نحوه عملکرد ویپ و دانستنی های مهم در رابطه با این وسیله

به طور کلی ویپ وسیله ای است که در آن مایعی خاص به بخار تبدیل می شود و شخص با استنشاق این بخار حس سیگار کشیدن را تجربه خواهد کرد. به افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند ویپینگ گفته می شود و در واقع هر ویپ بر اساس عملکردش دارای یک مایع خاص است که از آن به واسطه گرما بخار تولید می شود. در اینجا با نحوه عملکرد ویپ بیشتر آشنا می شوید.

آشنایی با نحوه عملکرد ویپ

بهتر است بدانید که در واقع سیگار های الکترونیکی وسایل دود کننده ای هستند که از سال ۲۰۰۴ به صورت تجاری در دسترس قرار گرفتند. در واقع افکار پشت ساخت ای وسیله القای حس سیگار کشیدن و همزمان فراهم کردن ذخیره تناوبی نیکوتین بدون تنفس کردن خاکسترها است. ویپ ها دارای اندازه و اشکال مختلفی هستند اما همگی آن ها یک هدف را دنبال می کنند.

مایع درون ویپ که بدان ایجوس هم گفته می شود معمولا از پلی پروپیلن گلیکول، گلیسیرین، آب و طعم دهنده تشکیل شده است. در حال حاضر نیز در بازار انواع و اقسام آن را از میوه ای گرفته تا طعمی نزدیک به سیگار تنباکویی می توانید مشاهده کنید. همچنین در مایع درون ویپ می توان از مقداری نیکوتین استفاده کرد و به صراحت می توان گفت تعداد افرادی که از مایع ویپ نیکوتین دار استفاده می کنند بسیار بیشتر از افرادی که گرایش به استفاده از مایع های ویپ بدون نیکوتین دارند.

توجه داشته باشید که ویپ بر خلاف سیگار احساس سنگینی در گلو و ریه ها را به وجود نمی آورد زیرا دود داخل آن فقط بخار است. هنگام استفاده از این دستگاه تنها مقداری رطوبت در گلو احساس خواهد شد. همچنین طعم دار بودن ویپ ها یکی دیگر از مزیت های آن محسوب می شود و از آنحایی که ویپ هیچ گونه بو و دودی ندارد می توانید آن را در حضور اطرافیان نیز مورد استفاده قرار دهید.

اصول و نحوه عملکرد ویپ

انواع دستگاه های ویپ:

به طور کلی در چندین سال اخیر به خاطر باورهای نادرستی که در میان افراد شکل گرفته به تمامی دستگاه های ویپینگ، ویپ گفته می شود اما در واقعیت اینچنین نیست و شما می توانید مدل های مختلفی از این دستگاه ها را بیابید. به صراحت می توان گفت که این دستگاه ها از لحاظ ساختار و طراحی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و در سه گروه اصلی قرار می گیرند که در ادامه بیان کرده ایم:

  • ویپ
  • باد ماد یا دوکاره
  • باد سیستم

اجزای مختلف دستگاه ویپ:

معمولا بسیاری از دستگاه های ویپ دارای اجزای مشابهی هستند که در ادامه آن ها را شرح داده ایم:

  • مخزن یا تانک
  • دهانه
  • مایع ویپ
  • گرما دهنده
  • باتری
  • سیم

انواع مختلف دستگاه های ویپ

نحوه کارکرد و قطعات شاخص ویپ:

به طور کلی دستگاه های ویپ دارای نحوه عملکرد بسیار ساده هستند که امروزه این عملکرد ساده پشت نقابی از آپشن های دستگاه و طراحی های هوشمندانه پنهان شده است. توجه داشته باشید که دستگاه های ویپ دارای سه بخش یا قطعه اصلی شامل ماد، اتومایزر و کویل هستند که در ادامه نحوه عملکرد آن ها در ویپ را به صورت کامل شرح داده ایم:

قسمت تحتانی دستگاه ویپ معمولا با اختصاری ماد یا MOD شناخته می شود که عموما وظیفه نگهداری باتری دستگاه را بر عهده دارد. ماده در واقع دستگاه های باتری اینترنال پلمپ می باشد که شما نمی توانید به صورت دستی درپوش باتری آن را باز کنید و اقدام به تعویض باتری نمایید. معمولا باتری های لیتیومی تا ۴ الی ۵ سال بدون مشکل به کارایی خود ادامه می دهند و در صورت خراب شدن باتری های اصلی دستگاه تعمیرکاران می توانند برای شما این قطعه را استفاده کنند.

دستورالعمل استفاده از ویپ

یکی از سه بخش اصلی ویپ ها اتومایزر نام دارد که شامل مخزنی شیشه ای بوده که البته در برخی سیستم ها به صورت پلاستیکی ساخته می شود. درون آن معمولا جویس یا مایع ویپ ریخته می شود و در داخل خود قطعه کویل قرار می گیرد زیرا کویل ها بایستی در جوس غوطه ور شوند تا پنبه کویل بتواند آغشته به جویس گردد.

در آشنایی با نحوه عملکرد ویپ باید همچنین بدانید وقتی که دکمه دستگاه را فشار می دهید قدرت از باتری به اتومایزر و در نهایت به کویل انتقال داده می شود. این روند اصولا توسط چیپست های هوشمندی که در داخل ماد دستگاه جایگزین شده اند در زمان اندکی انجام خواهند شد. برای مثال در دستگاه هایی که امروزه ساخته می شوند مدت زمان این پروسه تا ۰.۰۰۱ ثانیه نیز کاهش پیدا کرده است.

بهتر است بدانید قطعه پایانی و البته بسیار مهم دستگاه های ویپ کویل می باشد. در واقع کویل قطعه ای است که از جنس فلز بوده و از پنبه و المنت تشکیل شده است. کویل ها دقیقا مانند فیلتر روغن خودرو هستند که عمر مشخصی دارند. به صورت میانگین کویل های ویپ قابلیت تولید ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کام را دارند و شما می توانید این تعداد از کام را در مدت زمان یک روز از دستگاهتان بگیرید.

نکات قابل توجه در استفاده از ویپ

نکات مهم در استفاده از ویپ:

معمولا توصیه می شود از فروشگاه های معتبر نسبت به خرید دستگاه های ویپ اقدام کنید. زیرا امروزه فروشگاه های نامعتبر زیادی هستند که دستگاه های ویپ تقلبی می فروشند. استفاده از این دستگاه های تقلبی نه تنها مزیتی نخواهد داشت بلکه عوارض آن از کشیدن سیگار هم بیشتر خواهد بود.

اگر تاکنون سیگار نکشیده اید بهتر است اصلا به سمت ویپ هم نروید زیرا ایجوس هاس ویپ نیز سرشار از نیکوتین هستند و همانطور که می دانید نیکوتین نیز ماده ای اعتیاد آور خواهد بود اما اگر در گذشته سیگار کشیده اید می توانید از ویپ نیز استفاده کنید چون حداقل یک قدم برای ترک سیگار جلوتر هستید و همچنین با استفاده از ویپ عوارض کمتری را تجربه خواهید کرد.

معمولا توصیه می شود تا حد امکان از ایجوس هایی دارای نیکوتین کمتر استفاده کنید. البته اگر از مایع بدون نیکوتین استفاده کنید که عالی است.

به هیچ وجه اجازه ندهید باتری دستگاه کاملا تخلیه شود. توصیه می شود هر وقت باتری دستگاه به ۳۰ تا ۴۰ رسید حتما نسبت به شارژ آن اقدام کنید.

بهتر است دفعات استفاده از ویپ در طول روز زیاد نباشد زیرا با وجود اینکه ویپ ۹۵ درصد کمتر از سیگار ضرر دارد اما باز هم برای سلامت بدن فاقد عوارض سیگار نبوده و به همین خاطر توصیه می شود کمتر از آن استفاده کنید.

پس از آشنایی کامل با کارکرد ویپ می توانید به مطالعه مطالب دیگری همچون مواد مخدر پان پراگ و مخدر دی ام تی و عوارض خطرناک آن ها نیز بپردازید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga