برای درمان آبسه پوستی در خانه چه اقداماتی انجام دهیم؟

به تجمعی از چربی، چرک و باکتری که اغلب در زیر پوست ایجاد می گردد، آبسه می گویند. درمان آبسه پوستی در کثیری از اوقات به صورت سرپایی و توسط پزشک انجام می گیرد که در این شرایط، درون آبسه را خالی و عاری از هر گونه و چرک و آلودگی می کنند. علت پدید این عارضه به روی پوست به عوامل متعددی بستگی دارد که در صورت شناسایی می توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

همان طور که در بخش هی قبلی از مجله آرگا با درمان طبیعی جوش صورت و درمان جای جوش صورت آشنا شده اید، برای تکمیل آگاهی شما از سلامت پوست و زائده هایی که به روی آن به وجود می آیند در این مطلب به معرفی آبسه پوستی و معرفی روش های درمان آن پرداخته ایم.

عواملی که در بروز آبسه نقش دارند

آشنایی با آبسه پوستی

آبسه پوستی را در اصطلاحی دیگر جوش نیز می نامند که با بروز یک برآمدگی بر زیر و روی پوست به پدید آبسه منجر می شود. کثیرتا این جوش ها از مایع های شفاف و چرکی پر شده اند که تماما به علت تجمع باکتری ها می باشد. باید این چنین گفت که آبسه که در بیشتر نواحی از بدن که مستعد ابتلا است، بروز پیدا می کند اما در برخی  از مناطق که ادامه مطلب را به معرفی آن اختصاص داده ایم، بیشتر اتفاق می افتد. آبسه را می توان در مناطق رویشی مو از بدن نیز مشاهده کرد و گفتنی است که این زائده های چرکی کوچک خطر افرین نیستند و بدون درمان نیز پس از پایان یافتن زمان شان از بین خواهند رفت.

 قابل به ذکر است که در این زمان مردم بسیاری به استفاده از کرم های OTP روی می آورند که از این رو از دیگر عوامل درمان شناخته می شود.

  • نواحی مستعد ابتلا

گفتنی است که بیش از هر ناحیه دیگر در اعضای بدن، موارد ذکر شده در ادامه مطلب به آبسه پوستی مبتلا می شوند.

  1. گردن
  2. زیر بغل
  3. شانه
  4. باسن
  5. ران

همچنین در برخی از مواقع که این زائده ها به روی پلک تشکیل می شوند، به بروز گل مژه منجر می گردند.

معرفی انواعی از آبسه های پوستی

  • افرادی که بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند

گفتنی است که درون این جوش ها را مایعی تشکیل داده است که از سلول های مرده و انواعی از باکتری ها برخوردار می باشد که با رشد هر چه بیشتر در طی روز به بروز التهاب و فشار در نواحی اطراف جوش منجر می شوند. گفتنی است که عوامل بروز این عارضه علاوه بر مواردی که در ادامه مطلب نام برده ایم؛ شامل ارتباط با افراد آلوده، عدم رعایت بهداشت شخصص و قرار گیری در محیط های آلوده می باشد که قابل به ذکر است افراد با سیستم ایمنی بسیار ضعیف نیز از دیگر مبتلایان کثیر آبسه به شمار می روند.

افرادی که بیش از دیگر افراد به معرض ابتلا قرار دارند در شرح زیر هستند؛

  1. استروئید تراپی مزمن
  2. شیمی درمانی
  3. دیابت
  4. سرطان
  5. ایدز
  6. بیماری های سلولی قرمز داسی شکل
  7. عارضه های عروق محیطی
  8. اولسراتیو کولیت
  9. بیماری کروهن
  10. سوختگی شدید
  11. آسیب پوستی بسیار بالا
  12. اعتیاد به مصرف الکل و سوء مصرف مواد مخدر

همان طور ک در ادامه مطلب به آن اشاره کردیم، آبسه به صورت یک بر آمدگی در روی پوست ایجاد می گردد که در برخی مواقع با رشد بیش از حد می تواند به کیست پر از مایع مجر شود. علائمی که می تواند در نهایت به بروز کیست ابتلا پیدا کند در شرحی از موارد گفته شده از ادامه مطلب می باشد.

آشنایی با آبسه پوستی

  1. تب
  2. حالت تهوع
  3. لرز
  4. ورم
  5. ضایعات پوستی
  6. پوست ملتهب و بیمار
  7. تخلیه مایع از آبسه
  8. امکان دارد که نواحی اطراف جوش نیز حساس شوند و در نهایت به بروز درد و آزردگی منجر شود.

عواملی که در بروز جوش های پوستی نقش دارند

علاوه بر آشنایی با روش های درمان آبسه پوستی بد نیست که عوامل وابسته به آن را برای ایجاد به روی پوست مورد شناسایی قرار دهید. در برخی مواقع آبسه های پوستی می توانند به بروز مشکل و بیماری جدی تری منجر شوند. این زائده ها می توانند عفونت بسیاری را در نواحی خاص از بدن به ویژه مغز و ستون فقرات منتشر کنند. همچنین مسمومیت خون، عفونت آندوکارنیت قلب، ایجاد آبسه ای جدید، مرگ برخی از بافت های اطراف آبسه و عفونت حاد استخوان ها از دیگر عوامل منجر شده این عارضه به شمار می رود. از این رو پیشنهاد می کنیم که برای درمان آبسه پوستی و نکاتی راجع به پیشگیری از بروز آن به پزشکان مرتبط در این امور مراجعه کنید.

قابل به ذکر است که عوامل بروز جوش های پوستی به شرح زیر می باشد؛

از رایج تری باکتری های که به آبسه رو پوستی منجر می شود، می توان به استافیلوکوکوس اشاره کرد که به علت های باکتری های متفاوت در زیر پوست بروز می گردد. گفتنی است که این نوع باکتری با توجه به بریدگی ها، منافذ باز پوست و فولیکول های مو وارد بدن می شود که در نهایت به آلوده کردن عملکرد ها به وسیله عفونت می پردازد. از کسانی که بیش از دیگر افراد به این عارضه مستعد هستند، می توان به بیماران دیابتی و عارضه های پوستی همانند اگزما، رژیم غذایی نا مناسب و دارا شدن از سیستم ایمنی بسیار ضعیف اشاره کرد.

معرفی نواحی متسعد ابتلا به آبسه

  • فولیکول های موی التهابی

گفتنی است که فولیکول مو التهابی می تواند به بروز آبسه منجر شود. هنگامی که فولیکول های مو توانایی خارج شدن از زیر پوست را نداشته باشند و یا در حالتی دیگر خم شوند به بروز التهاب و عفونت در پس شیو منجر می شوند. موهای رشد نکرده به درون فولیکول ها از ویژگی بروز آبسه در پوست برخودار هستند که در این رابطه گفتنی است که این جوش ها در داخل و یا بیرون فولیکول های مو قرار دارند.

روش های پیشگیری و نکات مرتبطه

به طور معمول برای پیشگیری از بروز جوش، روشی قطعی وجود ندارد. در این شرایط با به کار بردن روش هایی احتمالی برای بروز این عارضه می توان مانعی ایجاد کرد تا ایجاد آن تا حد امکان به تعویق بیفتد. برای پیشگیری از بروز جوش در قبل از اقدام به درمان آبسه پوستی، نکات گفته شده در ادامه مطلب را به یاد داشته باشید.

  1. به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  2. به طور کلی تمامی ضایعات، خراش و بریدگی ها را از سطح پوست ضد عفونی و پاک کنید.
  3. کمک گرفتن از صابون و آب گرم به همراه کرم های آنتی باکتریال OTC بسیار تاثیر گذار است.
  4. بریدگی و جراحات خود را با پانسمان بپوشانید تا از ورود آلودگی به داخل آن ها جلوگیری شود.
  5. برای پیشگیری از انتشار عفونت ها همواره از وسایل شخصی خود به مانند؛ حوله، لوازم آرایشی، وسایل بهداشتی و آرایشی شخصی استفاده کنید.
  6. در صورت بروز آبسه پوستی به روی پوست تان، توجه داشته باشید که هفته ای یک مرتبه باید لباس و حوله شخصی خود را با آب گرم ضد عفونی کنید. در پس آن استفاده از اتو برای جلوگیری از انتقال باکتری نیز بسیار تاثیر گذار است.
  7. اعضای خانواده خود را برای شستشو دست و رعایت بهداشت شخصی شان ترغیب کنید.
  8. در صورت ابتلا به آبسه از ورود به مراکز عمومی همچون باشگاه های ورزشی و استخر جلوگیری کنید.

درمان پزشکی آبسه پوستی به چه صورت است؟

درمان آبسه پوستی

قابل به ذکر می باشد که روش های درمان آبسه پوستی بسیار متدد است که برخی از آن ها را می توانید در منزل نیز با روش های خانگی انجام دهید. همچنین در مواقع حاد به مراجعه پزشک نیز نیاز پیدا می کنید که در ادامه به چگونگی آن ها پرداخته ایم.

  • مراجعه به پزشک

در صورت عدم درمان به وسیله نسخه های خانگی و طبیعی باید به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط امکان دارد که پزشک پس از انجام معاینات مربوطه به خالی کردن جوش از چرک و مایع بپردازد. برای انجام این روش از درمان پزشکی، از دارو های بی حسی و موضعی برای کاهش درد و در نهایت ایجاد برش برای تخلیه چرک ها از زائده انجام می گیرد. پس از آن محل آبسه را پانسمان می کنند و نکات را در رابطه با پیشگیری از بروز دوباره جوش در این نواحی به شما یاد آور می شوند.

قابل به ذکر است که تجویز آنتی بیوتیک نیز برای برای جلوگیری از گسترش عفونت ها به روی پوست انجام می گیرد.

  • تجویز آنتی بیوتیک

بسیاری از آبسه های پوستی را می توانید به وسیله آنتی بیوتیک درمان کنید. این روش را به طور معمول بسیاری از پزشک ها به کار می گیرند که از جمله این موارد می توان به قرص های سفالکسین و دیکلوساکسیلین اشاره کرد.

معرفی روش های درمان آبسه پوستی

  • نسخه های خانگی

در نسخه های خانگی برای درمان آبسه پوستی بسیاری از روش های ساده و طبیعی وجود دارد که در منزل می توانید انجام دهید. از جمله این اقدامات گرم نگه داشتن محل آبسه است که در نهایت به کوچک شدن منافذ جوش منجر می شود. برای استفاده از این روش بایستی یک کمپرس آب گرم را به دور حوله ای بپیچانید و سپس بر روی محل آبسه پوستی قرار دهید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga