تزریق واکسن باعث ابتلا به کرونا نمی‌شود / آگاه‌سازی مردم در عدم پذیرش شایعات

ایسنا/اردبیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تاکنون در هیچ تحقیقاتی ثابت نشده که تزریق واکسن کرونا به ابتلای این بیماری منجر شود.

شهرام حبیب‌زاده روز یکشنبه 11 مهرماه در جلسه قرارگاه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در اردبیل اظهار کرد: با کاهش روند ابتلا به بیماری کرونا در استان اردبیل تعداد بیماران بستری تا 50 درصد کاهش یافته و شرایط مناسبی را در ارائه خدمات به 222 بیمار بستری و 119 بیمار موقت کرونایی شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه 917 هزار دز واکسن در استان اعم از دز اول و دوم تزریق شده است، تصریح کرد: عده‌ای همچنان رغبتی به تزریق واکسن ندارند در حالی که در صورت بروز خیز ششم کرونا در آبان ماه بیشترین خطر متوجه این افراد خواهد بود که واکسنی را تزریق نکردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: امیدواریم همه افراد جامعه در گروه سنی بالای 12 سال با احساس مسئولیت در برابر سلامت همنوعان به تزریق واکسن اقدام کنند تا ایمن‌سازی مناسبی را در کشور و استان تا 85 شاهد باشیم.

حبیب‌زاده اصلی‌ترین ثمره تزریق واکسن را با هر نوع واکسن ارائه شده کنترل مرگ و میر در خیزهای پیش روی کرونا اعلام کرد و افزود: با توصیه سازمان بهداشت جهانی بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است که در حال حاضر نیز در استان اردبیل دو نوع واکسن برکت و سینوفارم تزریق می‌شود که تاکنون این واکسن‌ها عوارض خاصی را به همراه نداشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به هیچ وجه وزارت بهداشت قصد واردات سایر واکسن‌های خارجی را ندارد و همه موظفند در واکسیناسیون از این دو نوع استفاده کنند و ما راه چاره‌ای جز واکسیناسیون عمومی در سطح جامعه نداریم.

حبیب‌زاده ضرورت بازگشایی مدارس به شکل حضوری را با سرعت گرفتن واکسیناسیون دانش‌آموزان یادآور شد و اضافه کرد: دانش‌آموزان ما دچار مشکلات روحی‌، روانی و حتی جسمی شدند که در صورت تداوم تعطیلی مدارس این آسیب‌ها چندین برابر شده و خانواده‌ها را نیز نگران می‌کند.

وی بیان کرد: امیدواریم از آبان ماه تحصیل دانش‌آموزان به صورت حضوری آغاز شود که لازمه این کار تزریق واکسن در گروه سنی 12 تا 17 ساله‌هاست که با همکاری آموزش و پرورش و اولیا در حال انجام است و تا 10 روز آینده به سرانجام می‌رسد.

حبیب‌زاده به مادران باردار نیز توصیه کرد تزریق واکسن را از 12 هفتگی آغاز کنند چرا که با تزریق واکسن دیگر امکان بروز این بیماری وجود ندارد.

وی ادامه داد: افرادی که گرفتار بیماری کرونا شدند بعد از یک ماه بهبودی می‌توانند واکسن خود را تزریق کنند و به هیچ وجه رابطه‌ای بین آلرژی به غذا و دارو با واکسن کرونا به اثبات نرسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اینکه ادعا می‌شود بعد از تزریق واکسن افراد گرفتار بیماری کرونا یا مرگ ناشی از آن می‌شود، بیشتر شبیه خنده است چرا که امکان این امر وجود ندارد مگر اینکه فرد قبل از تزریق واکسن به کرونا مبتلا بوده و از این موضوع اطلاع نداشته است.

حبیب‌زاده در مورد تأمین واکسن آنفلوانزا و توزیع آن در داروخانه‌ها نیز تصریح کرد: در روزهای آینده این امر انجام خواهد شد و هیچ مشکلی در تزریق همزمان دو واکسن آنفلوانزا و کرونا وجود ندارد.

وی توصیه کرد در فاصله یک هفته واکسن آنفلوانزا و کرونا تزریق شود تا برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها نیز از بین برود.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا