درمان خلط ریه با این روش های جادویی و طبیعی در خانه

استفاده از داروهای گیاهی خلط آور با افزودن بر آب موجود در ترکیبات خلط می توانند آن را رقیق تر می کنند و باعث درمان و از بین رفتن مشکلات خلط ریه می شوند. شاید استفاده از درمان های خلط آور عفونت را به طور کامل از بین نبرند ولی می توانند کمک زیادی به آرام شدن گلو و خوابی راحت نمایند.

درمان خلط ریه به روش های خانگی

خلط شکلی از مخاط است که در ریه ها و مجاری تنفسی ترشح می گردد. در صورتی که فردی بیماری سختی داشته و شرایط سلامتی نامناسبی داشته باشد، خلط با شدت بیشتری برایش ایجاد می شود. خلط در واقع واکنشی است محافظتی که در قسمت های از بدن ایجاد می شود. در افراد سالم هم می تواند خلط ترشح شود، خلط ها باعث می شوند تا از خشک شدن قسمت های مختلف بدن پیشگیری شود و ویروس ها و باکتری ها را به خود می کشند و نابود می کنند. بدن یک فرد سالم به مقداری خلط نیاز دارد ولی مقدار زیاد آن خوب نبوده و باید برطرف شود. از این رو در این مطلب می خواهیم شما را چند روش خانگی برای درمان خلط ریه به شما معرفی نمایم، همراه ما باشید.

بهبود و معالجه خلط ریه

مواردی که باعث ایجاد مخاط در بدن می شوند

اگر هر یک از مشکلات زیر را داشته باشید مخاط زیادتری در بدن تولید خواهند شد:

  • عفونته ای مختلف مانند سرماخوردگی و آنفولانزا
  • انواع آلرژی ها
  • خارش گلو، بینی و ریه ها
  • مشکلات گوارشی مثل بیماری رفلاکس
  • مصرف محصولات تنباکویی
  • بیماری های ریه مثل ذات الریه، سرطان ریه، کیست فیبروز یا گرفتگی شدید ریه ها.

درمان مناسب خلط ریه

تنفس هوای مرطوب

هوای خشک باعث می شود تا بینی و گلو بسوزد، از این رو بدن برای مرطوب نمودن آن ها مخاط را ترشح می نماید، استفاده از یک مرطوب کننده مناسب هوا در داخل منزل و اتاق خواب باعث می شود تا مشکلات تا حدی بهبود یافته و خواب راحتی داشته باشید و همچنین باعث تمیزی بینی می شود و باعث می شود تا گلو زخم نشود.

درمان کردن خلط ریه

مصرف مایعات به مقدار زیاد

برای درمان خلط سفید ریه مایعات به مقدار فراوان بنوشید، بدن همیشه نیاز به آبرسانی دارد تا کمتر خلط تولید نماید، افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند باید به مقدار زیادی مایعات مصرف نمایند تا بدنشان خلط کمتری ترشح نماید و سینوس ها خشک بمانند. افرادی که دچار آلرژی های فصلی می باشند باید آب زیادی را به بدن خود وارد کنند تا مخاط شان جمع نگردد.

علاج و بهبود خلط ریه

استفاده از یک کیسه آب گرم و نمدار روی صورت

استفاده از کیسه آب گرم بر روی صورت یک روش خانگی مناسب برای درمان خلط و سردردهای سینوسی می باشد. نفس کشیدن وقتی که صورت مرطوب می باشد باعث می گردد تا بینی و گلو سریع مرطوب شوند. همچنین گرم بودن این کیسه باعث می شود تا درد و فشار بیمار کمتر شود.

بلند بودن زیر سر بیمار در زمان استراحت و خواب

زمانیکه مخاط در بدن تولید می شود، بیمار به ویژه در زمان خواب اذیت خواهد شد، از این رو در زمان خواب گذاشتن چند بالشت زیر سر می تواند کمک کننده باشد، در زمان استراحت یا خواب، صاف نخوابید و زیر سر خود را بلند نگه دارید زیرا مخاط در پشت گلو جمع شده و باعث مشکل شدن تنفس خواهد شد.

علاج خانگی برای خلط ریه

جلوی سرفه کردن را نگیرید

درست است که سرفه کردن زیاد باعث کلافه شدن می شود ولی نباید با انجام روش های مختلف جلوی سرفه کردن گرفته شود. سرفه روشی است که باعث می شود تا بدن با کمک ان ترشحات و خلط ها را از ریه ها و گلو خارج سازد. در صورتی که سرفه زیادی دارید می توانید از شربت سینه استفاده نمایید.

خلط را قورت ندهید

زمانیکه مخاط از داخل ریه ها به سمت گلو می آید یعنی که بدن می خواهد آن ها را خارج نماید، پس وقتی که خلط به گلو راه یافت سعی کنید تا خلط را بیرون بریزید و آن را قورت ندهید.

استفاده از اسپری آب نمک یا قطره بینی

برای درمان خلط ریه و گلو می توانید از اسپری و آب نمک استفاده نمایید. اسپری های نمکی یا تحریک کننده بینی می توانند خلط را از بین برده و آلرژی را از بینی و سینوس ها خارج کنند. به منظور مرطوب نمودن بینی از اسپری های استریل شده دارای سدیم کلرید و یا آب مقطر استفاده نمایید.

درمان خلط ریه در خانه

استفاده از اکالیپتوس

اکالیپتوس و انواع محصولاتی که با آن تولید شده اند باعث از بین رفتن سرفه و کاهش مخاط می شوند. این ماده تاثیر مستقیمی بر روی سینه دارد. چند قطره از روغن اکالیپتوس را به یک افشانه اضافه نمایید یا وقتی که در حمام هستید از آن استفاده نموده و بینی خود را تمیز نمایید.

روش های علاج خلط ریه

از تحریک کننده ها دور بمانید

به منظور رفع خلط ریه و درمان آن از مواد آلرژی زا دور بمانید، مواد شیمیایی، عطرها و آلودگی ها می توانند باعث شوند تا بینی، گلو و مجراهای تنفسی تحریک شوند و بدن مخاط بیشتری را تولید نماید.

الکل و کافئین مصرف نکنید

مصرف الکل و کافئین زیاد باعث می شود تا بدن آب زیادی را از دست بدهد و زمانی که از مشکل مخاط رنج می برید باعث بیشتر شدن آن شود، از این رو از نوشیدنی های گرم و بدون کافئین بخورید تا سریعتر بهبود یابید.

دوش آب گرم بگیرید

قرار گرفتن در فضای گرم و بخار آب داغ حمام باعث می شود تا خلط بینی و گلو به راحتی از بدن خارج شود، می توانید در حمام آب گرم را روی صورت خود بریزید تا فشار سینوس ها از بین رفته و تا حدی مشکلتان رفع شود.

خیلی آرام فین کنید

با فین کردن مخاط از داخل بینی خارج می شود، با این وجود باید این کار را با فشار انجام ندهید زیرا فشار زیاد باعث می شود تا سینوس ها صدمه ببینند و درد و فشار و عفونت در بدن بیشتر شود.

خوردن میوه به مقدار زیاد

میوه ها برای رفع خلط چسبناک گلو بسیار مهم و موثر می باشند، با توجه به مطالعه انجام شده در این مورد رژیم سرشار از میوه ها و سبوس سبب می شود تا مشکلات مخاط کمتری برای بیمار ایجاد شود.

روش های مداوای خلط ریه

غرغره آب نمک

آب نمک یک روش عالی برای التیام گلو و درمان خلط ریه می باشد که می تواند التهاب مجاری تنفسی را کم نماید. غرغره آب نمک یا شستن دهان و بینی با آن سبب می شود تا خلط ها روان و زیاد گردند و با سرفه نمودن از بدن خارج شوند. با توجه به مطالعه انجام شده در این مورد مشخص شد که آب نمک می تواند برای رفع مشکلات حلق و بینی و التهابات تنفسی این قسمت ها مفید تر از اسپری فلوتیکازون می باشد. آب نمک باعث تحریک گلو در در نتیجه سرفه شده و مخاط را از بدن بیرون می کشد. برای استفاده از این روش یک قاشق چای خوری نمک را دریک لیوان آب ولرم ریخته و حل نمایید و سپس آن را غرغره کنید. برای داشتن نتیجه ای بهتر روزی دو تا سه بار این کار را انجام دهید.

روش درمان خلط ریه

استفاده از عسل

عسل دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدن ها می باشد که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی نماید. علاوه بر این دارای خواص ضد میکروبی بود و مصرف آن می تواند سرفه و عوارض ناخوشایند آن را بهبود دهد. استفاده از عسل می تواند شدت سرفه را کم کند و در نتیجه باعث درمان خلط ریه شود. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی افراد نوجوان ۱۸ ساله مشخص شده که مصرف عسل در مقایسه با دیگر روش های استفاده شده می تواند خلط آور باشد و تاثیرات مفیدی در رفع سرفه داشته باشد. برای استفاده از عسل یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ولرم بریزید و حل نمایید و روزانه چند بار از آن بنوشید تا گلو و سرفه آرام شود. در مورد کودکان زیر یکسال توجه داشته باشید که به دلیل وجود یک نوع باکتری در عسل می تواند مشکل بوتولیسم ایجاد کند. از این رو عسل برای کودکان زیر یکسال ممنوع می باشد.

خلط ریه و علاج آن

استفاده از زنجبیل

زنجبیل یک ماده ضد التهاب و ضد سرفه می باشد که مصرف آن نه تنها باعث رفع سرفه های زیاد می شود بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و خلط آور است. این ماده موثر باعث تسریع در درمان بیماری ها شده و در درمان تب و سرفه و آسم و همچنین برونشیت سالیان سال استفاده می شود.

با توجه به تحقیق انجام شده بر روی حیوانات نشان داد که زنبیل باعث می شود تا از سرفه های ناشی از مصرف اسید سیتریک در خوکچه های هندی پیشگیری شود، در این تحقیق از ساقه های زیر زمینی زنجبیل استفاده شده بود. در کل زنجبیل دارای خواص ضد ویروسی بوده که باعث رفع سرماخوردگی نیز می شود. شوگاول و گینجرول دو ماده موثر در زنجبیل هستند که سرماخوردگی را درمان کرده و برای رفع خلط موثر می باشند. این دو ماده با کاهش تب و جلوگیری ازز سرفه و آرامبخشی بدن به درمان کمک می کنند. برای درمان مشکل خود می تواند چند تکه زنجبیل را با یک لیوان آب جوش به شکل جوشانده درست کرده و روزی سه بار از آن بنوشید.

راه های مداوای خلط ریه

شیرین بیان یک داروی گیاهی خلط آور

ریشه شیرین بیان یک درمان خانگی دیگر برای خلط می باشد که می تواند آزردگی و ناراحتی های گلو سرفه را بهبود دهد. این گیاه در طب سنتی چین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، شیرین بیان از انواع داروهای گیاهی خلط آور می باشد که باعث رفع سرفه شده و ترشحات مخاط را کاهش می دهد و همچنین باعث کاهش درد گلو می شود.

با توجه به مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸ بر روی خواص شیرین بیان، این دارو با عنوان یکی از داروهای خلط آور معرفی شد. در این تحقیق از عصاره خام و ترکیبات شیرین بیان استفاده کرده بودند که نتایج فوق العاده ای از خود نشان داده بود. در مورد استفاده از شیرین بیان تحقیقات بیشتری نیاز است اما از گذشته از آن برای رفع خلط و درمان سرفه استفاده می شده است، اشخاصی که دچار فشار خون بالا هستند نباید از شیرین بیان استفاده نمایند زیرا می تواند مشکل ساز شود. برای استفاده از شیرین بیان نصف قاشق چای خوری از ریشه این گیاه را دریک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزی دو تا سه مرتبه از این چای بنوشید. بعلاوه برای کاهش سرفه و بهبود مشکلات گلو می توانید از آب نبات های شیرین بیان میل نمایید.

علاج برای خلط ریه

استفاده از ریحان مقدس

گیاه ریحان مقدس از خانواده گیاه نعناع می باشد که می توان از آن برای درمان خلط ریه استفاده نمود. از این گیاه در برخی از داروها و شربت های خلط آور استفاده می شود. ریحان مقدس برای درمان سرفه های ناشی از آسم و برونشیت های ناشی از حساسیت به مقدار زیاد استفاده می شود. این گیاه باعث رقیق شدن مخاط شده و به خروج ساده تر آن کمک می نماید.

روغنی که از این گیاه حاصل می شود به منظور رفع مشکلات ناشی از آسم و سرفه بسیار مفید می باشد، البته در این مورد نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری وجود دارد. برای استفاده از ریحان مقدس مقداری برگ گیاه حدود ۸ تا ۱۰ برگ را با ۵ عدد میخک به همراه یک فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و بعد از اینکه سرد شد از آن روزی ۳ مرتبه میل نمایید تا بهبود یابید. همچنین می توان چند قطره از روغن این گیاه را داخل آب جوش ریخت و برای بخور از آن استفاده نمود، در طول روز می توانید ۱ یا ۲ مرتبه از این بخور استفاده نمایید.

علاج خانگی خلط ریه

استفاده از سیر

سیر یک گیاه با خواص درمانی بسیار است که به مشکلات تنفسی و درمان سرفه و رفع خلط نیز کمک زیادی می کند. در حقیقت سیر یک ماده گیاهی خلط آور قوی می باشد. با توجه به تحقیق انجام شده در این مورد در سال ۲۰۱۰ مشخص شد که سیر برای کاهش سرفه بسیار مفید بوده و خواص درمانی بسیاری را به همراه دارد. در رابطه با خواص سیر مطالب زیادی وجود دارد که اغلب آن ها اثبات شده هستند. برای درمان خلط ریه خود می توانید از استنشاق بوی سیر استفاده کنید و یا در روشی دیگر یک سیر را کوبانده و با عسل ترکیب نمایید و روزی ۲ تا سه بار از این ترکیب میل کنید.

بهبود و علاج خلط ریه

استفاده از نعنای تند

استفاده از نعنای تند یا همان نعناع فلفلی به بهبود عملکرد ریه ها کمک می کند. جوهر نعناع یا منتول ترکیب اصلی در نعناع فلفلی می باشد که خواص زیادی برای سلامت بدن به همراه دارد. روغن نعناع فلفلی می تواند باعث درمان سرفه، عفونت های گلو، برونشیت، آسم و سینوزیت شود. این گیاه در دسته گیاهان دارویی خلط آور قرار دارد و خواص ضد میکروبی و ضد اسپاسم نیز به همراه دارد. خواص این گیاه به شکل تجربی از گذشته تا کنون مشخص شده اند و افراد بسیاری برای درمان از آن بهره برده اند. برای استفاده از نعناع فلفلی یک قطره روغن نعناع را در داخل آب جوش بریزید و برای بخور از آن استفاده نمایید. همچنین نوشیدن یک فنجان چای نعناع نیز می تواند کمک کننده باشد.

بهبود و درمان خلط ریه در خانه

استفاده از برگ گیاه عشقه

استفاده از برگ گیاه عشقه نتایج خوبی در خلط آور بودن و از بین بردن سرفه به دنبال دارد. ساپونین موجود در گیاه عشقه باعث رقیق شدن مخاط گلو و بینی شده و باعث خروج راحتتر آن ها از بدن می شود. تحقیق انجام شده بر روی برگ های خشک شده گیاه عشقه که با آویشن، بادیان رومی و ریشه گیاه پنیرک پف نبات یا مارشمالو ترکیب شده بود نشان داد که این گیاهان به کاهش سرفه کمک می کنند. در مورد خواص مختلف این گیاه نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد، اما از گذشته از آن برای درمان خلط و بهبود سرماخوردگی و … استفاده های زیادی می شده است.

منبع : آرگا

برچسب :

arga