طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

single content top

نحوه ی درست کردن ته دیگ زعفرانی

 

ته دیگ زعفرانی یکی از ته دیگ های مناسب مجالس و مهمانی ها است که به زیبا و رنگین شدن سفره کمک می کند. ته دیگ زعفرانی به روش های متفاوت تهیه می شود.

ته دیگ زعفرانی با تخم مرغ:

 

مواد لازم برای ته دیگ زعفرانی با تخم مرغ :

برنج 3 پیمانه
زرده تخم مرغ 1 عدد
ماست 1 پیمانه
زعفران دمکرده به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

 

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی :

برای تهیه ی ته دیگ زعفرانی ابتدا آب برنج را بگذارید جوش بیاید و بعد برنج خیس کرده را به آن اضافه کنید مقداری نمک داخل آن بریزید اجازه بدهید کمی بجوشد بستگی به برنج و سلیقه ی شما دارد که چه زمانی برنج را آبکش کنید. یک برنج بردارید و آن را فشار بدهید باید نرم شده باشد و مقدار خیلی کم وسط آن سفید و سفت تر باشد. آن را آبکش کنید.

 

تخم مرغ و ماست و زعفران دمکرده  را در ظرفی جداگانه هم بزنید، سپس داخل قابلمه ای نچسب روغن بریزید و روی گاز قرار بدهید زمانی که روغن داغ شد مواد ماست و زعفران را به آن اضافه کنید و مقداری از برنج را روی آن بریزید و با هم مخلوط کنید سپس آن را صاف کنید می توانید داخل کاسه مقداری برنج بریزید و با هم ترکیب کنید و بعد داخل قابلمه بریزید. آن را کف قابلمه صاف کنید و بعد برنج ساده را روی آن بریزید و فشار بدهید تا بعد از دم کشید قالبی از قابلمه بیرون بیاید. اکنون در قابلمه دمی قرار بدهید و زیر آن را زیاد کنید و زمانی که بخار داخل قابلمه افتاد زیر آن را کم کنید.

 

دقت کنید تا لحظه ی آخر باید زیر قابلمه روشن باشد وگرنه ته دیگ شما نرم می شود.

 

اگر بخواهید برنج های ته دیگ به هم چسبیده باشند از زرده تخم مرغ کامل استفاده کنید اگر تمایل نداشتید چسبناک شوند فقط از زرده استفاده کنید.

    روشی دیگر برای ته دیگ زعفرانی:

     

    طرز تهیه ته دیگ زعفرانی,پخت ته دیگ زعفرانی

    پخت ته دیگ زعفرانی

    مواد لازم برای ته دیگ زعفرانی :

    برنج 4 پیمانه
    ماست 1 پیمانه
    زعفران دمکرده به مقدار لازم
    روغن به مقدار لازم

     

    طرز تهیه ته دیگ زعفرانی :

    برای تهیه ی ته دیگ زعفرانی بدون تخم مرغ، ته دیگ به صورت قالب خارج نمی شود اما خیلی خوشمزه است. ابتدا برنج را مانند روش بالا آبکش کنید سپس داخل قابلمه روغن بریزید و داخل کاسه ای ماست و زعفران را خوب مخلوط کنید و آن را روی روغن کف قابلمه بریزید و بعد برنج ساده را ابتدا با کف گیر روی آن بریزید و پخش کنید سپس تمام برنج را روی آن بریزید و آن را مانند کوه جمع کنید و چند سوراخ روی آن بزنید و مقدار کمی آب جوش و روغن روی آن بریزید.

     

    علت اینکه برنج را به یکباره داخل آن نریختیم این است که سبب می شود زعفران و ماست به مقدار زیادی از برنج نفوذ کند و برنج ها را رنگی کند.

     

    گردآوری: بخش آشپزی بیتوته