آموزش تعمیر محافظ برق به زبان ساده

به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث نوسانات برق شهری شده و مشکلاتی را ایجاد کنند. از جمله این عوامل می توان به خرابی و یا عدم تعمیر محافظ برق اشاره کرد که اگر این مشکلات در طولانی مدت نیز رفع نشوند می توانند وسایل منزل را دچار آسیب کرده و یا بسوزانند.

آشنایی با نحوه تعمیر محافظ برق

بهتر است بدانید که در واقع محافظ برق دستگاهی است که در مسیر ورودی برق قرار می گیرد و برای مواقعی که مقدار ولتاژ، آمپر یا توان مصرف شده خارج از حد استاندارد باشد جریان برق را قطع می کند و بعد که شرایط به حالت نرمال رسید مجددا مسیر ورود جریان را به تجهیزت الکتریکی وصل می کند. این محافظ عمدتا برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه های برقی مورد استفاده قرار می گیرد و در مواردی وظیفه آن شناسایی ولتاژ بیش از حد و غیر مجاز و منحرف کردن الکتریسیته اضافی به سیم اتصال به زمین است و به همین دلیل تمامی محافظ های ولتاژ باید بین اتصال به زمین قرار گیرند و به یک پریز دارای اتصال به زمین متصل شوند تا عملکرد درست خود را داشته باشند. توجه داشته باشید که محدوده کارکرد ولتاژ و آمپر و همچنین زمان مورد نیاز برای وصل جریان برق بستگی به وسیله الکتریکی که محافظ به آن وصل است، خواهد داشت برای مثال مقدار توان مصرفی دستگاه ماشین لباسشویی و جاروبرقی با یکدیگر متفاوت هستند. در حال حاضر اغلب محافظ های موجود در بازار تنها مقدار ولتاژ ورودی را محاسبه می کنند و مقدار آمپر و توان در آن محاسبه نخواهد شد. ولتاژ به میزان اندازه گیری پتانسیل انرژی الکتریکی گفته می شود و به عبارتی اختلاف در پتانسیل انرژی الکتریکی با فشار برق را ولتاژ می گوییم. اغلب اوقات محاسبه تغییر ولتاژ و تشخیص ولتاژ غیر استاندارد حدود ۵۰ میلی ثانیه طول می کشد که برای تخریب لوازم برقی زمان بسیار محسوب شود.

چگونگی تعمیر محافظ برق

به صراحت می توان گفت که محافظ برق هیچ تاثیری بر عملکرد برق، تنظیم برق و یا رفع رپیل برق ورودی و خروجی ندارد و تنها کار آن این است که وقتی ولتاژ از حد استاندارد خارج شد جریان برق را قطع کند. در کشور ما معمولا به دلیل اینکه مقررات ملی ساختمان مبنی بر طراحی صحیح تاسیسات برقی رعایت نمی شود از این رو وجود محافظ برای هر دستگاه برقی یا بر سر راه کنتور برق ساختمان کامل ضروری خواهد بود. اما در کشور های پیشرفته اینگونه نیست و چون اجرای مقررات و اجرای صحیح تاسیسات اجباری است نیاز نخواهد بود که برای استفاده از وسایل برقی از محافظ استفاده نمایید. معمولا توصیه می شود که در هنگام خرید محافظ برای وسیله برقی به نکاتی مانند اینکه محافظ حتما دارای دکمه on و off و همچنین برگه گارانتی باشد دقت نمایید زیرا داشتن گارانتی باعث می شود اگر کیفیت آن خوب نبود و خراب شد بتوانید تعویض و تعمیر رایگاه داشته باشید.

اصول تعمیر خرابی های رایج در ولتاژ:

توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع دیده شده محافظ های جریان برق با مشکلات مختلفی مواجه شده و به درستی عمل نمی کنند. شاید مشکلات این محافظ ها به ظاهر ساده به نظر بیایند اما تعمیر کردن آن ها راحت نیست و نیاز به رعایت نکات مهمی خواهد داشت و به همین منظور در ادامه به بیان خرابی ها و مشکلات رایجی که در انواع محافظ های ولتاژ برق ممکن است به وجود بیاید و همچنین نحوه تعمیر آن ها پرداخته ایم:

آشنایی با خرابی های رایج محافط برق

روشن نشدن محافظ ولتاز به صورت کامل:

این مورد را می توان اتفاقی رایج در میان محافظ های برق دانست که اغلب به دلایل مختلفی رخ می دهد. توجه داشته باشید که برای رفع این مشکل در ابتدا باید از سالم بودن پریز برق اطمینان حاصل کنید و در صورتی که پریز برق مشکلی نداشت قسمت انتهایی دو شاخه را مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. گاهی اوقات ممکن است علت روشن نشدن محافظ ولتاژ، خراب بودن کلید روی دستگاه باشد که بایستی با یک کلید جدید و سالم جایگزین گردد. معمولا محافظ های ولتاژ برق دارای مداری می باشند که ممکن است به دلایل مختلفی آی سی مدار سوخته و منجر به کار نکردن دستگاه گردد که برای تعمیر آن بایستی یک آی سی سالم را تهیه نمایید و جایگزین قطعه خراب کنید. دقت داشته باشید که قطع بودن برد مدار کنترل نیز از جمله دلایلی که می تواند روشن نشدن محافظ را در پی داشته باشد. رله های دستگاه نیز ممکن است پس از گذشت مدتی کار کردن با مشکل مواجه شده و خراب شوند که در این هنگام نیاز به تعویض رله می باشد.

ثابت ماندن چراغ قرمز محافظ ولتاژ:

هنگامی که اتصالات بین قطعات الکترونیکی مختلف در برد الکترونیکی دستگاه دچار پارگی گردند دیده می شود که چراغ قرمز محافظ روشن شده و در همین حالت باقی خواهد ماند. دقت داشته باشید که در این مواقع بایستی قسمت هایی را که پاره شده اند با دقت لحیم کاری نمایید. همچنین ممکن است IM 324 نیز به دلایل مختلفی دچار سوختگی شده و نیاز به تعویض داشته باشد. معمولا زمانی که ال ای دی سبز از مدار قطع می شود علت آن روشن شدن چراغ قرمز و عدم تغییر حالت است که بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

قرمز شدن ال ای دی دستگاه و سبز و قرمز شدن مجدد آن:

گاهی اوقات دیده می شود که چراغ ال ای دی محافظ روشن شده و پس از مدتی سبز می شود اما پس از چندین ثانیه مجددا چراغ سبز به حالت قرمز در می آید. در این مواقع باید بدانید که خازن پلی استر دستگاه ضعیف شده و نیازمند تعویض می باشد و علاوه بر آن زمانی که بوبین رله دچار مشکل شده یا می سوزد و همچنین ممکن است برد الکترونیکی دستگاه اتصالی شده باشد. توجه داشته باشید که این خازن صاف در مدار محافظ های ولتاژ برق وجود دارد که بعد از دیود ها قرار گرفته و در صورتی که این خازن که با عنوان خازن الکترونیک مدار شناخته می شود خراب شود مشکل قرمز شدن مجدد دستگاه را خواهید داشت.

روش های رفع خرابی محافظ برق

سبز شدن چراغ ال ای دی بدون وجود خروجی:

توجه داشته باشید که خرابی رله که اغلب به دلیل کار کردن زیاد اتفاق می افتد می تواند این مشکل را در محافظ به وجود آورد و علاوه بر آن ممکن است سیم خروجی رله به خروجی پریز محافظ قطع شده که در این مواقع بایستی سیم را تعویض نمایید. معمولا سوختگی آی سی ۳۲۴ نیز می تواند باعث شود تا چراغ سبز محافظ بدون اینکه خروجی وجود داشته باشد سبز شود.

هنگامی که چراغ زرد می شود تمامی چراغ ها خاموش شده و محافظ هیچ گونه خروجی نخواهد داشت:

بهتر است بدانید که این مشکل نیز از جمله مشکلات رایجی است که در محافظ های ولتاژ برق بسیار دیده می شود و علت آن هم می تواند دلایلی مانند خراب شدن ال ای دی سبز، وجود مشکل در بوبین رله، خراب شدن ترانزیستور راه انداز رله، قطع شدن مسیر های مسی روی برد و یا قلع سرد و یا سولفاته شدن پایه های چراغ سبز باشد. در صورتی که فردی فنی نیستید نیاز است تا در صورت وجود مشکل در محافظ های ولتاژ برق هیچ گونه اقدامی برای تعمیر آن ها نکرده و حتما دستگاه را نزد تعمیرکار متخصص در امور الکترونیکی ببرید زیرا تعمیر محافظ برق توسط خودتان می تواند خطرات و خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

چشمک زدن چراغ قرمز دستگاه:

گاهی اوقات مشاهده می شود که به صورت خود به خود ال ای دی قرمز دستکاه روشن شده و شروع به چشمک زدن کرده و به عبارتی در همین حالت باقی مانده است. توجه داشته باشید که این حالت در مواقعی که خازن پلی استر محافظ دچار مشکل و خرابی شده است رخ می دهد که باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید. همچنین خراب بودن خازن صافی مدار و خازن الکترونیک ورودی آی سی می تواند دلیلی بر وجود این مشکل باشد. گاهی اوقات نیز سوختن دیود زنر مدار سوخته و این مشکل را ایجاد می کند که با تعویض آن مشکل برطرف خواهد شد.

راه های رفع نوسانات برق

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاهش مصرف برق و همچنین مطلب توپ های روی سیم برق نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga