مدل لباس آذری زنانه با طرح های محلی بسیار شیک و زیبا

یکی از قدیمی ترین نژاد ایرانی نژاد آذربایجانی است ما در این مقاله به انواع مدل لباس آذری زیبا و پر نقش زنانه پرداخته ایم و برای شما گالری از عکس های این لباس محلی زیبا را آماده کرده ایم.

مدل لباس آذری جدید و زیبای زنانه

 مدل لباس های سنتی مردمان آذربایجان از عوامل فرهنگی، دینی، اعتقادی و… مردمان این سرزمین به وجود آمده است. و یکی از نمونه های شاخص مردم آذربایجان به شمار می رود.

متاسفانه این مدل لباس هم بعد از قرن ۲۰ ماهیت خود را از دست داد و پوشش حالت مدرنیته به خود گرفت اما در عشایر و روستا گاها این لباس های زیبا را شاهد هستیم که گالری از لباس های آذری سنتی و زیبا را برای شما به اشتراک می گذاریم.

مدل لباس آذری زنانه

مدل لباس محلی زنانه

لباس سنتی زنان ترک

مدل لباس زنانه محلی

مدل لباس آذری

لباس زیبای آذربایجانی زنانه

لباس آذری زیبا

مدل لباس محلی شیک و زیبای زنانه

مدل لباس آذری

لباس مجلسی محلی

لباس سنتی زنان آذری

مدل لباس سنتی ایرانی

لباس آذری زیبا

مدل پیراهن بسیار زیبای آذری

مدل لباس زیبا ترکی

مدل لباس زیبا آذری

لباس سنتی زنان آذری

لباس آذری در دوران قدیم

لباس آذری زنانه

لباس آذری زنانه زیبا

لباس آذری دخترانه

لباس زیبا زنان آذری

مدل لباس آذری

لباس زیبا زنان و مردان آذری

لباس زیبا آذری

مدل لباس آذربایجانی زنانه مظهر و نمادی از اسطوره و تاریخ پیشینیانشان است، لباس هر قومیت نشان دهنده تمام ارزش های هنری، دینی، مذهبی و…. آنان است، لباس مردمان ترک زبان با  انتخابِ رنگ و نقوش روی پارچه و تزیین آن با منجوق های رنگارنگ، حاشیه دوزی، گلابتون یا چین ‎های زیبا و یا دوختن سکه، همه و همه معرف زبان، شخصیت و منزلت اجتماعی مردمان این منطقه است.

این لباسها به دلیل در بر گرفتن دو قومیت کرد و آذری دارای طرح ها و اسم های بسیاری است.

  • بُرک :نام کلاه های تکمیل کننده پوشش زنان آذری
  • یایلیق و چارقد: زنان در این منطقه روسری های بر سر میکنند که به آنها چارقد گفته میشود و موهای آن ها را میپوشاند و یایلیق نوعی پارچه قرمز رنگ است که در وسط نواری پهن مشکی دارد که بیشتر زنان سن بالا از آن برای نگه داشتن چارقد روی آن میبستند.
  • کوینَک: پیراهنی با حدود ۱۵۰ سانتی متر بوده و شانه ‎ها بدون درز است که با افزودن چهار فاق مثلثی در زیر بغل، گشاد می شود و دامن های چین دار و چند طبقه است.
  • جبکن: یکی از لباس هایی که بر روی کوینَک پوشیده میشود و آستین های این جبکن از سر شانه گشاد میشد و اشکال مختلفی دارد.
  • آرکالیک: یکی دیگر از معروف ترین لباسهای آذری است که آستین های بلند و گشاد دارد و یقه بازی دارد و از دو طرف با یک دکمه در وسط بسته میشود.

لباس زنان آذری

  • لباده: این لباس تا زیر کمر ادامه دارد و باز است، این لباس در دو طرف خود بال هایی دارد و آستین هایش تا ارنج است.
  • کوردو: لباسی جلیقه مانند بدون آستین و کوتاه که بیشتر زنان در فصل سرما از آن ها استفاده میکنند. و روی آن ها را سکه کار می کردند که نشان دهنده ثروت خانواده بوده است.
  • شال کمر: نوعی شال کمر است که روی پیراهن های خود استفاده می کنند که به پشت بند مشهور است. آن ها شلوارهای رنگارنگی را که بلند تا مچ پاست می پوشند که به درپا معروف است  و نوعی دستمال سر دارند که شلمه نام دارد.
  • تومّان: دامن های چین چین و چند طبقه که مانند دامن های زنان مازندرانی است و از زیر آنها چیزی پوشیده نمی شده است و معمولا جنس این مدل لباس ها ابریشم بوده است.

لباس زنان آذری

تزئینات لباسها با منجوق دوزی و استفاده سکه را می توانید در موارد بسیار زیبایی روی لباسهای آذری ببینید، همچنین تزئین گیسوان در بین زنان ترک از اهمیت بالایی برخوردار است حتما آنها را به صورت رشته های بلند می بافتند، داشتن گیسوان بلند در بین زنان و دختران ترک یکی از حسن های بزرگ به شمار می رود و هیچ گاه موهای پشت سر خود را کوتاه نمی کردند.

مدل لباس آذری زیبا زنانه

انواع مدل لباسهای آذری دخترانه شیک

لباسهای محلی نشان دهنده فرهنگ، مذهب، شغل، زبان و منزلت هر منطقه ای می باشند؛ لباس قوم آذربایجان از جمله لباسهای زیبای محلی است که در طراحی آنها از رنگ و نقش های زیبا، چین ها و منجوق کاری های رنگارنگ استفاده شده است و حتی نوع طراحی لباس می تواند بیانگر سن افراد باشد، لباسهای محلی آذری دخترانه جزو لباسهای سنتی و قدیمی آذربایجان هستند که شامل سه قسمت سرپوش، تن پوش و پاپوش می باشند و امروزه استفاده از این لباسها هنوز هم خواهان و طرفداران زیادی دارد، در ادامه می توانید مدلهای لباسهای آذری دخترانه با طراحی های متنوع و زیبا را ببینید و لذت ببرید.

لباس آذری شیک و زیبا

لباسهای آذری به دلیل نوع پارچه های به کار رفته در آن با رنگ های شادی که دارند، بسیار زیبا هستند، از انواع پارچه های رایج و پرکاربرد استفاده شده در این لباسها می توان به پارچه های ترمه، ساتن، مخمل، موسلین و تافتا اشاره کرد، حال برای طراحی  لباسهای آذری دخترانه اغلب از جنس پارچه های ابریشم، مخمل و ترمه به کار برده می شود و این لباسها در بین دختران و خانوم های آذربایجان طرفداران بیشتری دارند، البته افراد ثروتمند حتی برای لباسهای زیر خود نیز از پارچه ابریشم استفاده می کنند.

ویژگی دیگر لباسهای محلی دختران آذری استفاده از رنگ های شاد و سرزنده در طراحی این لباسها و نیز زیورآلات زیبای به کار رفته در آن می باشد که بر جذابیت و زیبایی لباسها می افزاید، در اینجا می توانید از انواع لباسهای آذری دخترانه شیک دیدن کنید.

مدلهای لباس آذری دخترانه لباس آذری دخترانه جدید انواع لباس آذری مدل زیبای پیراهن آذری لباس آذری دختربچه مدل لباس آذری جذاب لباس آذری بچگانه مدلی خاص از لباس آذری زیباترین مدل لباس آذری مدلی از لباس آذری جدید مدلی از لباس آذری زیبا مدل پیراهن آذری مدلی از لباس آذری جدیدترین مدل لباس آذری

امیدواریم از دیدن انواع مدل لباس آذری نهایت لذت را برده باشید و با خواندن این مقاله با لباس های سنتی آذربایجان آشنا شده باشید.

منبع : آرگا

arga