تالاب استیل آستارا با جاذبه های طبیعی حیرت انگیز

تالاب استیل، یکی از تالاب ها و جاذبه های توریستی ایران و استان گیلان محسوب می شود که چهره ای متفاوت و خیره کننده را در مقابل دیدگان شما به نمایش می کشد. شاید انسان با دیدن سازه های پیشرفته و مدرن حسابی سر ذوق می آید، اما این نقش های رقم خورده دست طبیعت است که می توانند عطش روحی و نیاز به آرامش فکری انسان را چاره گردد.

تالاب ها فضاهایی دارای مشخصه های مشترک بین آب و خشکی می باشند. مرداب، آب بندان، خلنگزار، مانداب، لشاب، خلاش از اجزای تالاب ها به شمار می روند. تالاب های زیادی در زمینه صنعت توریسم داخلی و خارجی موثر و نقش آفرین هستند. همانطور که گفته شد تعداد زیادی از این تالاب ها در کشور عزیز خودمان ایران جای گرفته اند. سفر امروز آرگا به یکی از تالاب های واقع در استان گیلان برنامه ریزی شده است.

آشناییی با تالاب استیل

معرفی تالاب استیل

این تالاب و یا دریاچه متحرک از جمله تالاب های دائمی و دارای آب شیرین می باشد که بسیار حائز اهمیت بوده و شهرت زیادی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر سازمان محیط زیست بر آن نظارت دارد. محل قرارگیری آن نیز در استان گیلان، و در شهر آستارا بوده که از جاذبه های شگفت انگیز این منطقه محسوب می گردد.

این تالاب در ماه مهر ۱۳۸۱ از سوی سازمان محیط زیست به عنوان «ناحیه شکار ممنوع» معرفی گردید، و در ماه فروردین ۱۳۸۷ مجددا برای زمانی ۵ ساله تمدید شد. از سال ۱۳۸۴ بود که به عنوان یکی از ۵ ناحیه توریستی گیلان شناخته شد. این مطرح شدن و مورد توجه گردشگران قرار گرفتن، موجب بهبود وضعیت اقتصادی گیلان گردید. و اما گسترش وسعت آن در سال ۱۳۹۳ به دنبال ریزش باران های بسیار صورت گرفت.

تالاب استیل یا همان دریاچه متحرک استیل

دیگر اسامی این تالاب

تالاب استیل به علت همسایگی با آبادی «عباس آباد» آستارا به «تالاب استیل عباس آباد» نیز شهرت دارد.

مردمان محلی به گویش تالشی، تالاب را «هستل» به معنی «آبگیر» نامگذاری کرده اند.

همچنین در این تالاب درخت های توسکای قشلاقی وجود دارد که ریشه ی این درختان درون آب شناور بوده و به طور پیوسته جابجا می شوند. تغییر محل این درختان در این تالاب موجب شده تا به این تالاب « تالاب متحرک» و یا «تالاب شناور» بگویند.

معرفی تالاب استیل

جغرافیا و پوشش گیاهی و جانوری تالاب

این تالاب از جمله تالاب های گیلان می باشد که در ۷ کیلومتری شهر آستارا و در مجاورت آبادی «عباس آباد» و نیز مسیر جاده رشت – آستارا قرار گرفته است. مساحتی تقریبا ۱۴۰ هکتاری دارد. آب مورد نیاز خود را از راه باران به دست می آورد. تالاب با فاصله ۱۳ متر پایین تر از سطح آب دریاهای آزاد واقع شده است.

این تالاب به طور کلی بالای ۸۰ گونه حیوانی و گیاهی را شامل می شود. این منطقه و نواحی پیرامون آن در حال حاضر به عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شده است. از آنها دیگر نمی توان راهی به دنیای بیرون اشاره داشت. پوشش جانوری این تالاب شامل پرندگان مهاجری از دریای خزر، نواحی قطبی و اروپای مرکزی به این طرف کوچ می کنند، از جمله «چنگیز نوک سرخ»، ماهی هایی همچون اردک ماهی و کپور و سایر جانوران همچون موش بزرگ تالابی به اسم نوتریا و گونه های مختلف لاک پشت و مار می شود.

تالاب استیل بیماری در حال جان دادن

جاذبه های تالاب

این تالاب دارای نوعی آب شیرین می باشد که از طریق بارندگی باران آب خود را به دست می آورد. این تالاب دارای ویژگی های مثبت زیادی می باشد که نقطه قوت آن محسوب شده و به واسطه ی آنها توانسته از محبوبیت خوبی برخوردار گردد. از جمله ی آنها می توان به مجاور جاده بودن، منظره های زیبای طبیعی مانند جنگل، کوهستان، کشتزار و مزرعه ها و همچنین کم بودن ژرفای آب و برخورداری از امنیت نسبتا خوب اشاره داشت.

تالاب استیل و زمان مناسب سفر به آن

زمان مناسب سفر

برای سفر به این تالاب می توانید هر زمانی که می خواهید کوله بار سفر خود را ببندید، چرا که این منطقه در هر یک از فصل ها زیبایی منحصر به خود را دارد. با این وجود می توان فصل پاییز را زمان مناسب سفر به این منطقه عنوان کرد. پس از سفر به این منطقه زیبا و دست نخورده می توانید از تفریحات متنوعی همچون گشت زدن در تالاب با استفاده از قایق های پدالی اجاره ای، پیک نیک و عکاسی خود و خانواده و همراهان را بهره مد کرده و روزی به یاد ماندنی را رقم بزنید.

تالاب استیل از تالاب های زیبا و چشم نواز گیلان

مسیر دستیابی به تالاب

برای این منظور لازم است نخست به شهر آستارا واقع در استان گیلان بروید. سپس به طرف جنوب حرکت کرده و به جاده آستارا – رشت بروید. پس از پشت سر گذاشتن تقریبا ۵ کیلومتر تالاب در مقابل دیدگان شما حاضر است. به این صورت که ابتدا جاده ی کمربندی اطراف تالاب در پیش روی شما و سپس خود تالاب در دسترس شما قرار می گیرد. جهت داخل شدن می توانید از بخش شمالی بروید.

در رابطه با امکانات این منطقه می توان چنین گفت که فقط آلاچیق هایی جهت توریست ها و مکانی جهت شست و شوی ظرف ها تعبیه شده است. البته لازم به ذکر است که شرایط قایق سواری در آن فراهم می باشد. برای اقامت نیز می توانید شب را درون «هتل ۴ ستاره اسپیناس» مقابل تالاب بگذرانید. این هتل پارکینگ و رستوران دارد. ویلاهای اجاره ای پیرامون تالاب و همچنین اقامتگاه های بوم گردی آستارا را نیز می توانید برای اقامت انتخاب نمایید.

آشنایی با تالاب استیل استان گیلان

آشنایی با موارد لازم در سفر به تالاب

  • زیاده از حد به تالاب نزدیک نشوید، چرا که ممکن است گل فرو رفته و خطر جانی شما را تهدید کند.
  • با توجه به شکار منطقه شکار ممنون بودن، از شکار کردن پرندگان و صید ماهی اجتناب نمایید.
  • از ریختن آشغال های خود اجتناب نمایید.
  • با وجود اینکه قایق رانی را در لیست تفریحات این منطقه بیان می کنیم، اما این تفریح می تواند اکوسیستم این منطقه را بر هم زند.

آشنایی با تالاب استیل بهشتی ناشناخته در گیلان

معرفی تالاب استیل

 به دلیل توجه نشدن و رسیدگی نشدن از سوی مسئولین و بهره برداری و مصرف بی رویه از آب این تالاب جهت آبیاری اراضی کشاورزی شهر آستارا، و نیز خالی کردن انبارهای آشغال در این مکان، ساختن و مشغول بودن کارگاه های صنعتی شن، ماسه و آسفالت، گذشتن دکلهای فشار برق با ولتاژ بالا و کم شدن کوچ پرندگان به دلیل حضور انسان ها تالاب استیل روزهای بدی را سپری می کند. برای آشنایی با دیدنی های گیلان و همچنین دیدنی های آستارا بر روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga