بیش از ۱۴۰ خلبان افغان ناامید از آمریکا، زندانی در تاجیکستان

یک خلبان افغان که مانند دیگر خلبانان، به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، گفت: ما به دولت و ارتش آمریکا ایمان داشتیم، به اینکه آن‌ها به کمک ما می‌آیند و ما را از آن وضعیت خارج می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، خلبان‌های نیروی هوایی افغانستان که پیش از قدرت‌گیری طالبان، دوش به دوش نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند، امروز با خروج آمریکا از افغانستان و قدرت‌گیری طالبان، وضعیت مناسبی نداشته و امیدهایشان نسبت به دریافت کمک از سوی آمریکا هم راه به جایی نبرده است. بسیاری از آن‌ها به کشورهای دیگر گریخته‌ و بسیاری دیگر در خاک افغانستان پنهان شده‌اند.

۱۴۳ خلبان و خدمه پرواز افغانستان اکنون در تاجیکستان در بازداشت به سر می‌برند. آن‌ها که به زبان انگلیسی تسلط داشته و توسط نیروی هوایی آمریکا آموزش دیده‌اند، روی کمک دولت و ارتش آمریکا برای خارج کردن آن‌ها و همچنین کمک به تخلیه خانواده‌هایشان از افغانستان، حساب می‌کنند.

چندین هزار خلبان و خدمه دیگر نیروی هوایی افغانستان نیز در خاک افغانستان پنهان شده‌اند و احساس می‌کنند توسط  ارتش آمریکا، متحد جنگی دیرینه خود، رها شده‌اند. آنها می‌گویند که آن‌ها و خانواده‌هایشان در خطر تعقیب و کشته‌شدن توسط طالبان قرار دارند.

یکی دیگر از خلبانان افغان که در خانه امنی در کابل مخفی شده است، در تماسی تلفنی به نیویورک‌ تایمز گفت: من پنج سال، دوش به دوش متحدان آمریکایی خود ایستادم، اما اکنون آن‌ها ما را فراموش کرده‌اند.

چند خلبان دیگر در افغانستان نیز که از طریق تماس تلفنی صحبت کردند، گفتند که هیچ خبری از دولت آمریکا نشده است، اما مشاوران نظامی سابق افغانستان، گروهی را با هدف کمک‌رسانی به پرسنل نیروی هوایی این کشور و جابجایی آن‌ها به نقطه‌ای امن، تشکیل داده‌اند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا