پیشگیری از آلرژی کودک با حذف عوامل موثر در بروز حساسیت

مدت‌ ها است که مشخص شده است آلرژی در خانواده ها بسیار جای گرفته است و این امر تا جایی تشدید یافته است که باعث می شود کودکانی که یکی از والدینشان یا هر دو بیماری آلرژیک دارند، بیشتر به این شرایط مبتلا شوند. خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که ممکن است بروز آلرژی را به تاخیر بیندازد و یا در برخی موارد از ایجاد آن جلوگیری کند. برای آشنایی با روش های پیشگیری از آلرژی کودک در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

علائم حساسیت در نوزادان چیست؟

نحوه پیشگیری از آلرژی کودک

به طور کلی آلرژی های غذایی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی به مانند اگزما تا واکنش های آلرژیک تهدید کننده زندگی شوند. همچنین محرک های رایج غذایی عبارتند از:

  • بادام زمینی
  • آجیل درختی
  • شیر گاو
  • تخم مرغ
  • سویا
  • گندم
  • غذا های دریایی به مانند ماهی و صدف

نوزادانی که دارای خواهر یا برادر یا حداقل یکی از والدین بیولوژیکی هستند که به شرایط آلرژیکی ابتلا هستند، در معرض خطر ابتلا به آلرژی غذایی هستند، به خصوص اگر قبلا علائم آلرژیک درماتیت آتوپیک، رینیت آلرژیک یا آسم را نشان داده باشند.

محدود کردن رژیم غذایی مادر از مواد آلرژی‌ زا خاص در دوران بارداری و در دوران شیر دهی، بسیار خوب و توصیه شده است اما نمی توان از آن به عنوان وسیله ای برای پیشگیری از ابتلا به آلرژی غذایی معرفی کرد. طبق آخرین اطلاعات نشان داده شده چنین مشخص شد که اگر در این مدت از غذا های بسیار آلرژی زا پرهیز کنید، هیچ مزیت قابل توجهی برای پیشگیری از آلرژی برای کودک شما وجود ندارد.

شیر مادر بهترین راه برای تغذیه نوزاد شما است. کمترین احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را دارد چرا که هضم آن آسان است و سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می کند. به خصوص برای چهار تا شش ماه اول بسیار توصیه می شود. در ادامه ممکن است اگزما، خس خس سینه و حساسیت به شیر گاو را کاهش دهد. برای نوزادانی که در معرض خطر آلرژی غذایی هستند، جایی که مادر قادر به تغذیه با شیر مادر نیست، شیر خشک های هیدرولیز شده برای نوزادان به عنوان جایگزین های ضد حساسیت نسبت به شیر گاو و شیر خشک توصیه می شود.

عوامل تاثیر گذار در حساسیت نوزادان چیست؟

سن چهار الی شش ماهگی

بین چهار تا شش ماهگی، غذاهای تک ماده ای برای نوزادان ممکن است معرفی شوند که به طور معمول شامل میوه های همانند سیب، گلابی و موز، سبزیجاتی اعم از برگ سبز، سیب زمینی شیرین، کدو و هویج و غلاتی به مانند برنج یا جو دو سر. به طور کلی این نوع غذاها را می توان هر ۳ تا ۵ روز یکبار و متناسب با آمادگی رشدی شیر خوار طبق این روش ها معرفی کرد. این روند آهسته به والدین یا مراقبان فرصتی می دهد تا هر غذایی که باعث واکنش آلرژیک می شود را شناسایی و حذف کنند.

تخم مرغ، لبنیات، بادام زمینی، آجیل، ماهی و صدف ها را می توان به تدریج در طی همان چهار تا شش ماه پس از تحمل غذاهای کمتر حساسیت زا معرفی کرد. در برخی تحقیقات چنین مشخص شده است که تاخیر در معرفی این غذاها ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را در کودک شما افزایش دهد. همچنین در صورت بروز واکنش های آلرژیک، مانند اگزما متوسط ​​تا شدید یا اگر نوزاد خواهر و برادری حساسیت به بادام زمینی دارد، باید با متخصص آلرژی مشورت نماید.

حذف عوامل موثر در بروز حساسیت

به منظور پیشگیری از بروز آلرژی در کودک لازم است یک سری مراقبت ها جدی گرفته شود و کودکان از معرض عوامل ایجاد کننده حساسیت به دور نگه داشته شوند.

دور بودن از محیط غبار آلود می تواند از روش های مهم در پیشگیری از آلرژی کودک به شمار آید. همچنین از آنجایی که برخی از مواد موجود در هوا ممکن است علائم آلرژی یا آسم را تحریک کنند، کاهش تماس با این مواد در اوایل زندگی ممکن است علائم آلرژی یا آسم را به تاخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند. تحقیقات برای این امر با کنه های گرد و غبار واضح است. اگر کودک شما در معرض خطر بالای ابتلا به آلرژی است، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کنترل کنه های گرد و غبار انجام دهید.

بدین صورت که بر روی بالش ها و تشک ها از روکش های زیپ دار و غیرقابل نفوذ در برابر حساسیت استفاده کنید و ملافه ها را هر هفته با آب گرم بشویید. رطوبت محیط داخلی باید زیر ۵۰ درصد باشد. در صورت امکان، فرش ها و مبلمان روکش شده را باید از اتاق خواب نوزادتان جدا کنید.

  • حیوانات خانگی و سایر حیوانات

رابطه بین قرار گرفتن در معرض حیوانات در اوایل زندگی و ایجاد آلرژی و آسم تا حدودی گیج کننده است و عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. شواهد قبلی حاکی از آن بود که کودکانی که در اوایل زندگی در معرض حیوانات قرار می گیرند بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی و آسم هستند. به نظر می رسد تحقیقات جدید تر چنین نشان می دهد که قرار گرفتن زود هنگام در معرض حیوانات به ویژه گربه ها و سگ ها ممکن است در واقع از کودکان در برابر ابتلا به این بیماری ها محافظت کند و به روشی موثر در پیشگیری از آلرژی کودک به شمار آید.

تحقیقات جدیدتر همچنین نشان می دهد کودکانی که در روستا بزرگ می شوند کمتر دچار آلرژی و آسم می‌شوند. از این رو با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کند چه چیزی برای شما و خانواده شما بهترین است.

بسیار مهم است که فرزندان خود را قبل یا بعد از تولد در معرض دود تنباکو قرار ندهید. سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال خس خس سینه کودک را در دوران شیرخوارگی افزایش می دهد. همچنین نشان داده شده است که قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار باعث افزایش ابتلا به آسم و سایر بیماری های مزمن تنفسی می شود.

اهمتی تغذیه کودک با شیر مادر چیست؟

فواید تغذیه با شیر مادر

عفونت هایی که از ریه ها شروع می شوند، محرک های رایج آسم هستند. از آنجایی که حداقل چهار تا شش ماه شیردهی سبب تقویت سیستم ایمنی کودک می شود، برای پیشگیری از این عفونت ها و حساسیت های آلرژی زا در دراز مدت از آسم در کودکان مفید است.

مراقبت های پزشکی به چه صورت است؟

اگر فکر می کنید کودک تان ممکن است آلرژی یا آسم داشته باشد، مهم است که به دنبال کمک پزشکی مناسب باشید. متخصص آلرژی که اغلب به عنوان آلرژیست شناخته می شود، متخصص در تشخیص و درمان آلرژی، آسم و سایر بیماری های سیستم ایمنی است. متخصصان آلرژی تحصیلات پزشکی، حداقل سه سال رزیدنتی در اطفال یا داخلی و سپس حداقل دو سال آموزش تخصصی در آلرژی و ایمونولوژی را گذرانده باشند.

همچنین آزمایش انجام شده توسط متخصص آلرژی عموما برای کودکان در هر سنی ایمن و مؤثر است. تست‌ های آلرژی، همراه با دانش متخصص آلرژی شما برای تفسیر آن ها، می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد اینکه فرزند شما به چه چیزی حساسیت دارد و به چه چیزی حساسیت ندارد، بدهد.

به عنوان مثال، اگر کودک شما وقتی در خانه هستید خس خس می کند و دلیل آن را نمی دانید، اگر آزمایش آلرژی کودک شما نشان داد که او به کنه های گرد و غبار حساسیت دارد اما به گربه ها حساسیت ندارد، لازم نیست از شر گربه خلاص شوید. با این اطلاعات، شما و متخصص آلرژی‌ تان می‌توانید یک برنامه درمانی برای مدیریت یا حتی خلاص شدن از شر علائم کودکتان تهیه کنید.

روش های درمان الرژی کودکان چیست؟

چه زمانی باید علائم را جدی بگیرید

روش‌ هایی برای تست آلرژی وجود دارد که آکادمی آلرژی و آسم معتقد است مفید یا مؤثر نیستند. این موارد شامل آزمایش‌ های گسترده غربالگری آلرژی که در داروخانه ها انجام می‌شود، حرکت‌شناسی کاربردی به مانند تست آلرژی از طریق شل‌ سازی عضلانی، تست سمیت سلولی، تیتراسیون پوست روش رینکل، آزمایش تحریک‌ آمیز و خنثی‌ سازی یا تحریک زیر زبانی.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

  • تغذیه انحصاری با شیر مادر برای چهار تا شش ماه اول یا استفاده از فرمول های ضد حساسیت، ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و در عین حال از درماتیت آتوپیک و حساسیت به شیر جلوگیری کند.
  • محدود کردن رژیم غذایی مادر در دوران بارداری یا در دوران شیر دهی به جلوگیری از ایجاد آلرژی کمک نمی کند.
  •  غذا های جامد باید به تدریج بین چهار تا شش ماهگی معرفی شوند. تخم مرغ، لبنیات، بادام زمینی، آجیل های درختی، ماهی و صدف ها را می توان به تدریج پس از تحمل غذا های کمتر حساسیت زا معرفی کرد. در واقع، تاخیر در معرفی این غذاها ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را در کودک شما افزایش دهد.
  • کاهش قرار گرفتن در معرض برخی از آلرژی ها، مانند کنه های گرد و غبار، ممکن است علائم آلرژی یا آسم را به تاخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند.
  •  قرار گرفتن در معرض دود تنباکو قبل و بعد از تولد، خطر ابتلا به خس خس سینه و آسم را در نوزاد شما افزایش می دهد.

پیشگیری از آلرژی کودک چگونه است؟

همچنین برای مطالعه دیگر مطالب مرتبط می توانید به بخش کودک و والدین مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga