تغذیه در ایام نوروز و حفظ سلامتی و تناسب اندام

رعایت نکردن تغذیه در ایام نوروز سبب ایجاد مشکلاتی همچون افزایش فشارخون، افزایش قند خون، افزایش چربی خون، افزایش وزن و خرابی دندان ها می شود که برای حفظ سلامت بدن باید نکات تغذیه ای مختص این ایام را کاملا رعایت کنید.

تغذیه مناسب در ایام نوروز

تغذیه در ایام نوروز باید ها و نباید های خوردنی و خوراکی در این ایام:

در ایام عید نوروز نیز همچون گذشته سعی کنید تا سه وعده اصلی غذایی خود یعنی صبحانه، ناهار  شام را تناول کنید.

در این ایام از خوردن بیش از اندازه شیرینی به دلیل ایجاد احساس سیری بیشتر و مانع از صرف وعده های غذای اصلی می شود، اجتناب کنید. شما اگر به جای مصرف شیرینی وعده ناهار خود را میل بفرمایید با توجه به نوع غذا از چندین گزینه در هرم غذایی برخوردار شده اید، این در حالی است که با مصرف شیرینی فقط بدن به کربوهیدرات دسترسی پیدا کرده است و میزان مصرف کالری شما بالا رفته است.

اصول صحیح تغذیه در ایام نوروز

هرچند آجیل یک میان وعده غذایی مناسب به خصوص برای کودکان و نوجوانان به شمار می آید و ماده ای مفید و مغذی محسوب می شود اما از خوردن آجیل شور مخصوصا افراد میانسال و سالمند باید پرهیز کنند. زیرا منجر به افزایش فشارخون و تشنگی بیش از حد می شود.

بایدها و نبایدهای خوردنی در ایام نوروز

در این ایام نیز همچون گذشته سعی داشته باشید تا در طول روز هشت لیوان آب بنوشید تا هم نیاز آبی بدنتان تامین شود و احساس تشنگی در شما رفع گردد و هم پوستتان آسیب نبیند.

در ایام عید نوروز نیز سعی کنید غذای کودکان خود را سر ساعت به آنها بدهید تا به علت ضعف و گرسنگی مجبور به خوردن شیرینی و تنقلات نشوند.

در ایام عید نوروز چه بخوریم؟

در تغذیه ایام نوروز باید اشخاصی که به دیابت دچار هستند در این ایام از مصرف شیرینی اجتناب کرده و حواسشان به برنامه غذایی و رژیمشان باشد.

اشخاصی که به چربی و فشار خون بالا مبتلا هستند در مصرف شیرینی و آجیل باید بسیار دقت کنند و تناول این مواد را تا جایی که امکان دارد، کاهش دهند.

رژیم غذایی در ایام نوروز

در مسافرت نیز از خوردن غذاهای بین راهی و فست فود خودداری کنید و چیپس و پفک و تخمه را هم به اندازه و خیلی کم در طول سفر مصرف کنید.

در این ایام مصرف میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید و در برنامه غذایی خود برای این مواد جا باز نگه دارید.

هر آنچه لازم است از تغذیه در ایام نوروز بدانید

رعایت نکات تغذیه ای در سفرهای نوروزی

با فرا رسیدن عید نوروز و شروع ایام تعطیلات عید برخی از افراد عزم سفر می کنند و مسافرت نوروزی خود را به مناطق خوش آب و هوا و دیدنی کشور آغاز می کنند که علاوه بر مهیا کردن لوازم سفر باید به تغذیه خود در ایام نوروز به خصوص در سفر بسیار توجه نمایند. به همین خاطر در ادامه به ارائه برخی از این نکات خواهیم پرداخت.

۱- میوه ها و سبزیجات تازه که خوب شستشو داده شده اند و همچنین مصرف غذاهای خشک می تواند بهترین غذاها برای سفرهای نوروزی باشند. بنابراین تا حد امکان از مصرف غذاهای آب دار و آبکی نظیر خورشت ها که سریع تر فاسد می گردند خودداری کنید.

۲- در سفر بهتر است غذاها را خودتان آماده نمایید و از خوردن غذا در غذاخوری ها و رستوران های بین راهی و نامطمئن پرهیز کنید. همچنین از دست فروشان مواد غذایی خریداری نکنید.

۳- هر زمان و در هر مکانی که قصد خرید مواد غذایی را دارید از روی بسته بندی تاریخ تولید و انقضا و نحوه نگه داری از آن را به دقت بخوانید.

تغذیه در سفرهای نوروزی

۴- مواد غذایی خام و پخته را از یکدیگر جدا نگهداری نمایید. همچنین مراقب باشید تا مواد غذایی پخته با مواد غذایی خام تماس پیدا نکنند. از مصرف غذاهای مانده به شدت پرهیز کنید.

۵- برای مصرف نوشیدنی سالم همراه با غذا بهتر است نوشیدنی های پاستوریزه طبیعی و حاوی نمک کم نظیر دوغ را جایگزین نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار کنید.

۶- در طول مدت سفر به هیچ عنوان سس های خامه ای و یا سس مایونز را مصرف نکنید و به جای آن ها می توانید در زمان سرو هر غذا با ترکیب ماست و آبلیمو و مقدار کمی فلفل و نمک و همچنین افزودن روغن زیتون در صورت امکان سس عالی و سالمی را برای طعم دار کردن سالاد مورد استفاده قرار دهید.

۷- در صورت مصرف لبنیات در طول سفر حتما از محصولات لبنی پاستوریزه مصرف نمایید تا احتمال خطر ابتلا به تب مالت را کاهش دهید.

توصیه های تغذیه در سفرهای نوروزی

نوروز و فصل و سال نو زیباست به شرط آنکه با رعایت استانداردهای زندگیمان سلامت و تندرست بمانیم. برای اطلاع از انواع رژیم غذایی سالم و مقوی می توانید بر لینک همین قسمت کلیک نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga