دستورالعمل و نکات مهم روغن گیربکس اتوماتیک

روغن های هیدرولیک موجود در بازار عموما در دو نوع مختلف می باشند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام گیربکس وان، روغن گیربکس یک مایع روان‌کننده است که قطعات گیربکس را روغن‌کاری می‌کند.

روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟

روغن گیربکس‌های اتوماتیک علاوه بر روان‌کاری، کنترل اصطکاک در صفحه کلاچ‌ها در دمای متغیر، کنترل دما از طریق انتقال حرارت، محافظت از سطوح فلزات در برابر خوردگی، کنترل اصطکاک در صفحه کلاچ‌ها در دمای متغیر، وظیفه انتقال قدرت از اویل پمپ به کلاچ را نیز برعهده دارد.

انواع روغن گیربکس خودرو

روغن‌های گیربکس خودرو در دو نوع تولید می‌شوند:

روغن هیدرولیک MTF : این نوع روغن هیدرولیک برای استفاده در سیستم گیربکس دستی ساخته شده‌است که به آن Manual Transmission Fluid گفته می‌شود.

روغن هیدرولیک ATF : روغن هیدرولیک ATF که مخفف Automatic Transmission Fluid است، برای استفاده در سیستم گیربکس اتوماتیک به‌کار گرفته می‌شود.

زمان مناسب تعویض روغن‌ گیربکس خودرو

توصیه می‌شود پس از طی هر۲۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ کیلومتر یا هر ۳۶ ماه، روغن گیربکس را تعویض کنید، اما بهتر است به صورت دوره‌ای سطح و کیفیت روغن را کنترل کنید. تغییر رنگ، شیری رنگ شدن و کدر شدن روغن گیربکس از نشانه های پایین آمدن کیفیت روغن است.

اگر روغن گیربکس را به موقع تعویض نکنید، کلاچ‌ها روی یکدیگر سر می‌خورند و صدمه می‌بینند. شنیدن صدای ناهنجار هنگام تعویض دنده از داخل گیربکس، صدای زوزه، تقه زدن، گاز هرز خوردن از جمله علامت های خرابی گیربکس است و می بایست خودرو خود را به تعمیرگاه های تخصصی گیربکس منتقل کنید.

یک روغن گیربکس خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

. ویسکوزیته یا گرانروی پایین: روغن گیربکس اتوماتیک بر خلاف روغن دنده دستی، رقیق است و غلظت زیادی ندارد؛ به عبارت دیگر گرانروی یا ویسکوزیته این روغن پایین‌تر است. این مورد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک است که باعث می‌شود قدرت به خوبی به کلاچ منتقل شود.

. مقاومت نسبت به گرما: یکی دیگر از ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک خنک‌کنندگی است. عملکرد این روغن در سیستم گیربکس اتوماتیک شبیه مایع خنک‌کننده در سیستم رادیاتور خودرو است که با انتقال گرما، مانع داغ شدن دنده‌ها می‌شود. نقطه جوش روغن گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی پایین‌تر است که با افزودن مکمل‌ افزایش می‌یابد.

. آب‌گریزی: روغن گیربکس باید آب‌گریز باشد و قابلیت جدا شدن از آب را داشته باشد تا در صورت نفوذ آب یا رطوبت به مخزن، از تشکیل امولسیون‌های مضر برای سیستم جلوگیری شود.

. خاصیت ضدکف و ضدحباب: یکی دیگر از ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک، خاصیت جلوگیری از تشکیل کف و حباب است. وجود حباب در روغن مانع انتقال قدرت در سیستم گیربکس می‌شود و بازدهی روغن را کاهش می‌دهد.

. پایداری در برابر خوردگی و ساییدگی: روغن گیربکس اتوماتیک در برابر خوردگی قطعات مقاومت بالایی دارد. گیربکس‌ها از قطعات فولادی، چدنی، آلومینیومی، مسی، برنزی و… ساخته شده‌اند. روغنی که در سیستم گیربکس استفاده می‌شود، باید در برابر سایش و خوردگی انواع فلز مقاومت داشته باشد.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را به متخصصان بسپارید

تعمیرگاه گیربکس وان بزرگترین تعمیرگاه تخصصی گیربکس در ایران است که در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد. این مرکز علاوه بر تعمیرات گیربکس‌ها، سرویس‌های دوره‌ای را نیز با نهایت کیفیت توسط متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای ارائه می‌دهد.

سرویس‌های دوره‌ای گیربکس شامل تعویض روغن گیربکس نیز می‌شود. روغن‌های گیربکس وابسته به کارکرد یا زمان باید تعویض شوند که گیربکس وان این خدمات را با نهایت دقت و کیفیت برای مشتریان خود انجام می‌دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی

خبرگزاری ایسنا