دلیل پرش لب و نحوه درمان آن

دلیل پرش لب ایجاد سوء ارتباط بین عصب لب و ماهیچه هایی می باشد که کنترل لب را به عهده دارند. افرادی که پرش لب دارند بدون انجام کاری در لب احساس لرزیدن می کنند. ممکن است این اتفاق بر اثر علت های متفاوتی باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

پریدن لب و درمان آن

دلیل پرش لب چیست؟

یکی از علت های پریدن لب در افرادی که سالم هستند، شلیک غیر ارادی سلول عصبی می باشد. که همان فاسیکولاسیون خوش خیم است. منشا این اتفاق ممکن است استفاده بیش از حد مواد کافئین دار و یا از استرس باشد. مواد کافئین دار شامل چای، شکلات و قهوه و … می باشد.

یکی دیگر از علت های لرزیدن لب، قرار گرفتن در برابر کورتیکواستروئیدها، آلاینده های فلزات سنگین و دارو های خاص می باشد. هم چنین آپنه خواب از عامل دیگر ایجاد این حس در لب می شود که پزشک با تشخیص و معالجه این احساس را رفع خواهد کرد.

اگر الکترولیتها تعادلشان برهم بریزید نیز  ممکن است باعث پرش لب شوند. یکی از عملکرد پتاسیم ها در بدن انتقال تکانه های عصبی به ماهیچه ها است. کاهش پتاسیم در خون باعث می شود که عضلات موجود در لب یا جاهای دیگر بدن دچار پرش شوند.

کمبود هورمون

گاهی علت لرزیدن لب امکان دارد به خاطر عدم تعادل هورمونی باشد که با افزایش سن و یا به علت کم کار شدن غده پاراتیروئید اتفاق می افتد. کم کاری این غده باعث ریزش مو، ضعف عضلات و پرش لب یا صورت خواهد شد. برای رفع این مشکل معمولا مصرف و یاتمین D و مکمل های حاوی کلسیم می باشد.

دلایل پریدن لب

تروما

یکی دیگر از علت های پرش لب به دلیل آسیب هایی است که مربوط به گذشته می باشد. آسیب دیدن ساقه مغز گاهی منجر به آسیب دیدگی عصب صورت شده و در پی آن پیچ خوردگی عضله ها را به دنبال خواهد داشت.

الکل ها

گاهی مصرف الکل باعث می شود که صدمه زیادی را به عصب مغز وارد کند. مصرف بالای و طولانی مدت الکل باعث اسپاسم های عضلانی شده و گاهی لرزش لب را به دنبال خواهد داشت. برای درمان این مورد باید مصرف الکل را رفته رفته کم کرده و از مکمل های ویتامین و ضد تشنج ها استفاده کرد.

فلج بل

گاهی دلیل پرش لب بیماری به اسم فلج بل است. این افراد به طور موقت یک سمت صورتشان دچار فلج شده و ممکن است دچار لرزش در یک سمت صورت خود شوند. برای درمان این مشکل از استروئیدها و هم چنین فیزیوتراپی استفاده می کنند.

استرس و خستگی

دلیل پرش لب را گاهی می توان از خستگی شدید و اضطراب دانست. ممکن است بدن در واکنش به استرس عضله های صورت را سفت نگه دارد. با تکنیک های مدیتیشن و یوگا می توان استرس را کاهش داد و در نتیجه پرش لب را برطرف کرد.

استرس دلیل پرش لب

گرفتگی جانبی آمیوتروفیک

یک بیماری مغزی که بر عصب های نخاع تاثیر گذار است، ALS می باشد. از علائم اولیه این بیماری می توان به ضعف در عضلات، لرزش و اختلال در گفتار اشاره کرد. این بیماری با استفاده از نوار عضله و یونکسیون توسط پزشک قابل تشخیص است. داروهایی که برای این بیماری تجویز می شود، ریلوزول (ریلوتک) و اداراوون (رادیکاوال) می باشد.

سندروم تورت

این سندروم دردناک و یا نگران کننده نیست اما در هر صورت نوعی اختلال است. سندروم تورت اختلالی است که بعث می شود که فرد مبتلا به آن به صورت کاملا غیر ارادی حرکات یا صداهای تکرار شونده انجام دهند که موجب ناخویشایندی افراد می شوند. پزشکان تا کنون ریشه این بیماری را کشف نکرده اند. گاهی تحریک عمیق مغز می تواند به درمان این بیماری کمک کند. افرادی که در لب آن ها دچار تیک هستند نیز بوتاکس بهترین شیوه درمان آن ها است.

سندروم دی جرج

این سندروم معمولا در ابتدای تولد تشخیص داده خواهد شد. افراد مبتلا به این سندروم بخشی از کروموزوم ۲۲ خود را از دست داده اند. این بیماری باعث مشکلاتی در بلع، شکاف کام و لرزش لب ها یا اطراف دهان می شود. تا کنون هیچ درمانی برای رفع این بیماری کشف نشده است ولی روش هایی برای برطرف شدن هر یک از علائم به تنهای وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان مشکلات ناشی از این سندروم را بهبود داد.

پریدن لب و راهکارهایی برای درمان آن

بیماری پارکینسون

یکی دیگر از بیماری هایی که مربوط به اختلالات مغز است، پارکینسون می باشد. این بیماری با گذشت زمان بدتر می شود. علائم هایی که در روزهای اولیه این بیماری ظاهر می شود، پرش یا لرزش خفیف لب پایین، دست و پاها و یا چانه است. درمان هایی که برای این بیماری به کار برده می شود، ماری جونای طبی و گاهی در موارد حاد جراحی می باشد.

متوقف شدن پرش لب

متوقف شدن پرش لب نیازمند این است که ابتدا علت آن مشخص شود. اما در عین حال ساده ترین روش برای از بین بردن لرزیدن لبها بهتر است از مواد غذایی همانند موز، کلم بروکلی،اسفناج که دارای پتاسیم می باشد، مصرف کنید. هم چنین گاهی استفاده از حوله گرم و فشار آوردن دست به لب ممکن است این مشکل را برطرف سازد. در بعضی اوقات نیز کم کردن مواد کافئین دار و هم چنین قطع مصرف الکل پرش لب را از بین می برد. در بعضی افراد نیز انجام دادن بوتاکس برای درمان پرش لب موثر خواهد بود.

پرش لب و دلایل آن

چه زمانی به پزشک باید مراجعه کرد؟

اگر پرش لب پس از  کم کردن و یا قطع کردن مواد کافئین دار و هم چنین رفع استرس از بین نرفت، باید به پزشک اطلاع دهید. در ابتدا پزشک پس از معاینه سوالاتی در مورد تغذیه و سبک زندگی تان می پرسد. پزشک ممکن است برای تشخیص لازم داند که شما سی تی اسکن، آزمایش خون، MRI انجام دهید.

پس از مطالعه این مطلب به منظور آشنایی با روش های طب سنتی برای درمان لرزش بدن از درون و رفع لرزش دست می توانید به این مطالب مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga