از دو هسته‌ی Golden Cove بدون پشتیبانی از هایپرتردینگ بهره می‌برد. فرکانس کاری هسته‌های این پردازنده ۳٫۴ گیگاهرتز است و از ۴ مگابایت کش هوشمند و ۲٫۵ مگابایت کش L2 بهره می‌برد. این پردازنده از حافظه‌های DDR4-3200 تا DDR4-4800 پشتیبانی می‌کند و از پردازنده‌ی گرافیکی iGPU UHD Graphics 710 اینتل با فرکانس کاری تا ۱٫۳ گیگاهرتز و TDP معادل ۴۶ وات (توان مصرفی واقعی) برخوردار است.

Celeron G6900

هنگام آزمایش مدل پایه‌ی سری آلدرلیک که قیمتش حدود ۴۲ دلار است، این تراشه روی ارزان‌ترین مادربردی قرار داده شد که از آن پشتیبانی می‌کند. مادربرد انتخابی برای این بررسی مادربرد ۱۱۰ دلاری LGA1700 اینتل بوده است. ناگفته نماند این سیستم به ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4-3000 نیز مجهز شده است.

وب‌سایت تامزهاردور به فضای ذخیره‌سازی سیستم یادشده اشاره‌ای نکرده است؛ اما پردازنده‌ی گرافیکی برای آزمایش بازی انویدیا T1000 بوده است. این کارت گرافیک مشخصاتی شبیه GTX 1650 دارد. دلیل انتخاب T1000 قیمت مناسبت‌تر و دردسترس‌بودن بیشتر آن درمقایسه‌با GTX 1650 بوده است. با‌توجه‌به مشخصات فنی این سیستم، انتظار می‌رود که از‌پسِ اجرای اکثر بازی‌های جدید و قدیمی برآید.

تماشا در یوتیوب

نتایج بررسی نشان داد The Witcher 3 با کیفیت 1080p با میانگین ۴۳ فریم‌برثانیه اجرا شده است. علاوه‌براین، بازی اشاره‌شده روی این سیستم با فریزهای متناوب طولانی مواجه شده است. این سیستم بازی GTA San Andreas را نیز با کیفیت 1080p و نرخ متوسط ۵۸ فریم‌برثانیه اجرا کرده است؛ ولی مشکلات ناشی از کاهش سرعت در اجرای این عنوان قابل‌تحمل‌تر بوده است.

ناگفته نماند بازی Cyberpunk 2077 با کیفیت 1080p با نرخ متوسط ۴۷ فریم‌برثانیه روی این سیستم اجرا شده است که در ۱ درصد مواقع اجرای بازی به کمتر از ۱۱ فریم‌برثانیه رسید. بااین‌حال، این بازی مشکل بزرگ‌تری دارد؛ زیرا بازی‌ها ذخیره‌شده را بارگیری نمی‌کند. البته ایرادگرفتن از این مشکل چندان منطقی نیست؛ زیرا تعداد هسته‌های Celeron از حداقل هسته‌های موردنیاز برای اجرای این بازی دو هسته کمتر است.

این سیستم در اجرای بازی Dust II با کیفیت 1080p عملکرد راضی‌کننده‌ای داشته است؛ به‌طوری‌که میانگین نرخ‌فریم اجرای این بازی در آن ۱۲۰ فریم‌برثانیه بوده که در ۱ درصد مواقع به کمتر از ۴۲ فریم‌برثانیه رسیده است.

تست بازی روی Celeron G6900

درادامه، Forza Horizon 5 و فورتنایت با مشکل بارگذاری صفحه مواجه شدند و Far Cry 6 و GTA 5 نیز به‌قدری کُند اجرا شد که بازی‌کردنی نبود. در‌نهایت، Red Dead REdemtion 2 با کیفیت 1080p و نرخ ۳۴ فریم‌برثانیه روی این سیستم اجرا شده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • پردازنده‌های رپتور لیک اینتل تا ۶۸ مگابایت حافظه کش ارائه می‌کنند
  • پردازنده نسل‌دوازدهمی Celeron در آزمون تک‌هسته‌ای از Core i9-10900K پیشی می‌گیرد

یکی از مشاهدات مهم دیگر در این بررسی، آن است که هنگام اجرای بازی‌ها، میزان بار پردازشی پردازنده‌ی مرکزی حدود ۱۰۰ درصد بوده؛ درحالی‌که پردازنده‌ی گرافیکی واقعا زیر فشار قرار نگرفته است. این یعنی سیستم مذکور برای بازی، گزینه‌ی ایدئالی محسوب نمی‌شود.

درنهایت، وب‌سایت تامزهاردور اشاره کرده است که استفاده از G6900 به‌جای پردازنده‌های قدیمی‌تر این سری از تراشه‌های اینتل باعث نخواهد شد که عملکرد سیستم شما به‌میزان درخورتوجهی بهبود یابد. بااین‌حال، در یادداشتی خوش‌بینانه به Pentium Gold G7400 نیز اشاره کرده است. پردازنده‌های جدید پنتیوم درمقایسه‌با Celeron ازنظر برخی مشخصات بهبود یافته‌اند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به پیکربندی 2C/4T و فرکانس کاری ۳٫۷ گیگاهرتز و حافظه‌ی کش هوشمند دوبرابر اشاره کرد.

لوگوی زومجی

زومجی مرجع اخبار روز، نقد و بررسی بازی و فیلم و سریال و مکانی برای تبادل نظر گیمرها و دوستداران سینما است.

بیشتر بخوانید:

RTX 3090 Ti با قیمتی بیش از ۴۰۰۰ دلار در وب‌سایت‌های خرده‌فروشی اروپایی ظاهر شد
پردازنده Core i5-12400 اینتل به ۵٫۲ گیگاهرتز اورکلاک شد
کمبود قطعات در بازار کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها سرانجام رو به بهبود است
افزایش محبوبیت ویندوز ۱۱ در میان گیمرهای استیم؛ ویندوز ۱۰ همچنان در صدر
پردازنده‌های رپتور لیک اینتل تا ۶۸ مگابایت حافظه کش ارائه می‌کنند

منبع tomshardware

  • پردازنده

zoomit