نحوه راه اندازی آبیاری قطره ای خانگی در چند قدم

به طور کلی آبیاری قطره ای خانگی معمولا مزیت های زیادی نسبت به انواع دیگر سیستم های آبیاری دارد و معمولا باعث می شود تا آب و کود بدون تبخیر و هدر رفتن به ریشه انتقال داده شوند. همچنین اگر سیستم آبیاری قطره ای را به درستی تنظیم کنید در کوتاه ترین زمان به راندمان بالایی در آبیاری دست خواهید یافت و این کار باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی نیز خواهد شد.

آشنایی با آبیاری قطره ای خانگی

بهتر است بدانید که در واقع آبیاری نوین کمک به سزایی در عدم هدر رفتن آب و منابع آبی کرده است. همچنین یکی زا راهکارهای مصرف بهینه آب در منازل و باغچه های شهری داخل خانه ها و آپارتمان ها استفاده از روش نوین آبیاری قطره ای است و در سامانه آبیاری بسته های ویژه ای تحت عنوان بسته آبیاری قطره ای خانگی ساخته شده است که با راهنمای ساده داخل هر بسته و معرفی قطعات درون بسته بندی به سادگی می توان نصب و استفاده نمود. توجه داشته باشید که این بسته شامل بخش های متعددی از لوله و اتصالات و شیرآلات است که معمولا در فضای پاسیو برای آبیاری گلدان ها و همچنین بخش هایی جهت فضای خارج از منزل جهت آبیاری درختان و نهال ها و همچنین بخش دیگری برای آبیاری بوته ها و چمن ها خواهد بود. روش آبیاری قطره ای در موارد بسیاری کاربرد دارد که اعم استفاده آن در خانه ها که شامل گلدان، درختان باغچه و پاسیو و باغات مختلف خواهد بود. به صراحت می توان گفت که این سیستم آبیاری نیاز به تخصص ندارد و هر فردی می تواند با کمترین هزینه آن را لوله کشی کند و قطره چکان کشاورزی را نصب و بهره برداری نماید. همچنین یکی از نکات بارز سیستم آبیاری قطره ای از راه دور و از طریق اینترنت و با استفاده از گوشی موبایل قابل اجرا می باشد. توجه داشته باشید در آبیاری قطره شما از هر جایی این امکان را دارید که به موقغ و یا بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده باغچه منزل خود را آبیاری نمایید. با توجه به بحران کم آبی و همچنین احساس نیاز به آبیاری قطره ای خود کار در هنگام مسافرت آبیاری باغجه هوشمند و یا خودکار با لوله ۱۶ قطره ا می تواند شما را آسوده خاطر کند که دغدغه خشک شدن باغچه و گلدان ها را در حین سفر نداشته باشید حتی در سفر های طولانی باغچه ای سرسبز داته باشید.

نحوه راه اندازه آبیاری قطره ای خانگی

تجهیزات لازم برای آبیاری قطره ای:

توجه داشته باشید که برای راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای شما نیاز به تجهیزات مختلفی دارید که این تجهیزات برای یک آبیاری خانگی یا یک زمین کشاورزی آبیاری ممکن است کمی متفاوت باشد اما همه اصل و چارچوب یکسانی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

  • پمپ یا ایستگاه پمپاژ
  • لوله های اصلی و فرعی
  • فیلتر یا سیستم فیلتراسیون
  • قطره چکان
  • اتصالات و شیرآلات

پمپ یا ایستگاه پمپاژ:

هر سیستم آبیاری برای به گردش درآمدن آب در لوله ها و آبرسانی به تمام نقاط زمین نیاز به یک نیروی محرکه دارد که پمپ ها طراحی شده اند تا این نیروی محرکه را تامین نمایند. همچنین در تصمیم گیری برای تهیه پمپ مناسب باید به ابعاد زمین، جنس و قطر لوله ها، تعداد قطره چکان های آبیاری و شیب زمین توجه نمایید. معمولا قطره چکان به عنوان آخرین عضو سیستم آبیاری آب را به ریشه گیاه می رساند اما فراموش نکنید که عموم قطره چکان ها برای عملکرد مناسب به حداقل ۱ مرتبه فشار نیاز دارند. به صورت کلی برای آبیاری باغچه های خانگی، گلدان های تراس یا حیاط به دلیل کوچک بودن مساحت نیاز به پمپ نیست و به همین دلیل می توانید برای آبیاری قطره ای خانگی از شیر آب شهر استفاده نمایید. همچنین فشار آب شهر معمولا بین ۲ الی ۴ مرتبه است و این مقدار می تواند برای آبیاری حیاط شما کافی باشد. اما اگر باغچه یا حیاطی که قصد آبیاری کردن آن را دارید از حد معمول بزرگتر است می توانید آن را به دو یا چند قسمت مجزا تقسیم نمایید و هر قسمت را به صورت جداگانه آبیاری نمایید زیرا انجام این کار کمک می کند تا هزینه های مربوط به تهیه و نصب پمپ حذف شود و در مجموع هزینه های راه اندازه سیستم آبیاری شما کاهش پیدا کند.

لوازم مورد نیاز برای آبیاری قطره ای

لوله های اصلی و فرعی:

توجه داشته باشید که شما برای انتقال آب از منبع به ریشه گیاهان نیاز به لوله دارید و لوله های پلی اتیلن به خاطر مقاومت، استحکام و انعطاف پذیری بالایی که دارند بهترین گزینه برای این کار خواهند بود. همچنین با توجه به جنس مواد پلی اتیلن لوله ها در برابر آفتاب پوسیده نمی شوند و در صورتی که بر اثر ماندن آب در زمستان و یخ زدگی آب در لوله ها آسیب نبینند می تواند سال ها کارآمد باشد. در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت مواد پلی اتیلن و سایر مواد اولیه قیمت تمامی لوله ها افزایش پیدا کرده و تهیه لوله احتمالا پر هزینه ترین قسمت راه اندازی سیستم آبیاری شما را تشکیل خواهد داد. بهتر است بدانید که معمولا برای رساندن آب به پای گیاه از لوله های ۱۶ میلی متری استفاده می شود. این لوله ها با نام لوله آبیاری قطره ای هم شناخته می شوند و در هر سیستم آبیاری مورد استفاده خواهند بود. این لوله ها به دلیل داشتن جداره مناسب نسبت به سایر سایز ها می توانند وظیفه نگهداری قطره چکان ها را به دوش بکشند. دقت داشته باشید که برای نصب قطره چکان ها روی این لوله تنها کافی است تا جداره آن را به وسیله پانج سوراخ کنید و سپس قطره چکان را با فشار درون سوراخ دهید. به خاطر داشته باشید که زائده قرار گرفته روی پایه قطره چکان باید به صورت کامل درون لوله قرار بگیرد تا در اثر فشار آب از لوله بیرون نیاید.

روش های ایجاد آبیاری قطره ای

متصل کردن قطره چکان:

برای آبیاری قطره ای باغچه می توانید از ترکیب لوله ۶ میلی متری نیز استفاده نمایید که برای اینکار تنها کافی است تا لوله ۶ میل را به کمک بست ابتدایی به لوله ۱۶ میلی متر متصل کنید و سپس تا پای گیاه بیاورید. همچنین قطره چکان را می توانید در انتهای لوله ۶ میل نصب کنید و برای قرار دادن آن کنار گیاه از پایه نگهدارنده استفاده نمایید. به طور کلی در سیستم آبیاری خانگی و محیط های کوچک تنها لوله ای که به آن نیاز پیدا می کنید لوله ۱۶ میلی متری است اما در صورتی که قصد دارید فضای بزرگتری را آبیاری نمایید بهتر است از لوله ای با سایز بزرگ تر به عنوان لوله اصلی استفاده نمایید. برای انجام این کار با توجه به تعداد درختان و نیاز آبی آن ها می توانید سایز لوله مورد نظرتان را پیدا کنید.

مقدار لوله مورد نیاز:

بهتر است بدانید برای محاسبه مقدار لوله مورد نیاز بایستی در نظر داشته باشید که از منبع آب تا گیاهان چه فاصله ای را باید لوله کشی کنید. همچنین در آبیاری خانگی به دست آوردن مقدار لوله کار دشواری نیست و برای به دست آوردن متراژ لوله مورد نیاز در زمین های کشاورزی بهتر است طول و تعداد ردیف ها را داشته باشید تا تصمیم گیری بهتری را انجام دهید. توصیه می شود که طول لوله های آبیاری قطره ای را همواره کمتر از ۶۰ متر در نظر بگیرید و هر چند مقدار دبی آب درون لوله بستگی به فشار داخل لوله دارد اما طولانی تر بودن لوله ۱۶ باعث می شود تا قطره چکان های عملکرد خوبی نداشته باشند و یا اصلا آبی از آن ها خارج نشود.

لوله های مورد نیاز برای ایجاد آبیاری قطره ای

نحوه قرارگیری لوله ها:

معمولا در آبیاری قطره ای خانگی نحوه قرار گیری لوله ها اهمیت زیادی ندارد اما برای نصب سیستم آبیاری قطره ای در زمین های متوسط و بزرگ باید چند نکته را مورد توجه قرار دهید:

لوله های اصلی و فرعی را مشابه آرایش عکس زمین نصب کنید.

تلاش کنید تا طول لوله های آبیاری بیشتر از ۶۰ متر نشود.

آرایش لوله ها را به گونه ای تنظیم کنید که لوله های فرعی در مسیر شیب قرار گیرند زیرا انجام این کار باعث می شود تا از شیب زمین نهایت را استفاده را داشته باشید و به پمپ هم فشار کمتری وارد خواهد شد.

منبع : آرگا

برچسب :

arga